۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 592311

جهادسازندگی به فرمان امام خمینی(ره) برای خدمت و آبادانی روستاها و مناطق کم برخوردار در روزهای اول انقلاب شکل گرفت. شور و شوق پیروزی و احساس مشترک، پیر و جوان و تحصیلکرده را در این معرکه خدمت به روستاها کشانید.

قدس آنلاین- یادی از پیشتازان مدیریت جهادیجهادسازندگی به فرمان امام خمینی(ره) برای خدمت و آبادانی روستاها و مناطق کم برخوردار در روزهای اول انقلاب شکل گرفت. شور و شوق پیروزی و احساس مشترک، پیر و جوان و تحصیلکرده را در این معرکه خدمت به روستاها کشانید.

روستاییان خود یکی از عوامل همکاری بودند، خودیاری آنان اقدام‌های جهادگران را به نوعی از ریشه و جان خود تلقی نموده و با طرح‌ها و پروژه‌ها الفت برقرار می‌کردند.

جهادگران در سرتاسر ایران انقلابی، پیشتاز برای خدمت بودند. این آوازه از مرزهای ایران هم فراتر رفته و گروه‌های جوانان مشتاق را از لبنان و کشورهای دیگر راهی ایران انقلابی نمود که از تجربیات انقلاب اسلامی و جهادسازندگی بهره گیرند.

آن‌ها نیز «جهادالبنا» را به وجود آوردند و اولین صدور انقلاب را با الگوی جهاد سازندگی رقم زدند.

جهادگران در تمامی این عرصه‌ها هرچند شهر و دیار یکدیگر را کمتر دیده بودند، ولی یکدیگر را خوب می‌شناختند.

من در این ایام «عظیمی» را از نزدیک ندیده بودم، ولی صدها عظیمی در کنار هم بودیم.

جنگ آغاز شد، جهادگران به جبهه‌ها شتافتند، در مقابل تهاجم و تجاوز به میهن و انقلاب ایستادگی کردند. یاران جهادی در دو سنگر سازندگی و جنگ می‌کوشیدند.

امام، لقب «سنگر سازان بی سنگر» را به آنان داد.

دوست و برادرمان حسینعلی عظیمی در این سنگرها خوش درخشید. پایداری در طی جنگ و خلاقیت و فداکاری او در مهندسی جنگ. تا اینکه به افتخار جانبازی نایل آمد و تاکنون برای حفظ سنگر مقاومت در راستای انقلاب اسلامی و ولایت فقیه همچنان ایستاده است.

همه این‌ها که خلاقیت، فداکاری و انجام کارها در کمترین زمان و با هزینه کم و کیفیت را به همراه داشت، در مدیریت جهادی خلاصه می‌شد.

وقتی برای خدا و با عشق خدمت و تلاش کنی خسته نمی‌شوی. کارها ردیف می‌شود و راه انجام آن‌ها را پیدا می‌کنی. اگر یکنفری نتوانستی، چند نفری یا گروهی و سرانجام هرچند کار سخت و غیر ممکن باشد، می‌توانی با تدبیر و تلاش راه حل را پیدا کنی.   

از این قبیل کارها همیشه برای ما پیش می‌آید، ولی اراده انجام و فداکاری می‌خواهد.

ابتدای پیروزی انقلاب، روستاها امکانات کمی داشتند؛ از راه، آب، برق، بهداشت و...خبری نبود. از مدرسه هم اندکی از روستاها برخوردار بودند. کشاورزی هم با کمبود آب و ماشین آلات مکانیزه مانند تراکتور و کمباین روبه رو بود.

اقدام‌های جهادسازندگی برای رفع این محرومیت‌ها آغازی برای چشاندن این گونه خدمات به روستاها بود که اغلب در شهرها وجود داشت و رفع این تبعیض آشکار و موضوع مهندسی جنگ که سنگر و جاده و پل‌های کوچک و بزرگ مانند پل‌های خیبر و بعثت که در آب‌های وسیع و رودخانه‌های عریض و خروشان و در شرایط سخت جنگ به اجرا درآمد.

بازسازی مناطق جنگی نیز همزمان با ادامه جنگ آغاز شد و به دشمن فهماندند که مقاومت در همه زمینه‌ها در مردمان دلیر ایران آن‌ها را به زانو درخواهد آورد و انقلاب اسلامی را به پیش خواهند برد.

در شرایط امروز جهانی، تهدیدهای دشمنان و تجربه و امکانات کشور بهترین کار

خودباوری و تکیه بر توانایی‌های کشور بخصوص نسل جوان بوده و انگیزه و ایمان و پشتکار را می‌طلبد که راه مقتدرانه انقلاب را ادامه دهیم و ایران را بسازیم.

البته روش‌های مدیریتی که مبتنی بر الگوی جهادی است از راه‌های لازم برای موفقیت به شمار می‌رود. چگونگی آن را باید در خودمان جست و جو کنیم و از تجربیات بهره بگیریم.

اگر امروز مشکلات اقتصادی و فرهنگی و فساد، دامنگیر کشور شده به خاطر فاصله گرفتن از الگوهای موفق جهادی است.

یاد باد یادیاران شهید و مستدام باد انقلاب اسلامی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.