قدس: کشور ایران به لحاظ داشتن شرایط آب و هوایی متفاوت در چهار گوشه آن و دارا بودن ۳۴ تالاب بین المللی بستری مناسب برای کوچ و مهاجرت پرندگان به تالاب ها و آبگیرهای طبیعی آن است. اتفاقی که هر ساله به خصوص در اواسط پاییز شاهد آن هستیم.

گردشگری پرندگان ظرفیتی منحصر به فرد برای جذب توریست

قدس: وجود تالاب ها در استان هایی همچون تهران، گلستان، خوزستان، مازندران و آذربایجان غربی نیز شرایط را برای حضور پرندگان فراهم می آورد. به دلیل موقعیت طبیعی و ساختار توپوگرافی که رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌ها و دریاچه‌های کوچک و بزرگ را در بر گرفته، استان آذربایجان غربی، به عنوان زیستگاه‌ مهم حیات‌وحش و گونه‌های جانوری کشور شناخته می شود.

تالاب کانی برازان نخستین سایت پرنده نگری کشور

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص استفاده از ظرفیت اکوتوریسم و نیز وجود گونه‌های مختلف از پرندگان درزمینهٔ جذب گردشگر گفت: طبیعت بکر و زیبای تالاب‌های مهم و متعدد ظرفیت عظیمی درزمینهٔ اکوتوریسم در استان ایجاد کرده است.

حسین امامی قرار گرفتن تالاب «کانی برازان» به‌عنوان نخستین سایت پرنده‌نگری کشور در مهاباد را مورد اشاره قرار داد و افزود: این تالاب سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است که توجه بیش‌ازپیش به آن و ایجاد امکانات و تجهیزات مناسب می‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری طبیعت و زمستانی در استان باشد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی هم‌اکنون در رتبه ۵ گردشگری طبیعت در کشور قرار دارد گفت: ایجاد امکانات دیده‌بانی، تلسکوپ و... در تالاب کانی برازان و سایر تالاب‌های استان موجب شده همه‌ساله هزاران گردشگر به استان سفر کنند که باید این امر موردتوجه قرار گیرد.

امامی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از گردشگران آذربایجان غربی گردشگران طبیعت به شمار می‌روند اضافه کرد: در این راستا به دفاتر گردشگری استان تأکید شده است که پکیج‌ها و بروشورهایی حاوی معرفی جاذبه‌های طبیعی را به گردشگران خارجی و نیز داخلی ارائه دهند تا زمینه شناساندن و معرفی بهتر این ظرفیت‌ها فراهم شود.

فریاد قو در سرزمین های شمالی

شمال کشور هم که این روزها میزبان قوهای مهاجر سرزمین سرد سیبری است یک فرصت توریستی را فراهم کرده است.

وجود ۳۴ تالاب بین المللی بستری مناسب برای کوچ و مهاجرت پرندگان به تالاب ها و آبگیرهای طبیعی ایران استسکونت گاه اصلی این پرندگان زیبا سیبری بوده اما بیش از یک دهه است که تالاب شهر سرخ رود میزبانی برای قوهای مهاجر تبدیل شده است.

از اوایل آذرماه سرخرود در شهرستان محمودآباد میزبان هزاران قطعه انواع قوهای فریادکش، گنگ و کوچک در تالابی به وسعت ۶۰ هکتار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه تالاب سرخ رود به عنوان یکی از سه تالاب استراتژیک مازندران مطرح است، اظهار کرد: سرخ رود همه ساله میزبان خیل عظیمی از قوهای مهاجر بوده که در سال جاری هزار بال قو تاکنون به این منطقه مهاجرت کردند.

وی افزود: امسال نسبت به سال های گذشته مهاجرت قوها به این منطقه کمتر شده است اما زمان مهاجرت این پرندگان تا هفته سوم دی ماه بوده و پیش بینی می شود تا هفته های آینده تعداد قوها در این منطقه افزایش یابد.

این مسئول با بیان اینکه به غیر از گونه های فریادکش، گنگ و کوچک قوها، پرندگان دیگری نیز در تالاب مشاهده می شود، گفت: گونه های چنگر، غاز خاکستری، مرغابی، غازهای کوچک، فلامینگو و درنا که در فریدونکنار ساکن می شود، به این مناطق سفر می کنند.

نبود شرایط مناسب گردشگری پرندگان

شهردار شهر سرخ رود در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه تالاب پرندگان مهاجر یکی از شاخصه های گردشگری در ۶ ماه دوم سال در شهر ساحلی سرخ رود به شمار می آید، اظهار کرد: سرخ رود با وجود داشتن تالاب و مهاجرت قوهای آوازه خوان به این مکان هر ساله در ۶ ماه دوم سال میزبان گردشگران زیادی است. این تالاب بازدید ملی دارد و تمام استان باید در صدد کاهش آسیب های آن باشند که این خود نیازمند یک برنامه ریزی دقیق با مدیریت دائم است.

محمد موسوی نژاد بی بهره بودن از مدیریت دائم در فضای تالاب را از مشکلات حال حاضر دانست و عنوان کرد: این تالاب یک گذرگاه اصلی برای دسترسی به دو فضای کشاورزی و دامگاه ها است از این رو برای توسعه ارتباط بخش های گردشگری و کشاورزی می باید مدیریت واحد در این مکان در اختیار قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه ریزی فصلی، موقت و کوتاه مدت برای تنظیم یک برنامه ریزی دقیق جوابگو نخواهد بود، گفت: نداشتن مدیریت متخصص و برنامه محور سبب شده تا قوها فقط این نقطه را برای مهاجرت انتخاب نکرده و در قسمت غربی و فریدونکنار نیز ساکن باشند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه مهم در بحث مالکیت خصوصی تالاب بوده و با ورود سرمایه گذار و تولید یک فضای گردشگری مناسب شرایط بهتری را می توان برای حضور مهمانان سیبری رقم زد. در شهرداری با تشکیل ستاد بررسی درصدد رفع مشکلات بوده تا گردشگران از این تالاب بازدید خوبی داشته باشند.

موسوی نژاد بیان کرد: امسال با ایجاد پارکینگ خصوصی و ایجاد سهولت برای امنیت ترافیکی و تفاهم با اهالی منطقه به همراه شورای اسلامی شهر سرخ رود فضای مناسب تری نسبت به سال گذشته برای حضور گردشگران فراهم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.