بندر عباس-هوبره پرنده‌ای مهاجر است که در بیابان‌ها و دشت‌های نیمه بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار و پاییز به سرزمین‌هایی دور مهاجرت می‌کند. به این پرنده در مناطق جنوب غرب استان هرمزگان به آن «چرز» می‌گویند.

شیخ‌نشین‌ها در کمین هوبره ایرانی

قدس: متأسفانه در طی سال‌های گذشته به دلیل شکار بی‌رویه نسل این پرنده در حال انقراض است.

استان هرمزگان ازجمله مناطقی است که به‌وفور این پرنده مشاهده می‌شود و البته قاچاقچیان بسیاری نیز با تله گذاری سعی در صید این پرنده دارند تا با قاچاق به کشورهای عربی سودی به جیب بزنند.

هوبره دست‌آویزی برای تفریح

صیادان به‌ویژه اتباع کشورهای عربی علاقه‌مند به صید این پرنده هستند و به ایران می‌آیند، چادر می‌زنند، شاهین و دیگر پرندگان شکاری‌شان که اغلب این پرندگان نیز به‌صورت قاچاق از ایران برای آن‌ها برده شده را نیز با خود می‌آورند.

آن‌ها شاهین‌هایشان را که با روش‌های مختلف مانند دوختن چشم دست‌آموز کرده‌اند؛ پرواز می‌دهند تا بالای سر هوبره در حال پرواز در آسمان پرواز کند؛ سپس شاهین روی هوبره می‌نشیند و درحالی‌که هوبره جثه‌ای حدود ۶ برابر شاهین دارد، شاهین شروع به کندن پرهای هوبره می‌کند و این پرنده را مجبور می‌کند که بر روی زمین بنشیند و این‌گونه صیادان هوبره را شکار می‌کنند.

البته هوبره با توجه به سیستم دفاعی که دارد، شاهین را در آسمان می‌بیند و با پرتاب کردن فضله‌های گرد و چسبناکش سعی می‌کند به او آسیب بزند اما این سیستم دفاعی خیلی کارساز نیست.

همه داستان شکار هوبره این است که اگر شاهین نتواند؛ هوبره را شکار کند؛ باعث سرشکستگی صاحبش می‌شود و باقی صیادان به او می‌خندند و تحقیرش می‌کنند، اما شاهینی که توانسته هوبره را به زمین بیاورد؛ باعث افتخار صاحبش می‌شود و این‌گونه این بازی برای صیادان جذاب است و از این کار لذت می‌برند و تفریحی برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

درنهایت نیز هوبره شکار شده را می‌خورند و باوجودآنکه این تفریح هزینه گزافی برای آن‌ها داشته باشد، اما حاضرند این هزینه را بپردازند تا با از بین بردن و آسیب زدن به این‌گونه در معرض انقراض و همچنین پرندگان شکاری تفریح کنند.

جریمه سنگین

باوجوداینکه سازمان حفاظت از محیط‌زیست با همکاری قوه قضائیه جریمه‌های سنگینی را برای قاچاقچیان در نظر گرفته اما به دلیل سود سرشار از قاچاق اما صید این پرنده همچنان به قوت خود باقی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان بابیان اینکه حافظان محیط‌زیست تلاش وافری برای حمایت از این پرنده دارند اما واقعیت این است که قاچاقچیان بی‌شماری در کمین این پرندگان نشستند.

قاچاقچیان بسیاری با تله گذاری سعی در صید هوبره دارند تا با قاچاق به کشور های عربی سودی به جیب بزنندمجید وفادار ظهر اظهار می‌کند: بر اساس قوانین موجود شکار وزنده گیری این پرنده ممنوع است و در صورت مشاهده مطابق قانون با متخلف برخورد می‌شود.

وی همچنین اشاره می‌کند که جریمه صید جوجه هوبره، بالغ و حتی تخم‌های حاوی جوجه ۲۰ میلیون تومان است و قضات با توجه به اینکه این پرنده گونه موردحمایت است، می‌توانند قاچاقچیان را به ۶ ماه تا ۳ سال زندان محکوم کنند.

وفادار خاطرنشان می‌کند: هوبره مشتریان زیادی در میان شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس دارد و اکثر شکارچیان، این پرندگان را برای عرب‌ها شکار کرده و به آنان می‌فروشند.

وی بابیان اینکه این پرندگان از گونه‌های در حال انقراض و تحت حمایت بین‌المللی است ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود با همراهی دوستداران محیط‌زیست حفاظت و صیانت از نسل این پرندگان شرایط مساعدتری برای آنان فراهم شود.

وی اظهار می‌کند: برخی شیوخ متمول در کشورهای عربی با پرداخت مبالغ هنگفت اقدام به خرید پرندگان شکاری و هوبره از قاچاقچیان برای استفاده از آن‌ها برای قوش بازی و تفریح و سرگرمی خود می‌کنند.  و بازهم این جریمه‌های سنگین قاچاقچیان را ترغیب به قاچاق پرندگان می‌کند.

هوبره ناتوان در برابر صیادان

هوبره از پرندگانی است که حتی وقتی احساس خطر می‌کند، ترجیح می‌دهد روی زمین راه برود یا بدود.

رنگ بدن هوبره‌ها بارنگ زیست‌گاه آن‌ها تناسب زیادی دارد و به همین سبب به‌خوبی می‌توانند خود را از دید دشمنان مخفی کنند اما  این فریب‌ها در مقابل صیادان خاصیتی ندارد.

اگر ‌در هنگام پرواز، یک پرنده‌ی شکاری هوبره را تعقیب کن، این پرنده از روش جالبی برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

هوبره در این حالت، مدفوع چسبناک خود را مانند یک بمب به سمت پرنده‌ شکاری تعقیب‌کننده پرتاب می‌کند و این بمب طبیعی، که بسیار چسبناک است، پروبال پرنده‌ی شکاری را به هم می‌چسباند و مانع ادامه‌ی پرواز آن می‌شود.

این شیوه دفاعی هرچند لقب بمب‌انداز به این‌گونه نادر بخشیده اما قاچاقچیان حیات‌وحش از این بمب‌ها هراسی نداشته و به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان باید از روش‌های سخت‌گیرانه و قاطعانه برای حفظ میراث حیات‌وحش بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.