تبریز- تبریز امن‌ترین، زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر کشور است و خواهرخوانده‌های زیادی دارد که کربلا نمونه آن است.

طرح تبریز ۲۰۱۸ از کاغذ تا عمل

قدس: انتخاب تبریز در سال  ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام زیبنده تاریخ و هویت این خطه از کشور است  و لذا  ثبت ملی ۱۸۰۰ اثر تاریخی و حضور ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی فقط در نیمه نخست امسال خود گواه ظرفیت‌های بی‌نظیر این شهر در صنعت گردشگری است.

بنا بر گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصتی مغتنم برای انتقال فرهنگی ایران‌زمین به آن‌سوی مرزها است و رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت اما با تمامی این تعاریف تا چه میزان این شهر برای این رویداد بزرگ آمادگی دارد خود سؤالی است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به آن انتقاد دارند.

مشکلات پیش رو

علی محمودی نماینده دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی ازجمله افرادی است که به زیرساخت‌های این شهر برای استقبال از تبریز ۲۰۱۸ خرده می‌گیرد.

وی می‌گوید: در حال حاضر باید روی مبادی و مقاصد برای ورود گردشگر در تبریز کار شود و همه صنوف در این خصوص پای‌کار بیایند.

وی اظهار می‌کند: به‌طور مثال ما درزمینهٔ حمل‌ونقل نیز مشکلاتی داریم زیرا فقط دو پرواز هامبورگ و استانبول در تبریز وجود دارد و سؤال اینجاست که برای انتقال گردشگران از شهرهای دیگر و کشورهای دیگر چه باید کرد؟ 

وی با تأکید به اینکه زیرساخت‌های ما آماده و کامل نیست ادامه می‌دهد: تمام ارگان های دولتی انتظار دارند که تورها گردشگر را بیاورند تا آجیل و فرش بفروشند درحالی‌که همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و باهم سرمایه‌گذاری کرده و باهم بهره‌برداری کنیم. 

زیرساخت‌ها کافی نیست

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بابیان اینکه باید از رویداد تبریز ۲۰۱۸ استفاده درستی شود، اظهار می‌کند: این رویداد ظرفیت بسیار مناسبی برای درآمدزایی، اشتغال، توسعه اقتصاد و فرهنگ و صنعت گردشگری دارد.

زهرا ساعی اظهار می‌کند: اگرچه نمایندگان به مدیریت استاندار قبلی و فعلی شهر تبریز برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب این رویداد تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما هنوز این زیرساخت‌ها به میزان کافی فراهم نشده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بابیان اینکه باوجود ۲ سال تلاش نمایندگان هنوز زیرساخت‌هایی مانند هتل، مراکز اقامتی گردشگران و فرودگاه برای این رویداد فراهم نشده است ادامه می‌دهد: کار آماده‌سازی شهر به‌کندی در حال پیشرفت است اگرچه آقای جهانگیری قول‌هایی برای ارائه تسهیلات داده‌اند اما این قول‌ها هنوز عملیاتی نشده است.

بودجه تأمین نشده است

وی بابیان اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ باید ازنظر ملی برجسته‌تر می‌شد ادامه می‌دهد: متأسفانه بودجه‌هایی که برای برگزاری این رویداد خواسته‌شده هنوز تأمین نشده است و لذا بهره‌برداری از این رویداد نگاه عمیق ملی می‌طلبد.

ساعی بیان می‌کند: تبریز ۲۰۱۸ شروع یک رویداد مهم است و باید بعدازاین رویداد نیز توسعه امکانات گردشگری در این استان ادامه یابد؛ طرح‌های بسیار خوبی از سوی تشکل‌های غیردولتی و جوانان استان آمده است که باید در دستور کار ملی و استانی قرار گیرد.

وی تأکید می‌کند: ظرفیت گردشگری در این منطقه بعدازاین رویداد نباید فراموش شود چراکه می‌تواند باعث رشد اشتغال و درنهایت توسعه اقتصاد کشور شود.

وی با تأکید بر این موضوع که زیرساخت‌های مناسب به میزان کافی برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ فراهم نشده است. یادآور می‌شود: تمام سازمان‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد  باید توجه خاصی به این رویداد داشته باشند چراکه هر ۵۷ سال یک‌بار برای کشور ما اتفاق می‌افتد.

اعتباری در کار نیست

درراستای نقص در زیرساخت‌ها و کمبود اعتبارات می‌توان به اظهارات جانشین میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی شهرستان بناب استناد کرد زیرا وی اذعان کرده است: تاکنون هیچ‌گونه اعتبار تخصیص‌یافته‌ای برای این رویداد وجود ندارد.انتخاب تبریز در سال  ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام زیبنده تاریخ و هویت این خطه از کشور است 

حمزه زاده در این رابطه بیان کرده است: البته یکی از مصوبات مهم هیئت دولت اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات دستگاه‌ها در سطوح ملی به موضوع رویداد «تبریز۲۰۱۸» است که شهرستان‌ها می‌توانند نسبت به سهم خواهی خود از این اعتبارات اقدام کنند.

وی جذب گردشگری را منوط به تکمیل زیرساخت‌های گردشگری دانسته و افزوده است: حمل‌ونقل، اسکان، پذیرایی و جاذبه‌های توریستی ۴ مؤلفه مهم واصلی سفر هستند و باید در راستای جذب گردشگری این زیرساخت‌ها آماده شوند.

وی آموزش، بازاریابی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را ۳ اولویت اصلی استان برای جذب گردشگری برشمرده و گفته است: موضوع«تبریز۲۰۱۸» صرفاً مربوط به شهر تبریز نیست، بلکه علاوه بر کشور تمام شهرهای استان نیز در این رویداد سهیم بوده و بر اساس سیاست‌گذاری انجام‌شده از ظرفیت کل کشور، استان و شهرستان‌ها در این موضوع باید استفاده شود.

شاید تأمل در سخنان مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز خالی از لطف  نباشد زیرا وی در آیین پیش رویداد «تبریز ۲۰۱۸» اظهار کرد: تبریز ۲۰۱۸ به‌صورت تئوریک و بر روی کاغذ شروع‌شده است اما در عمل چیز زیادی به چشم نمی‌خورد و لذا برای این‌که این شهر پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی باشد، باید تغییر کرده و تحولات را از خودمان آغاز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.