سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی معتقد است تربیت زن مسلمان انقلابی، زمینه ساز شکل گیری خانواده‌ای مستحکم و متعالی است.

زن متعالی، محور خانواده الهی

قدس آنلاین-فاطمه دژبرد تأکید می‌کند: در دوره جدید مدیریتی، توجه به این مهم، در دستور کار آستان قدس قرار گرفته است و تشکیل مرکز امور بانوان و خانواده هم در همین راستا انجام گرفته است.

وی با اشاره به هدف از تشکیل مرکز امور بانوان و خانواده در آستان قدس رضوی می‌گوید: با توجه به بند «۴» مندرج در منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت معزز آستان قدس رضوی که آستان قدس را ظرفیت فرهنگی عظیمی معرفی می‌کند که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند، به همین دلیل در تبیین اهداف و مأموریت‌های این مرکز، در حوزه بانوان و خانواده به دو هدف عمده و مهم توجه شده است.

دژبرد می‌افزاید: در مورد بانوان، به تبیین و تعمیق هویت زن مسلمان انقلابی در عرصه‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی و در مورد خانواده نیز به تبیین، تشکیل، تحکیم و تعالی کانون خانواده توجه اساسی و ویژه‌ای شده است.

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در سال جاری این مرکز در راستای اهداف و مأموریت‌های تعیین شده اقداماتی را به انجام رسانده است، خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۳۹۶ در چهار حوزه مشاوره خانواده، آموزش، فرهنگی و اجتماعی و مطالعه و برنامه‌ریزی اقداماتی انجام شده که انشاءالله در سال آینده و با تعیین سیاست‌ها و راهبردهای مورد نظر این فعالیت‌ها ادامه می‌یابد.

وی تصریح می‌کند: در حوزه مشاوره خانواده، علاوه بر ارائه خدمات در مباحث مربوط به مشاوره‌های خانوادگی، بالینی قبل از ازدواج، تربیت فرزند، و... به دو موضوع دیگر یعنی تدوین و تهیه دستورعمل درمانی با رویکرد دینی و توانمندسازی مشاوران با رویکرد دینی نیز توجه شده است.

آموزش روحانیون علاقه‌مند به مباحث مشاوره

سرپرست این مرکز در ارتباط با فعالیت‌های انجام شده در زمینه توانمندسازی مشاوران با رویکرد دینی می‌افزاید: در این زمینه، مشاورانی که دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط بوده با توجه به سیاست‌ها و دستورعمل‌های موجود، آموزش‌های لازم با رویکرد دینی برای آنان ارائه شده تا بیش از پیش با این مباحث آشنا شوند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین روحانیونی که دارای تحصیلات حوزوی و دینی بوده و علاقه‌مند به فعالیت در حوزه خانواده به عنوان ارائه دهنده مشاوره‌های مربوط هستند، برای آنان نیز آموزش‌های تخصصی ویژه مشاوران ارائه می‌شود.

دژبرد تأکید می‌کند: در همین راستا، برای حدود ۳۰۰ نفر از افرادی که دارای تحصیلات حوزوی و دینی بوده (مرد و زن) و علاقه‌مند به فعالیت به عنوان مشاور امور خانواده نیز بوده‌اند، آزمونی برگزار شد و در ابتدا حدود ۱۵۰ نفر پذیرفته شده و بعد از انجام مراحل مختلف مصاحبه، گزینش، تست شخصیتی و... حدود۵۰ نفر برای شرکت در دوره‌ها و آموزش‌های لازم در زمینه امور مشاوره خانواده انتخاب که از اواخر آذرماه سال جاری در کلاس‌ها و برنامه‌های مربوط شرکت کرده‌اند.

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی هدف اصلی از این اقدام را تربیت محقق و پژوهشگر در حوزه خانواده و توانمندسازی پژوهشگران حوزه‌های علوم دینی در مشهد مقدس با مسائل مربوط به خانواده‌ها با رویکرد اسلامی عنوان می‌کند.

این مقام مسئول متذکر می‌شود: هم اکنون در سطح کشور حدود ۱۸۰۰ نفر از خواهران طلبه برای ورود به این دوره‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در تاریخ ۲۶ بهمن ماه سال جاری آزمونی واحد در سراسر کشور برگزار شد که از این تعداد، افرادی که واجد شرایط لازم بوده و پس از کسب نمره کتبی و گذراندن مصاحبه، گزینش و... انتخاب شوند، در دوره‌ها و آموزش‌های مربوط به توانمندسازی خواهران طلبه با مباحث تخصصی مشاوره خانواده، شرکت خواهند کرد.

۷۰۰۰ زوج آموزش دیده‌اند

سرپرست این مرکز در زمینه طرحی با عنوان زندگی به سبک رضوی نیز می‌گوید: در حوزه آموزش که یکی از فعالیت‌های این مرکز است، عمده‌ترین پروژه و برنامه‌ای که مورد توجه قرار گرفته، طرحی با نام «زندگی به سبک رضوی» بوده که ویژه زوجین تازه ازدواج کرده است.

این کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی تصریح کرد: این زوجین در این طرح با مهارت‌های همسرداری با توجه به نقش مرد و زن مطابق آموزه‌ها و تعالیم رضوی آشنا شده، به گونه‌ای که در ابتدا با دو ساعت آموزش در شهر مقدس مشهد (درمحل مجتمع ولایت) در روزهای فرد هفته، پس از بازگشت به استان محل سکونت خود، تحت آموزش‌های رایگان و خدمات مشاوره‌ای و آموزشی این مرکز به مدت سه سال قرار می‌گیرند.

وی توضیح می‌دهد: این زوجین در استان‌های محل سکونت خود با مراجعه به کانون‌های خانواده و مطابق سیاست‌های ابلاغی و تعیین شده از آموزش‌های مجازی و کاربردی در این زمینه بهره‌مند می‌شوند.

دژبرد اعلام می‌کند: از تاریخ شروع این طرح (از اواخر اسفند سال ۹۵ تاکنون) حدود ۱۴ هزار نفر (مرد و زن) و به عبارتی دیگر، حدود ۷۰۰۰ زوج زائر و مجاور به این طرح پیوسته و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

وی یادآور می‌شود: از مزیت‌های این طرح این است که برای هر زوجی، خادمیاران خانواده در کنار آن‌ها بوده و پشتیبان آموزش‌های ویژه زوجین هستند، به گونه‌ای که مطمئن شوند به این که زوجین محتوای آموزشی لازم را فرا گرفته‌اند و این طرح را مطابق ضوابط و دستورعمل‌های مربوط سپری می‌کنند.

سرپرست این مرکز می‌گوید: بدین منظور، خواهران طلبه‌ای که به عنوان خادمیاران زن در این طرح در استان‌های مختلف همکاری می‌کنند با تماس تلفنی با زوجه و گفت‌وگو با او، روند آموزش زوجین را بررسی کرده و چنانچه زوجین نیازمند مشاوره‌های تلفنی و حضوری بیشتری باشند، توسط این خادمیاران زن به این مرکز معرفی می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.