قدس: بنا بر پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار است در صورت تصویب طرح تعطیلی یک ماه مدارس به توسعه گردشگری کمک شود.

تعطیلات زمستانی و سردی امکانات گردشگری

قدس: علی‌اصغر مونسان در این رابطه اعتقاد دارد مناطق جنوبی کشور جاذبه‌های خوبی برای گردشگری در فصل زمستان هستند که اگر تعطیلات ۲۰ روزه تا یک‌ماهه مدارس اتفاق بیفتد به توسعه گردشگری در این مناطق کمک خوبی می‌کند اما گفت‌وگوی قدس با برخی از اقشار مختلف مردم  حاوی نکاتی است که به نظر می‌رسد تأمل در این نکات خالی از لطف نیست.

نبود زیرساخت

کمبود امکانات و نبود زیرساخت همیشه یکی از گلایه‌های مردم و حتی مسئولان بوده است.

سفر به سواحل جنوب فقط منحصر به خرید اجناس چینی شده که این این گونه سفر ها حداقل برای بچه ها به هیچ وجه جاذبه نداردابراهیم حقیقی یکی از گردشگرانی که تاکنون تجربه سفر بهشهرهای بندری و جنوب کشور را داشته است بیان می‌کند: مسئولان معتقدند که شهرهای جنوب و یا شمالی ظرفیت مناسبی برای گردشگری هستند اما آیا تاکنون بدون استفاده از مهمانسرای اداره  و به‌صورت شخصی از امکانات شهرهای جنوب بهره برده‌اند که بدانند نرخ یک وعده‌غذا یا اتاق اجاره‌ای در هتل‌های ایران چقدر است؟

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در کشورهای همسایه با ایران عنوان می‌کند: به‌طور مثال کشور ترکیه را در نظر بگیرید آیا قیمت هتل و یا امکانات تفریحی مهیا شده با کشور مایکی است.

وی ادامه‌ می‌دهد: داشتن ساحل زیبا و تمیز که قابل قیاس با بسیاری از سواحل ما، به‌ویژه دریای مازندران نیست؛ تورهای کشتی فراوان و ارزان بها که دریای مازندران و یا سواحل جنوب به بهانه‌های واهی از داشتنشان محروم است برای بسیاری از ایرانی‌ها جذابیت دارد و لذا این امکانات گردشگران ایرانی را می‌رباید.

سفرهای ارزان

وی ابراز می‌کند: ترکیه و بسیاری از کشورهای همسایه، مقصدی ارزان‌تر هستند تا برخی جاها در خود ایران.برای نمونه در همین تعطیلات نوروزی پیش رو می‌توان اتاق دوتخته در برخی هتل‌های پنج ستاره در آنتالیا را شبی ۲۳۰ هزار تومان اجاره کرد. آیا در ایران می‌توان هتلی با این کیفیت و بها، آن‌هم در نوروز یافت؟

اصلاً در نوروز هتل‌های اندکمان در بیشتر شهرها جاندارند و مسافران سرگردان‌اند. حالا بهایش پیشکش، گاهی یک تور آنتالیا یا استانبول به‌مراتب ارزان‌تر از توری با همان کیفیت و خدمات در کیش می‌شود لذا جذب گردشگری در کشور را فقط با حرف‌وحدیث و روی کاغذ نمی‌شود توسعه داد.

رفاه گردشگر

عماد خلیلی نیز که با سفر به سواحل دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان به قول خودش کوهی از خاطره به همراه دارد بیان می‌کند: در سفر به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از شهر سوخته به‌عنوان کهن‌ترین شهر جهان حتی یک چشمه دستشویی آب نداشت و بااینکه گردشگر خارجی و از کشور ایتالیا آنجا حضور داشت اما آب برای دستشویی قطع بود.

وی که سفری هم به چابهار داشته است بیان می‌کند: بندر چابهار خیلی زیبا بود اما واقعیت این است که به‌جز شترسواری هیچ تفریح قابل‌توجهی برای بچه‌ها به همراه نداشت و بااینکه خیلی خانواده مشتاق گشت دریایی بود اما امکان حضور در دریا و یا کشتی تفریحی نبود .

جنوب منهای دریا

طاهره همدانی که سفری به بوشهر داشته است در این رابطه می‌گوید: وقتی‌که سواحل آن‌هم در زمستان سفر می‌کنیم اولین خواسته در ذهن بچه‌ها شنا در دریا آن‌هم در زمستان است که متأسفانه این امکان در بوشهر یا بندر گناوه فراهم نیست.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه حتی یک پلاژ برای شنای بانوان در بندر گناوه ایجاد نشده است و لذا نمی‌توان انتظار داشت که بانوان با مانتو وارد دریا شده و سپس با همان لباس سوار خودرو شده و دریا را ترک کنند.

وی اظهار می‌کند: سفر به سواحل جنوب فقط منحصر به خرید اجناس چینی شده که این‌گونه سفرها حداقل برای بچه‌ها به‌هیچ‌وجه جاذبه ندارد.

گردشگری تشویقی

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مخالف خروج هم‌وطنان از  کشور نیست در این رابطه اظهار می‌کند: اگرچه کشور ما برای گردشگران خارجی می‌تواند بهترین مقصد برای سفر باشد اما درآمد مردم کشور برای سفر کفایت نمی‌کند.

مهرداد بائیج لاهوتی یکی از اعضای فراکسیون گردشگری مجلس اظهار می‌کند: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند تدبیری برای افزایش سفرهای داخلی کشور انجام دهد به‌طور مثال برای سازمان‌ها برنامه‌های تشویقی در نظر بگیرد تا این سازمان‌ها و نهادها سفرهای ارزانی برای مردم فراهم کنند.

وی بیان می‌کند: سازمان‌های دولتی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند اهرم‌هایی برای سفر ارزان کارکنان ایجاد کند لذا اگر سازمان‌های دولتی قراردادهایی را برای تمام کارکنان منعقد کنند به دلیل کثرت مسافران مراکز اقامتی تسهیلاتی برای آنان در نظر می‌گیرند.

وی همچنین با گریزی به عملکرد آژانس‌های ترکی اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از آژانس‌های مسافرتی ایران جز منافع خود به مسئله دیگری نمی‌اندیشند و با کاهش قیمت‌ها مردم ایران را به حضور در ترکیه وسوسه می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت ارزان‌سازی سفرهای داخلی و ترغیب افراد به این نوع از سفرها، ادامه می‌دهد: اگرچه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی اصلی برای تحقق این مهم است اما بدون همکاری دستگاه‌های دیگر توفیقی حاصل نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.