سنندج- ناحیه منفصل شهری «ننله» برای ساماندهی و رفع مشکلات نیازمند توجه ویژه و برنامه بلند مدت است. خدمات این شهرک در کنار رشد بی‌رویه و گاها غیرقانونی شهرک سازی ضعیف بوده و این امر موجب گلایه ‌مندی مردم شده است.

« ننله» با مشکلات دست و پنجه نرم می کند

قدس آنلاین- گروه استان ها - شیما صادقی: کردستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین جمعیت حاشیه نشینی را دارد و سکونتگاه های غیر رسمی آن چالش بزرگی برای مدیریت شهری محسوب می شود. با مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها شهر نشینی به صورت گسترده ای افزایش یافت و به علاوه افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی خانوارها دلیلی محکمی بر سکونت برخی از شهروندان در سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه شهر شده است. ننله یکی از نواحی منفصل شهری سنندج است  که ساکنان آن از مشکلات فراوان رنج می‌برند.

رسیدگی به وضعیت نامناسب ننله

یکی از ساکنان شهرک ننله، اظهار می‌کند: کمبود فضای سبز و عدم وجود بانک و خودپرداز از اساسیترین مشکلات شهرک ننله است، زیرا اهالی ناچارند برای انجام امورات بانکی و گذران اوقات فراغت به هسته مرکزی سنندج مراجعه کنند.

«حسن عبداللهی» ادامه می دهد: به دلیل گرانی منازل مستقر در مرکز شهر به ناچار در ننله ساکن شدیم اما وجود مشکلات اساسی از قبیل وجود تصادف در جاده اصلی به دلیل عدم ساماندهی جاده و وجود چاله های موجود در آن و نبود روشنایی، عدم آسفالت معابر و کوچه ها و وجود و گِل و لای در فصل های بارانی و همچنین استفاده از برق غیر مجاز زندگی را برای اهالی ننله سخت کرده است.

«سهیلا محمودی» از دیگر اهالی می افزاید: ننله با برخورداری از جمعیت زیاد تنها دارای دو مدرسه است و علاوه بر آن وجود سگ های ولگرد که ناقل بسیاری از بیماری ها هستند برای کودکان این ناحیه خطرآفرین است لذا از مسئولان درخواست رسیدگی به وضعیت نامناسب ننله را داریم.

لازمه سیستم روشنایی جامع، وجود معابر استاندار است

مدیر برق شمالی شهرستان سنندج درباره مشکلات شرکت توزیع در ناحیه منفصل شهری ننله اظهار می کند: ورودی شهرک بر روی شبکه برق دارای روشنایی است اما به دلیل بافت نامناسب ناحیه، ساخت و ساز های غیر اصولی و نبود معابر مناسب، متاسفانه سیستم روشنایی مستقل در ننله وجود ندارد، بنابراین لازمه داشتن سیستم روشنایی جامع وجود معابر استاندارد و ساماندهی شده است.

«هیوا خرم» ادامه می دهد: ناحیه منفصل ننله فاقد معابر مناسب برای انتقال برق است به همین دلیل شبکه برق فشار متوسط ناحیه از رفیوژ اصلی با اختلاف سطح زیاد، که تنها راه انتقال برق ناحیه است عبور کرده است.

مدیر برق شمالی شهرستان ادامه می دهد: متاسفانه در نقاط منفصل شهری بنا به دلایلی ساخت و سازهای غیرمجاز رونق گرفته است. طبق قانون ماده ۸ شرکت توزیع، به منازل و ساختمان های فاقد مجوز انشعاب برق تعلق نمی گیرد. به همین دلیل ساکنان این منازل به استفاده از برق غیرمجاز روی آوردند که شرکت توزیع با این افراد برخورد قانونی خواهد کرد.

خرم در ادامه می افزاید: چند ماه اخیر طرحی تصویب شده که طبق آن به واحدهای غیرمجاز انشعاب  غیر دائم واگذار خواهد شد. با اطلاع رسانی صورت گرفته در این راستا خوشبختانه اهالی ننله از این طرح استقبال خوبی کرده اند و استفاده از برق غیرمجاز کاهش چشمگیری داشته است. در آینده نیز با تامین تمامی تجهیزات جانبی، توسعه شبکه برق در نواحی منفصل شهری اجرا می شود و با اجرایی شدن آن مشکل انشعاب برق کاهش خواهد یافت.

