تبریز- تبریز ۲۰۱۸ و تبدیل‌شدن به پایتخت گردشگری جهان اسلام هرچند نامی پرآوازه و خوشایند است اما بافت فرسوده در این کلان‌شهر و دغدغه ساخت‌وسازهایی که در هنگام مواجه با بلایای طبیعی ممکن است برای ساکنان آن مخاطره‌آمیز باشد ازجمله موضوعاتی است که مانند وصله‌ای ناجور بر قامت این شهر خودنمایی می‌کند.

سازه‌های تبریز در سن میان‌سالی

قدس:سکونتگاه‌های فرسوده و دارای سکنه که در مواردی بیش از نیمی از جمعیت شهرهایی مانند تبریز را در خود جای‌داده‌اند در شرایطی مورداستفاده به‌عنوان سکونتگاه اصلی محسوب می‌شوند که طبق اظهار زمین شناسان و دوایر مسئول در این بخش دارای جغرافیایی با گسل‌های فراوان بوده و اساساً منطقه‌ای زلزله‌خیز محسوب می‌شود.

واضح است که بافت‌های فرسوده شهری نیز به دلیل فرسایش ایام و کاهش استقامت آن‌ها در برابر زلزله و تکانه‌های زمین آسیب‌پذیر بوده و برای سکونت خطرناک به شمار می‌روند.

نوسازی بافت فرسوده که سال‌ها ذهن متولیان آن را درگیر کرده است هنوز به سرانجامی نرسیده و بنا بر گفته شهردار تبریز ساماندهی بافت‌های فرسوده به شکل زیرساختی نیست.

ایرج شهین‌باهر گفته است: « تعارف نداریم، ۲۰۱۸ که سهل است تا ۲۰۲۰ هم نمی‌توانیم بافت فرسوده را تخریب و نوسازی نماییم و این امر اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه کار را شروع و بخشی را ساماندهی کنیم»

وی اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته نیز اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است، بعضاً حرف‌هایی زده‌شده و یا آنکه حرکت‌های جزئی انجام‌گرفته است.

روستائیان در معرض خطر

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی بابیان اینکه در تبریز ۴۴ هکتار بافت فرسوده داریم اظهار کرد: ساختمان‌های فرسوده شهری هم به لحاظ قدمت ساختمان و رعایت نشدن آئین‌نامه‌ها مخاطره‌آمیزند.

۵۰ درصد جمعیت تبریز در بافت فرسوده و حاشیه شهر زندگی می کنند  و بنا بر گفته کارشناسان مقاوم سازی ساختمان های بالای ۳۰ سال سن ضروری استعلی طوماری با اشاره به حوادث تلخ کرمانشاه عنوان کرد: مردم باید عبرت گرفته و صرفاً به دنبال ساخت‌وساز ارزان نباشند و این‌گونه نشود که کیفیت فدای موارد دیگر شود، چراکه خدمات مهندسی که شامل هشت مهندس و مجری است، یک درصد هزینه ساخت‌وساز را نیز شامل نمی‌شود، ازاین‌رو هرگز نباید خدمات مهندسی را در ساخت‌وساز نادیده گرفت.

وی ادامه داد: ساختمان‌هایی که در طول ۲۰ سال گذشته ولی بر اساس آئین‌نامه‌های قبلی احداث‌شده‌اند، هم می‌توانند مخاطره‌آمیز باشند و لذا به بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی نیاز دارند.

طوماری اظهار کرد: تنها در مورد ساختمان‌هایی که بر اساس آئین‌نامه‌های جدید و تحت نظر سازمان نظام‌مهندسی احداث‌شده‌اند، کمترین دغدغه راداریم.

وی تعداد ساختمان‌های از این نوع را ۳۰ درصد ساختمان‌های موجود عنوان کرد و درعین‌حال گفت: مقاومت این ساختمان‌ها به این معنا نیست که در صورت وقوع زلزله با هر مقیاسی هیچ‌گونه اتفاقی نمی‌افتد.

وی همچنین با اشاره به بافت روستایی نیز اظهار کرد: در ساختمان‌های روستایی کمترین ضوابط رعایت نشده و به‌شدت مخاطره‌آمیز هستند ضمن اینکه امکان دسترسی در برخی روستاها در زمان بحران کم است.

طوماری بابیان اینکه ساختمان‌های روستایی در زمان زلزله بیشترین خسارت را می‌بینند، گفت: در زلزله ارسباران علاوه بر خسارت روحی و تبعات اجتماعی ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد.

نظارت‌های صوری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز هم بابیان اینکه مجریان ساخت‌وساز به‌واسطه حق‌الزحمه پایین، صوری شده‌اند اظهار داشت: ۳۰ هزار عضو نظام‌مهندسی ساختمان در استان به‌عنوان شغل اصلی به وظیفه نظارت نگاه نمی‌کنند.

محمد عزتی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد جمعیت تبریز در بافت فرسوده و حاشیه شهر زندگی می‌کنند بیان کرد: مقاوم‌سازی ساختمان‌های بالای ۳۰ سال سن ضروری است و باید با آئین‌نامه‌ها منطبق داده شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنار خدمات روزمره، اجرای طرح‌های عمرانی و مسیر گشایی‌ها انتظار عمومی از شهرداری‌ها نظارت برساخت و سازهاست، خاطرنشان کرد: از ابتدای دهه ۱۳۶۰ شهرداری‌ها را از منابع دولتی محروم کردند و درآمدهای خارج از عرف بنا گذاشته شد.

وی بابیان اینکه ماده ۱۰۰ مانع تخلف‌های ساخت‌وساز نشده است، اظهار کرد: تا زمانی که برای تخلف‌های ساختمانی جزای کیفری لحاظ نشود ادامه خواهد داشت.

عزتی با اشاره به اینکه اخذ عوارض نوسازی ضمانت اجرایی ندارد و تا زمانی که فردی قصد معامله نداشته باشد، عوارض پرداخت نمی‌کند، گفت: نسبت به سال ۹۲ ساخت‌وساز در تبریز ۷۵ درصد کاهش‌یافته و تعداد صدور پروانه از ۴ هزار واحد به یک هزار واحد در سال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری نیازمند درآمد پایدار است، گفت: تا زمانی که مدیریت درآمد و هزینه برای شهرها ایجاد و وظایف تفکیک نشود، مشکلات موجود رفع نخواهد شد .

عزتی بابیان اینکه میانگین عمر ساختمان‌های تبریز ۲۰ سال است، گفت: تبریز با وجود جایگاه دوم خدمات شهری در رتبه ۶ جمعیتی قرار دارد و تا زمانی که پخشایش اعتبار بر مبنای جمعیت باشد همین وضعیت ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبار باید بر اساس نقش شهرها تعیین شود، گفت: جایگاه جمعیتی تبریز به واسطه سوق یافتن جمعیت این کلانشهر به شهر جدید سهند و شهرهای اطراف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.