زاهدان- مردم سیستان و بلوچستان مشکلات فراوانی درزمینهٔ بسته شدن مرزها، خشک‌سالی، بی‌آبی، فقر، بیکاری و کمبود زیرساخت‌های آموزشی، راه، بهداشت و ورزش دارند.

سیستان و بلوچستان و مشکلات ناتمام

قدس: بنا بر گفته رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مرزهای این استان فاقد زیرساخت‌های اولیه هستند و کمبود آب مهم‌ترین مشکلی است که مردم این منطقه را می‌آزارد.

محمد نعیم امینی فرد  در این رابطه اظهار می‌کند: البته دولت با شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان می‌تواند مشکلات بی‌آبی در کل شهرها و روستاهای این استان را حل کند تا مردم دیگر نگران این مشکل بزرگ نباشند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: کم‌آبی یکی از چالش مهم این استان است و هم‌اینک مردم بیش از هزار روستا در این نقطه از ایران اسلامی فاقد آب هستند و هزار روستا با تانکر آب‌رسانی سیار می‌شوند.

نبود زیرساخت

امینی فرد بابیان اینکه افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار برکات خاصی برای سیستان و بلوچستان دارد و نقطه عطفی در مسیر توسعه این منطقه است، خاطرنشان می‌کند: راهه‌ای چابهار- میلک توان جابجایی حجم بالای بار را ندارد و نیاز است این مسیر دوبانده شود.

مردم سیستان و بلوچستان مشکلات فراوانی در زمینه بسته شدن مرزها، خشکسالی، بی آبی، فقر، بیکاری و کمبود زیرساخت های آموزشی، راه، بهداشت و ورزش دارندوی اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای تکمیل راه‌آهن چابهار- سرخس را خواستار شده و می‌افزاید: تکمیل نبودن زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، توسعه‌ای به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به این موضوع که مرزهای این استان فاقد زیرساخت‌های اولیه هستند عنوان می‌کند: در این راستا ساماندهی بازارچه‌های مرزی ضرورت دارد.

سفر رئیس‌جمهور جای نقد دارد

وی با یادآوری سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: هرچند این اولین سفر رئیس‌جمهور به استان محسوب می‌شد اما با مردم استان دیدار نداشت و تنها در شمال استان با مردم دیداری داشتند که این موضوع جای نقد دارد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه بیشترین آرای رئیس‌جمهور در کشور مربوط به مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان است ادامه می‌دهد: با این اوصاف آقای روحانی و مسئولان برنامه‌ریزی این سفر دیدارهای مردمی را از مردم استان دریغ کردند.

زیرساخت‌ها همخوانی ندارد

امینی فرد یادآور می‌شود: با توجه به موقعیت ژئوپولتیک چابهار در معادلات منطقه‌ای توسعه این بندر از دونیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن در فاز اول و در فازهای بعدی حداکثر به ۸۵میلیون تن برای  استان، شرق کشور و حتی منطقه آسیای جنوب غربی نویدبخش است اما واقعیت این است که ظرفیت ۸ و نیم میلیون تن با زیرساخت‌های موجود در استان همخوانی ندارد.

وی ادعا می‌کند: یعنی راه‌های مواصلاتی که باید این ظرفیت عظیم و انتقال آن را تحقق بخشند به‌هیچ‌عنوان تکاپوی افزایش ظرفیت را نداشته و لازم است به جاده‌های استان بادید توسعه گرایانه توجه شده و به‌فوریت برای تأمین زیرساخت‌ها، راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن اقدامات اساسی انجام شود.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، یادآور می‌شود: البته به رئیس‌جمهور پیشنهاد شد که از صندوق ذخیره ارزی به میزان یک میلیارد دلار برای توسعه راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن استفاده شود هرچند نظر رئیس‌جمهور منفی نبود اما لازم است که سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس‌جمهور در این رابطه به‌صورت جدی اقدام کنند.

نبود استراتژی مشخص

وی اظهار می‌کند: اشتغال مردم بومی و قوم بلوچ که قرن‌ها است پاسدار هویتی و سرزمینی کشور هستند باید در اولویت قرارگرفته و در منافع توسعه‌ای شرکت داده شوند.

وی می‌افزاید: آن‌ها اگر در این منافع شرکت داده نشوند عملاً با توسعه پایدار در این مناطق مواجه نخواهیم شد البته این مشارکت با عمل تحقق می‌یابد نه با شعار و نیاز است ارائه آموزش‌های فنی حرفه‌ای به جوانان با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان موردتوجه قرار گیرد.

وی تأکید می‌کند: باید به موضوع آمایش سرزمینی در استان توجه شود متأسفانه به نظر می‌رسد دولت استراتژی مشخصی را برای تحقق این امر ندارد این در حالی است که در مناطق مرکزی مانند ایرانشهر کاملاً می‌تواند هماهنگ با توسعه سواحل مکران و منطقه آزاد چابهار و سیستان که در آینده انتظار می‌رود مورد تصویب مجلس قرار گیرد نقش راهبردی را داشته باشد.

 رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان بابیان اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که موضوع آمایش سرزمینی و توازن منطقه‌ای در تخصیص‌ها و مصوبات سفر رئیس‌جمهور مدنظر قرار نگرفته است، افزود: انتظار می‌رود سازمان برنامه‌وبودجه و نهاد ریاست جمهوری در این زمان باقی‌مانده اقداماتی را با مشورت مجمع نمایندگان استان انجام دهند زیرا اگر این اخبار غیررسمی و شنیده‌ها صحت داشته باشد و چنین مصوباتی نهایی و اجرایی شوند تنها سرخوردگی مردم بلوچستان را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.