یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس با انتشار مقاله ای، سفر ولیعهد عربستان سعودی به لندن و استقبال دوانینگ استریت از وی را شرم آور دانست.

فرش قرمز انگلیس برای ولیعهد عربستان شرم آور است

به گزارش قدس آنلاین، «امیلی ترونبری» از نمایندگان حزب کارگر انگلیس که عضو مجلس عوام است در مقاله خود که در روزنامه گاردین به چاپ رسیده با انتقاد از جنگ یمن و فروش تسلیحات از سوی  انگلیس به عربستان سعوددی، می نویسد: فرش قرمز انگلیس برای حاکم عربستانی شرم آور است.

به اعتقاد این نماینده مجلس عوام که از وی با عنوان وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس یاد می شود، نگرانی ها درباره فروش سلاح به عربستان بواسطه رنج مردم یمن رو به افزایش است. 

ترونبری پیشتر نیز از روابط پنهانی لندن با ریاض در خصوص فروش سلاح به عربستان بدون اطلاع مجلس خبر داده بود.

تورنبری می نویسد: دولت انگلیس به جای این که از مسئولیت خود برای پایان دادن به این جنگ هولناک استفاده کند، اکنون در تلاش است نقش خود را مخفی کند.

بر اساس این گزارش، انگلیس با صدور مجوزهای عادی برای صادرات تسلیحات، از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶.۴ میلیارد دلار اسلحه، از جمله جنگنده‌های پیشرفته و مهمات به عربستان فروخته است. این صادرات تاکنون رشد ۷۵ درصدی داشته است. در میان تسلیحات صادر شده، قطعات مهم برای جنگنده هایی که در یمن عملیات بمباران انجام می دهند نیز موجود است.

همچنین این مجوزها به دولت ترزا می اجازه می دهد چندین محموله را بدون نظارت پارلمانی و یا مردمی به یک مقصد خاص صادر کنند. امیلی تورنبری دولت بریتانیا را به «مخفی کردن نقش این کشور در دامن زدن به جنگ یمن» متهم می کند.

تعداد بمب ها و موشک های ساخت انگلیس که از زمان آغاز جنگ یمن به عربستان فروخته شده ۵۰۰ درصد رشد کرده است. بر همین اساس در دو سال ابتدایی آغاز جنگ یمن بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند سلاح توسط انگلیس به عربستان فروخته شده و با وجود شواهد زیادی که در مورد ارتکاب جنایات جنگی از سوی عربستان وجود داشته دولت انگلیس مجوزهای فروش سلاح به ریاض را افزایش داده است.

روزنامه دیلی میل نیز در گزارشی به افشاگری درباره نقش محرمانه انگلیس در جنگ یمن پرداخته و نوشته بود: بیش از ۵۰ نیروی نظامی بریتانیا وظیفه آموزش به نیروهای عربستان سعودی را بر عهده دارند که به جنگ یمن اعزام می‌شوند.

به گفته «اندرو میشل» از اعضای حزب محافظه‌کار و دبیر سابق انجمن «توسعه بین‌الملل»، دخالت ارتش انگلیس بخشی از همدستی شرم‌آور بریتانیا با عربستان سعودی برای آزار مردم یمن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.