دامن زنی که مرد را به معراج می رساند صاحب ارزش و اقتدار است از این رواست که امام خمینی (ره) در تمهیدی ویژه این بانو را الگوی زنان جهان بخصوص زنان مسلمان عنوان می کنند. اگر روز تولد حضرت زهرا سلام الله علیها روز زن عنوان شده به دلیل آن است که ایشان نماد بی نظیر برای کل عصار است.زنانی که از الگویی چون حضرت فاطمه علیها السلام پیروی کننند هرگز به بن بست کشیده نمی شوند

مقام مادری و مربی گری زن شاخصه اصلی خیر کثیر بودن زن است/ مادر ائمه خیر کثیر و الگوی تربیت کننده ای برای همه زنان عالم است

قدس آنلاین- حجت الاسلام ابراهیم بهاری کارشناس مسائل دینی و استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت تقوی الهی در بین زنان و مردان مسلمان به قدس آنلاین گفت: در مجموعه خلقت پروردگار عالم و  روزی که شاکله خلقت شکل گرفت خداوند متعال به زوج بودن انسان ها اشاره کرد که ما شما را از جنس زن و مرد خلق کردیم و سپس گروه گروه و دسته دسته شدید. هر چند خداوند متعال به زن و مرد بودن بندگانش اشاره می کند اما به این نکته به صراحت اشاره می کند که تقوی برترین فضیلتی است که خداوند از بندگانش انتظار دارد و آن را دوست دارد، بنابراین زن بودن یا مرد بودن؛ سالم یا ناقص بودن انسان دال بر فضیلت او نزد خدای یکتا نیست بلکه تقوی الهی است که زن و مرد را نزد خداوند عزیز می گرداند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت زن در دین مبین اسلام با اشاره به فرموده پیامبر اکرم درباره زنان تصریح کرد: هر چند که در طول تاریخ برخی سعی کرده اند زن را محدود کنند اما خداوند متعال در آیات قرآن شرایطی را برای زن و مرد بودن  مطرح کرده که بنا بر آن وظایف انسانی خود را به نحو احسن به منصه ظهور برسانند. خداوند متعال دو شاخصه را برای زنان در دین اسلام تعیین کرده که عبارتند از مسئولیت زنانگی ومادری. ممکن است زن بودن در نگاه اول محدودیت داشته باشد اما در اصل برای زن مصونیت به دنبال دارد آنگونه که پیامبر اکرم (ص)  زنان  را ریحانه نامیده و عنوان کردند قهرمان نیستند که در صحنه های نبرد حاضر شوند. وی ادامه داد: در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) یکی از زنان مدینه به ایشان مراجعه کرده خاطر نشان شد که یا رسول الله در جهاد و بسیاری از مسائل مردان پیشقدم و ثواب می برند در حالی که زنان از این مواهب بی بهره اند پیامبر اکرم در پاسخ به این زن فرمود: جهاد زن شوهر داری اوست که بالاترین فضیلت ها را دارد، لذا شرع مقدس اسلام به عنوان تنها مکتبی است که از آغاز رسالت پیامبر اکرم(ص) به زن جایگاه ویژه ای بخشید و با نگاه تحقیر آمیز به وی نگاه نکرد وهیچ گاه از زن به عنوان ابزار و وسیله استفاده نکرده است.

حجت الاسلام بهاری با عنوان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها خیرکثیری برای آفرینش است گفت: هنگامی که دختران زنده به گور می شدند یا داشتن فرزند دختر ننگی برای خانواده به شمار می رفت خداوند متعال با هدیه کردن حضرت فاطمه زهرا سلام اله علیها به پیامبر اکرم ایشان را خیر کثیر نامید تا اعلام کند که تمام زنان صالحه و مومنه خیر کثیر و برکت آفرینش به شمار می روند. زن از نظر اسلام دارای حق و حقوق مشخص و قابل توجهی است و در بسیاری از موارد جایگاه زن در خانواده به عنوان همسر ومادر بسیار خطیر وتعیین کننده است. زن در کانون خانواده مایه ومنبع آرامش وحفظ آبرو وشان خانواده است لذا کانون خانواده از منظر اسلام بسیار جایگاه مهمی است آنگونه که پیامبر اکرم در شب زفاف امیرالمومنین وحضرت فاطمه سلام اله علیها با تقسیم وظایف به کار خانه برای فاطمه و کار بیرون برای امام علی علیه السلام اصلی ترین وظایف زن و مرد را در خانواده مشخص نمودند.

وی درباره نقش زن و مادری و اهمیت آن افزود: نقش مادرانه زن مسئولیت مهمی است چرا که زن علاوه بر والده بودن و تولد فرزند نقش ام بودن یعنی مربی و تربیت کنندگی را برعهده دارد. مقام مادری و تربیت کننده بودن در بین همه مقامات منتسب به زن بالاتر است به حدی که حضرت فاطمه را به عنوان ام ابیها و ام الائمه می رساند. بی شک مربی بودن و ملم بودن مادر همان موضوع مهمی است که نشان دهنده شخصیت بلا انتهایی است  که هیچ انتهایی برای مسوولیت وی وجود ندارد.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به اینکه حضرت فاطمه الگو و حجت خدا برائمه اطهار هستند جایگاه والای ایشان را در الگو قرارگرفتن برای زنان تبیین کرده خاطر نشان کرد: والده بودن، مربی و معلم بودن زن  منحصر به فرد است چرا که هیچ جایگاهی همانند مقام مادری ویژه و ستودنی نست جایگاهی که خداوند متعال به زنان بخشیده است. حال زنان با چنین جایگاهی نیازمند برخورداری از الگویی هستند تا با شبیه سازی خود به او به نمره اعلای عالی انسانی و الهی برسند  یقینا بهترین الگو خانواده پیامبر واز همه بهتر دخت مکرم رسول اکرم (ص) است. حضرت فاطمه سلام الله علیها از چنان جایگاهی برخوردار است که امام زمان وی را الگوی خود و امام عسگری  حجت خدا بر ائمه می داند. هنگامی که معصومین ایشان را حجت والگوی خود می خوانند پرواضح است حضر فاطمه علیها السلام شخصیت بی نظیری است که برای مجموعه زنان و مردان عالم الگواست.

این  کارشناس دینی با اشاره به هدف والای امام خمینی در نامگذاری روز زن در میلاد سراسر سعادت امام رضا علیه السلام گفت: دامن زنی که مرد را به معراج می رساند صاحب ارزش و اقتدار است از این رواست که امام خمینی (ره) در تمهیدی ویژه این بانو را الگوی زنان جهان بخصوص زنان مسلمان عنوان می کنند. اگر روز تولد حضرت زهرا سلام الله علیها  روز زن  عنوان شده به دلیل آن است که ایشان نماد بی نظیر برای کل عصار است و هر کسی از شخصیت وجودی او به اندازه وسع خود درس بگیرد ابل توجهی دست بیابد.

وی در پایان خاطر نشان شد: قطعا زنانی که از الگویی چون  حضرت فاطمه علیها السلام پیروی کننند هرگز به بن بست کشیده نمیشوند، این زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اعتقادی به نحو احسن عمل می کنند و در بعد تربیتی عالی ترین تربیت ها رادر کانون خانواده وجامعه ارائه می دهند از این رو تاسی به حضرت فاطمه سلام الله علیها در متعالی کردن نقش زنان وتربیت سازی ویژه نقش حائز اهمیتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.