اهواز- امسال با آمدن فصل بارش دو خبر متناقض در استان خوزستان پیچید؛ یکی طرح بارور کردن ابرها برای بارندگی بیشتر و یکی خبر نابارور کردن این ابرها توسط نیروهای چینی مشغول در هورالعظیم برای استخراج نفت...

سردر گمی ابرها میان نباریدن و باروری مصنوعی

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ در فصل سرما معمولا در شهرهای سردسیر آمدن برف به یکی از دغدغه های مردم تبدیل می شود اما در خوزستان به خصوص در شهرهای جنوبی تر آن، این دغدغه در مورد باران است، امسال با آمدن فصل بارش دو خبر متناقض در استان خوزستان پیچید؛ یکی طرح بارور کردن ابرها برای بارندگی بیشتر و یکی خبر نابارور کردن این ابرها توسط کارگران چینی مشغول در هورالعظیم به دلیل استخراج نفت. از سوی دیگر معضل ریزگردها تا جایی بود که خبر می رسید ممکن است این فلفل نبین چه ریزهای آسمان جنوب، حسرت باران را برای همیشه بر دل مردمی بگذارد که روزهایشان با دعا برای قطره ای باران می گذشت، خبرنگار قدس آنلاین تصمیم گرفت درباره این سه موضوع در یک گزارش تفصیلی اطلاعاتی در اختیار خوانندگان قرار دهد.

یکی از فعالان محیط زیست با بیان اینکه برای تشکیل هر قطره باران یک هسته مرکزی لازم است، عنوان می کند: این بدان معناست که ابرهای باران زا به راحتی تبدیل به قطرات باران نمی شوند و نیاز به یک هسته مرکزی دارند که این هسته مرکزی می‌تواند یک غبار کوچک یا یک ذره نمک معلق در هوا هم باشد.

عقیم شدن ابرها زیر سر ریزگردهاست

شبنم قنواتی با تاکید بر غلظت بالای ریزگردها توضیح می دهد: این غلظت باعث جلوگیری از باروری ابرها می‌شود چیزی که شما در خیلی از مقالات می‌شنوید و جدیدا هم منتشر می‌شود این است که ریزگردها باعث عقیم شدن ابرها می شود چرا که آنقدر غلظت بالایی دارند که مانع تشکیل باران می‌شوند این ریزگردها دارای بار الکتریکی هستند که با قطرات آب تشکیل یک رابطه شیمیایی می دهند و همین به وجود آورنده اشکالاتی در بارش ابرها است که باید جزییات آن را از شیمی دان ها پرسید.

فجایع زیستی نشان از اتفاقات خوبی نیست

او درباره خبر نابارور کردن ابرها برای جلوگیری از بارش آنها و پر شدن هور العظیم آن هم به دلیل حفر چاه های جدید نفتی در این قسمت، بیان می کند: ما در بازدیدی که از هورالعظیم بدون هماهنگی انجام دادیم کلی فجایع زیستی مشاهده کردیم که از مرگ دسته جمعی لاک پشت ها تا نشر نفت در حوزه این تالاب را می توان نام برد و همین ها نشان از انجام اتفاقات خوبی در هور العظیم نمی دهد، گو اینکه برای بازدید مجدد از تالاب بارها مراجعه کردیم و مجوز این بازدید صادر نشد، اگر هیچ خبر ناخوشایندی در این منطقه نیافتاده چرا مجوز بازدید به اعضای محیط زیست را ندادند.

همیشه پای ریزگردها در میان است

در مورد نابارور ساختن ابرهای باران زا مدیر کل هواشناسی استان خوزستان به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: این یک اشتباه بزرگ است و واقعیت ندارد، ابرها برای بارش نیاز به هسته تراکم دارند به طور مثال باید ۱۰۰ قطره داشته باشد، حال اگر به دلیل گردو غبار این هسته ها زیاد شود  گرمای نهان ابر بالا می رود و ابر آن مقدار بارش را که پیش بینی شده ندارد و این بارش ها کمتر می شوند، ما به این مسئله سترون کردن می گوییم.