مدیر برق شمالی شهرستان همچنین می گوید: از ساکنان تقاضا می شود بجای استفاده از انشعاب های غیرمجاز که بسیار خطرآفرین است و باعث افت شدید فشار برق می شود، از طرح انشعاب غیردائم استفاده  کنند.

اعتبارات محدود در ناحیه کم برخوردار

مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهری ننله اظهار می کند: ننله یکی از مناطق کم برخوردار سنندج است و با وجود اعتبارات محدود تاکنون ترمیم آب روهای معابر اصلی ناحیه در راستای آزادسازی آبهای سطحی، زیرسازی و آسفالت برخی از معابر و همچنین احداث فضای سبز انجام شده است و تعریض جاده ورودی ناحیه نیز در دستور کار قرار گرفته دارد.

«محمد علی کلاه قوچی» ادامه می دهد: لکه گیری و آسفالت معابر از مهمترین درخواست ساکنین ناحیه است که در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات و برودت هوا انجام آن امکان پذیر نیست، لذا در طرح استقال از عید نوروز آسفالت و لکه گیری معابر اجرایی خواهد شد.

وی می افزاید: طبق طرح تفصیلی، ننله دارای ۱۱ لکه احیای فضای سبز است که متاسفانه ۹ قسمت از آن به منطقه مسکونی تبدیل شده و ۲ قسمت باقیمانده بصورت فضای سبز احیا خواهد شد.

کلاه قوچی با اشاره به وجود سگ های ولگرد در ناحیه می گوید: باتوجه به همجواری ننله با رودخانه پل شیخ و دشت های وسیع متاسفانه سگ های ولگرد در سطح ننله به وفور مشاهده می شوند. برای جمع آوری این سگ ها با سازمان بازیافت، مسئول جمع آوری آنها مکاتباتی صورت گرفته که طبق آن قرار است در ۳ نوبت این سگ ها جمع آوری شوند.

ننله، ناحیه ای منفصل با مشکلات ملموس

سیف الله رضایی عضو شورای اسلامی شهر سنندج  اظهار می کند: حاشیه‌نشینی و پیامدهای آن از بزرگترین معضل های شهری در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود که مشکل های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به وجود می آورد. این امر ضرورت توجه و کنترل وضعیت حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش بی رویه آن را نشان می دهد. این مسئله ایست که سال های پیاپی به دلیل نبود کار و درآمد در روستاها و مهاجرت به شهرها و همچنین نداشتن سرمایه برای تامین سرپناه مناسب گریبان‌ گیر مردم این شهر و دیار شده است.

 ننله با جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار نفر یکی نواحی منفصل شهری در سنندج است که ساکنان آن با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. عدم ارائه خدمات مناسب شهروندی و محدودیت هایی نظیر کمبود فضای سبز در ناحیه، کمبود مدرسه، درمانگاه و زیر ساخت مناسب از مشکلات آن است و آسفالت معابر از ملموس ترین آنها محسوب می شود. بسیاری از کوچه های ننله به دلیل قرار گیری بر روی تپه، دارای سراشیبی زیادی است و همین امر اجرای عملیات آسفالت را با سختی مواجه کرده است با این حال برخی معابر آسفالت شده و روند کار به دلیل برودت هوا متوقف و به سال آینده موکول شده است. به دلیل وضعیت ضعیف اقتصادی برخی از افراد در دامنه یکی از کوه های مجاورت ننله اقدام به ساخت و ساز نموده اند. بنابراین طبق ضوابط شهرداری این واحدها خارج از محدوده ننله است لذا برای داشتن مجوزهای گاز و برق دچار مشکل هستند با بررسی های انجام شده برخی از مشکلات از جمله مشکل آبرسانی آنها حل شد؛ با این حال مشکلات اساسی ننله بررسی خواهد شد و امیدواریم با کمک متولیان و دستگاه های خدمات رسان این مشکلات رفع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.