رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون ۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها ۱۰ درصد این بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود/ بزرگ‌تر شدن ساختار اداری به صلاح کشور نیست

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی در جمع اعضای بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به راه جهش کشور اظهار کرد: برای ایجاد جهش در کشور نیاز به استفاده از استعدادهای برتر داریم، مجلس شورای اسلامی هم به استفاده از نخبگان علاقه‌مند است، البته باید پیشنهادات نخبگان براساس شرایط کشور باشد.

وی ادامه داد: با وجود علاقه کشور به استفاده از توانایی نخبگان در این زمینه موانعی وجود دارد، برای استفاده از این ظرفیت نیازمند مشخص شدن یک مکانیزم خاص هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها ۱۰ درصد این بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

لاریجانی، ساختار اداری کشور را فربه دانست و تصریح کرد: بزرگ‌تر کردن این ساختار به صلاح کشور نیست و نباید نخبگان چنین انتظاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: با گسترش امور اداری توسعه کشور محقق نمی‌شود و باید برای رسیدن به این هدف به دنبال روش‌های دیگری باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید در زمینه کارآفرینی، سیاستگذاری و مشاوره‌ها ظرفیت نخبگان فعال شود، برای این که توان کشور را افزایش بدهیم، باید در سطوح بالا از استعدادهای برتر استفاده و مسیر را برای کارآفرینی نخبگان تسهیل کنیم.

لاریجانی با اشاره به ظرفیت صندوق نوآوری اظهار کرد: برای حمایت از کارآفرینان این صندوق یک پتانسیل قوی است و کمکی از جانب صندوق توسعه ملی با اذن رهبر معظم انقلاب به صندوق نوآوری صورت گرفت.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری برای حمایت از نخبگان منابع خوبی دارد و این صندوق با سرمایه‌ای حدود ۳ هزار میلیارد تومانی تشکیل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز شاهد متحول شدن شرایط زندگی فردی و اجتماعی با به وجود پدیده‌هایی همچون اینترنت و هوش مصنوعی هستیم، امروزه وارد عصر جدیدی شدیم که باید مختصات آن را بشناسیم، نخبگان در این عصر باید ذهنشان متمرکز باشد.

لاریجانی با اشاره به وظیفه بنیاد نخبگان اظهار کرد: این بنیاد می‌تواند نقش موثری را در زمینه استفاده از ظرفیت نخبگان توسط دستگاه‌های اجرایی ایفا کند، مدیران به استفاده از این افراد بی‌علاقه نیستند، اما این مساله نیاز به ساز و کار خاصی دارد تا چگونگی فعالیت نخبگان مشخص شود.

وی ادامه داد: با پیچیدگی‌های خاصی در کار در سطوح اجرایی مواجه هستیم، و نمی‌توانیم به سادگی در این زمینه عمل کنیم، نخبگان نباید دلگیر شوند، گرچه که امور دیوانی دارای پیچیدگی‌هایی است، اما به وضعیت نخبگان توجه خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند طراحی مدلی هستیم تا نخبگان در نقاط مختلف کشور را در رشته‌های گوناگون با یکدیگر مرتبط سازیم و در ادامه آن‌ها را به دستگاه‌های اجرایی وصل کنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند در تدوین چنین مدلی نقش ایفا سازد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.