کوروش بهادری با تاکید بر اینکه باز شدن ابرها و عدم باروری آنها به دلیل اثرات مخرب ریز  گردهاست، خاطر نشان می کند: این موضوع که چینی ها به عمد ابرها را نابارور می کنند حقیقت ندارد، هیچ انسانی اقدام به این کار نمی کند تا کشوری را به این شکل در معرض نابودی قرار دهد.

ناباروری ابرها توجیه علمی ندارد

مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست خوزستان اما درباره فعالیت های نفتی در تالاب توضیح می دهد: بعضی از دکل ها در این تالاب وجود دارد اما در همه جای تالاب نیست و بعضی از این فعالیت ها در محدوده خارجی آن هستند.

عسگری در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه قسمتی هایی از هور را که آب گیری در آن انجام شده برای استخراج نفت خشک کرده اند و در خبرها آمده است که چینی هایی که مشغول فعالیت در پروژه های نفتی هورالعظیم هستند، اقدام به نابارور کردن ابرها کرده اند، چقدر صحت داشته؟ می گوید: در باره خشک کردن هور قبلا این مورد بوده اما در حال حاضر چنین چیزی نیست، اما عقیم کردن ابرها توجیه علمی ندارد.

هیچ جای جهان باروری مصنوعی ابرها گزارش نشده

درست مخالف این موضوع صحبت از طرح های بارور کردن ابرهاست که زمان زیادی است با بارش باران یا حتی در روزهای انتظار برای باریدن آن میان مردم گل می کند، تا شاید کمی از این پیام های ناامید کننده ماندن نسل بعد بدون آب فاصله بگیرند و دلخوش کنند که راهی برای درمان این معضل به وجود آمده، اما متاسفانه مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در این مورد آب پاکی بر دستان ما می ریزد و اظهار می کند: بارور کردن به طور مصنوعی طرحی است که قرار بود انجام شود و ما هم در این مورد برای استاندار نامه نوشتیم که این مسئله نیاز به مکانیزم دارد و آن این است که در منطقه مورد نظر باید بارش مناسب و منابع رطوبتی وجود داشته باشد. تا الان در هیچ جای کشور باروری ابرها موفق نبوده، چندین سال است در کشور و در یزد و اصفهان انجام می شود اما آیا این اقدامات با صرف هزینه های هنگفتی که پرداخت شده موفق بوده اند؟ آیا میزان درصد بارش در این استانها تغییر داشته؟

فاجعه ای دیگر از باروری مصنوعی ابرها در راه است

کوروش بهادری با اعلام اینکه سازمان هواشناسی مخالف این طرح است چون یک ریسک بزرگ است؛ بیان می کند: اثرات زیست محیطی این طرح بسیار زیاد است چون از پدید نقره برای بارور کردن استفاده می کنند و این ماده در بلند مدت خطرات بسیار زیادی برای آب و خاک به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه در هیچ کشوری گزارشی دال بر موفقیت مبنی بر بارور سازی ابرها منتشرنشده می افزاید: سازمان آب و وزارت نیرو این طرح را عنوان کرده اند و اگر سازمان آب و برق بخواهد این کار را انجام دهد با اینکه اعتقادی به آن نداریم آمادگی کامل برای همکاری با آنها را داریم.

اوضاع آبی کشور بد است

 همیشه علاوه بر بحث های کارشناسی، قضاوت و برداشت عموم مردم از هر مسئله ای آنقدر مهم است که یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. نظر به اینکه در دوره ای هستیم که خطر تمام شدن ذخایر آبی احساس می شود و حتی این موضوع مدام در رسانه ملی عنوان می شود، لازم است متولیان امر توجه بیشتری به مسئله مهم بارور یا نابارور بودن ابرها داشته و در کنار آن دغدغه بیشتری برای تالاب هایی که نه تنها در خوزستان که در اقصی نقاط کشور نفس های آخر را شماره می کنند، داشته باشند. اوضاع آبی کشور بد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.