این مسئول سعودی تأکید کرده که عربستان تصمیم دارد ۷ نقطه جذب گردشگر، پروژه های تفریحی و ۴ شهر کوچک در قالب برنامه گردشگری جداگانه ای در دریای سرخ احداث کند و در مقابل نیز مصر مناطق تفریحی «شرم الشیخ» و «الغردفه» را توسعه خواهد داد.

مصر بخشی از اراضی جنوب سینا را به عربستان می دهد

به گزارش قدس آنلاین، یک مسئول سعودی گفته است که مصر متعهد شده تا هزار کیلومتر مربع از اراضی جنوب سینا در مصر را به عربستان بدهد. به گفته این مسئول سعودی قرار است این بخش از اراضی مصری در اختیار عربستان گذاشته شود تا بخشی از برنامه «محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان برای ساخت شهر «نیوم» باشد. 

اراضی مصری که قرار است بخشی از پروژه عربستان در تأسیس شهر نیوم باشد در موازات دریای سرخ قرار دارد و بخشی از صندوق مشترکی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار است که شب گذشته به وسیله «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و محمد بن سلمان امضا شده است.

محمد بن سلمان در اکتبر گذشته از پروژه ساخت شهر جدید نیوم پرده برداشت که به یک منطقه تجاری گسترده تبدیل خواهد شد. به گفته بن سلمان شهر نیوم قرار است در مساحت ۲۶۵۰۰ کیلومتر تأسیس شود و انتظار می رود که  حجم سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در این شهر به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

موقعیت جغرافیایی شهر نیوم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ضمن اینکه این شهر در شمال غربی عربستان احداث خواهد شد بخش هایی از اراضی مصری و اردنی را نیز شامل می شود و این به معنای این است که تمام منطقه ساحلی دریای سرخ، خلیج عقبه و گذرگاه های دریایی این منطقه را شامل خواهد شد و به دروازه پل «ملک سلمان» که قرار است عربستان و مصر را به هم مرتبط کند تبدیل خواهد شد.

این مسئول سعودی تأکید کرده که عربستان تصمیم دارد ۷ نقطه جذب گردشگر، پروژه های تفریحی و ۴ شهر کوچک در قالب برنامه گردشگری جداگانه ای در دریای سرخ احداث کند و در مقابل نیز مصر مناطق تفریحی «شرم الشیخ» و «الغردفه» را توسعه خواهد داد.

به گفته این مسئول سعودی، عربستان همچنین با مصر و اردن همکاری خواهد کرد تا شرکت های تجاری و گردشگری مهم اروپایی به دریای سرخ جذب شوند و در حال حاضر با ۷ شرکت گردشگری و کشتیرانی برای ساخت لنگر گاه های قایق ها و کشتی های تفریحی در بنادر دریای سرخ مذاکره شده است. عربستان همچنین پروتکل محیط زیستی با مصر امضا کرده است که طی آن دو کشور در زمینه حمایت از محیط زیست دریایی و حفظ ثروت های دریایی همکاری خواهند کرد.

نکته مهم دیگر این است که  جزایر مصری تیران و صنافیر که در سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مصر، از سوی عبدالفتاح السیسی به ریاض واگذار شده بود قرار است بخشی از پروژه نیوم باشند. با توجه به اینکه قرارداد واگذاری جزایر مصری تیران و صنافیر به عربستان با جنجال زیادی مواجه شده بود و برخی نهادهای قضایی مصری آن را غیر قانونی اعلام کرده بود، یک روز قبل از سفر محمد بن سلمان (روز شنبه) به مصر نیز دادگاه عالی قانون اساسی مصر تأکید کرد که قرارداد واگذاری جزایر مصری به عربستان اجرایی خواهد شد.

جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ گذرگاه اصلی خلیج عقبه، بندر عقبه در اردن و بندر ایلات در اراضی اشغالی به شمار می رود، این جزایر از طریق بندر «تیران» تنها مسیر دسترسی اسرائیل به دریای سرخ به شمار می روند. با توجه به اینکه پیش از این حاکمیت این جزایر در دست مصر بوده است و با واگذاری آن به عربستان، ریاض نیز طرف سوم قراردادهای آبی امضا شده میان مصر و اسرائیل خواهد بود.

محمد بن سلمان روز گذشته سفر سه روزه خود را به مصر آغاز کرده است، قرار است در این سفر بر پروژه های تجاری بیشتری میان دو کشور توافق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.