تبریز- اگر تا دیروز صحبت از شهر بدون گدا در ایران می شد بدون شک نام تبریز بر سر زبان ها می افتد و از تبریزی ها به عنوان مردمانی که در ساماندهی این موضوع بسیار موفق عمل کردند یاد می شد.

متکدیان خارجی وصله ناجور بر قامت شهر بدون متکدی

قدس: هر چند که این موفقیت هنوز هم در کارنامه آذربایجانی ها محفوظ است اما بتازگی حضور متکدیان خارجی یا به اصطلاح گدایان وارداتی به صورت وصله ای ناجور بر قامت شهر تبریز خودنمایی می کند .

شهر تبریز از حیث وجود معتادان خیابانی و متکدیان،از معدود شهر های جهان به شمار می رود که موفق شده این معضل اجتماعی را به خوبی کنترل کند،به واقع تبریز گدایی و اعتیاد را ریشه کن نکرده بلکه ساماندهی مطلوبی را در این عرصه لحاظ کرده است.

خیرین دلسوز این شهر کوشیده اند، با جلوگیری منطقی از تکدی گری، لقب ارزشمند « تبریز شهر بی گدا» را به آن بخشیده و مساعدت های آبرومندانه را جایگزین تکدی گری و گدا پروری کنند و این افتخاری است که در میان شهرهای بزرگ ایران را به مدد افراد خیر و دلسوز نصیب شهر تبریز شده است.

تبریز نیز از جمله شهرهای بزرگ بود که به دلیل مهاجر پذیری، افزایش جمعیت، بحث تکدی پذیری رواج پیدا کرده بود، ولی چند سالی است که به همت موسسات مختلف خیریه به خصوص، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز این صحنه زشت از چهره تبریز پاک شده و به جای آن تابلوی پر افتخار تبریز شهر بی گدا نصب شده و این واقعیتی است که حتی برای مسافران نیز به اثبات رسیده و در اظهار نظرهای مختلف رسانه ای بارها به این امر اذعان کردند.

متکدیان وارداتی

خالی شدن تبریز از متکدیان حرفه‌ای در سال‌های اخیر باعث این روز ها موجب بروز یک پدیده دیگر شده است که از آن به‌عنوان گدایان وارداتی یاد می‌شود به طوری که متکدیانی از دیگر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه به کمک باندهای مافیایی برای استفاده از این فرصت شروع به فعالیت می‌کنند.

این موضوع در ماه‌های گرم سال که گردشگران بیشتری از تبریز بازدید می‌کنند، بیشتر به چشم می‌آید. با این که در سال‌های گذشته برخوردهایی با این افراد صورت گرفته و ضمن شناسایی به استان‌های خود فرستاده شده‌اند اما لازم است بااین پدیده بر اساس ابزارهای قانونی،برخورد ریشه‌ای صورت گیرد.

اجازه بدنامی نمی دهیم

بدنام‌کردن تبریز، شهر بدون گدا و ربودن این صفت از کوچه پس کوچه‌های این شهر، می‌تواند هدف کلان‌تر و زشت‌تری باشد و برخی از شهروندان و مسئولان معتقدند ورود گداهای وارداتی به تبریز آن‌چنان هم بی‌علت نیست.

خالی شدن تبریز از متکدیان حرفه‌ای در سال‌های اخیر باعث این روز ها موجب بروز یک پدیده دیگر شده است که از آن به‌عنوان گدایان وارداتی یاد می‌شوداصمعی مسئول امور پیگیری و جمع‌آوری متکدیان شهر تبریز در همین رابطه خط و نشان کشیده است و ادعا می کند: مقامات استانی مصرانه پیگیر جمع آوری گداها چه وارداتی و چه داخلی ازسطح شهر تبریز هستند و لکه دار شدن  تبریز، شهر بدون گدا را بر نمی‌تابند.

بنا بر گفته اصمعی، بیشترین تعداد گداهایی که در سال‌های گذشته جمع آوری شده مربوط به سال های  ۹۴ تا ۹۶بوده است که در مجموع ۱۵۸ نفر از گداهای پاکستانی از سطح شهرتبریز جمع آوری و تحویل اداره اتباع بیگانه داده شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در سال ۹۴بیش از ۴۵ نفر از این گداها پس از جمع‌آوری و فرستادن به ورامین تهران، دوباره به تبریز بازگشته بودند اعلام می‌کند: با تمهیدات انجام‌گرفته  آخرین باری که این گداها از سطح شهر تبریز جمع‌آوری شدند حدود ۱۰ روزی را در سازمان بهزیستی نگهداری شده و سپس تحویل اداره اتباع بیگانه شدند.

برخورد می کنیم

معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی در همین رابطه توضیح می دهد: وقتی این گداها که اغلب اتباع کشورهای پاکستان هستند به تبریز آمده و بصورت متفرقه جلوی توقف‌گاه‌های ماشین‌ها، ورودی و خروجی شهرها مستقر می‌شوند، به نظر می‌آید که کار آنها سازمان‌یافته و حرفه‌ای است.

رحیم شهرتی‌فر از معضل دیگری با عنوان انتقال کودکان کار از شهرها و کشورهای دیگر به تبریز سخن می‌گوید و ادامه می دهد: البته این معضل را حل کرده‌ایم و با کمک و اطلاع‌رسانی‌های مردم خواهیم توانست معضل گدایان وارداتی را نیز برای همیشه از چهره تبریز پاک کنیم.

وی با بیان اینکه در حالی که تبریز عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را یدک می کشد لذا شایسته نیست که اجازه دهیم برخی از افراد سودجو چهره زیبای این شهر را مخدوش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.