بندرعباس: استان هرمزگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از استان‌های استراتژیک کشور است و نقش و جایگاه مهمی را در اقتصاد و بودجه ملی ایفا می‌کند.

هرمزگان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کند

قدس:هرمزگان دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر ساحل در سرزمین اصلی و ۱۴ جزیره دارد و جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی بسیاری در این استان و جزایر آن وجود دارد.

گذشته از این این استان در حوزه نفت و گاز، سه پالایشگاه نفتی و چهار پالایشگاه گازیدر خود جای داده است که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نقش کلیدی در تولید بنزین و در کشور دارد.

در حوزه صنعت نیز صنعت کشتی‌سازی مستقر در هرمزگان از صنایع مهم و پایه کشور است که محصولات خوبی هم در این مجتمع تولید می‌شود.

در حوزه کشاورزی نیز در هرمزگان محصولات متنوع و خارج از فصل تولید می‌شود و در حوزه شیلات ظرفیت ایجاد ۵۰ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در هرمزگان وجود دارد که تمام محصولات آن می‌تواند صادراتی باشد و اگر تمامی این ظرفیت فعال شود بنا بر گفته کارشناسان سالانه یک میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت.

بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کشور در هرمزگان از جمله ظرفیت های این استان است که بنا بر گفته استاندار هرمزگان فقط در سال جاری ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد به خزانه کشور واریز کرده است اما با تمامی این توصیف ها مردم این استان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

کوچ بومیان

با وجود سرمایه های هنگفت و فرصت های طلایی برای رشد و توسعه اما بنا بر گفته نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بسیاری از جمعیت بومی در این استان مهاجرت به شهر های بزرگ را بر مانده و زندگی در این استان ترجیح دادند.

اشتغال و بی‌آبی دو معضل مهم استان هرمزگان است که در صورت غفلت از حل این مشکل جمعیت بومی مهاجرت را پیشه می کنندمرادی با اشاره به اینکه در منطقه آزاد کیش اکنون جمعیت بومی‌ها به حداقل رسیده است و اغلب جمعیت کیش جمعیت ماندگار نیست، عنوان کرد: در جزیره هرمز ۹۰ درصد خانوار تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره) هستند و این وضعیت زیبنده نیست.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه اگر به فکر نباشیم، همین جمعیت بومی هم از سرزمین خود می‌روند و افسوس عدم برنامه‌ریزی اکنون خود را می‌خوریم، اذعان کرد: اشتغال و بی‌آبی دو معضل مهم استان است که باید برای رفع آن فکر جدی کرد.

احمد مرادی با اشاره به اینکه ظرفیت بی‌نظیری در هرمزگان وجود دارد اظهار می کند: اگر محور را دریا قرار دهیم و برنامه‌ها را بر اساس آن دنبال کنیم در حوزه گردشگری، صیادی و تجارت می‌توانیم به توسعه درخشانی برسیم.

وی با تاکید بر این موضوع که مشکلات مردم هرمزگان زیبنده ظرفیت‌هایش نیست ادامه می دهد: اشتغال و بی‌آبی دو معضل مهم استان است که باید برای رفع آن فکر جدی کرد زیرا در صورت غفلت از حل این مشکل جمعیت بومی هم از سرزمین خود می‌روند و افسوس عدم برنامه‌ریزی اکنون خود را خواهیم خورد.

۵۷ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد

مرادی با بیان اینکه دغدغه اصلی همه مردم و به ویژه جوانان اشتغال است یادآور می شود: اکنون با توجه با تمامی اقدامات صورت گرفته بیش از ۵۷ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره) بوده و دو تا سه هزار خانوار در نوبت هستند و این زیبنده استان هرمزگان با این ظرفیت عظیم نیست.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان مانند بوشهر و خوزستان از ظرفیت‌های عظیمی برخوردار است و درآمد زیادی به کشور تزریق می‌کند، اضافه می کند: اما وضعیت هر سه استان نامطلوب است به‌طور مثال معاون وزیر نفت اظهار می‌کرد، وقتی آمدم بندرعباس و به بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس رفتم، متوجه شدم هرمزگان چقدر توسعه یافته که گفتم باید به محلات بروی و ببینی وضعیت استان چگونه است.

وی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی مناسبی وجود ندارد و استانداران بلاتکلیف مانده‌اند می افزاید: استانداران بر اساس تجارب خود کار می‌کنند و نقشه راهی ندارند.

وی اذعان می کند: سواحل جنوب ظرفیتی بسیار بکر و منحصربه‌فرد است و در نیمه دوم سال نیز از آب‌وهوای مناسبی برخوردار است و باید روی جذب گردشگر در این ایام بیشتر کار کنیم و رویکرد ما رونق صنعت گردشگری در هرمزگان است.

وی با اشاره به این موضوع که در کشور ما آن‌طور که باید از سواحل جنوب استفاده نشده است، اظهار می کند: باید امکانات حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی را برای مسافرت مردم به هرمزگان فراهم کنیم


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.