کرج- تعطیلات سال جدید و عید نوروز کمتر از ۱۰ روز دیگر آغاز می شود و این در حالی است که به نظر می رسد تلاش ها برای بهتر دیده شدن جاذبه های گردشگری البرز از سوی نهادها و ارگان های مختلف جدی تر از سال های قبل دنبال می شود.

تلاش برای «دیده شدن» جاذبه های گردشگری البرز

 قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: هرگاه نام سفر و گردشگری به گوش می رسد ناخودآگاه به یاد شهرهای تاریخی و یا شهرهای شمالی کشور می افتیم.

گویی سفر رفتن و مسافر شدن در کشورمان محدود به برخی شهرها و مناطق است و دیگر نقاط کشورمان سهمی از این گردونه پرمخاطب و پر رونق ندارد.

اما واقعیت چیز دیگری است و براساس تعاریف جدید صنعت گردشگری هر اقلیم و گستره جغرافیایی این ظرفیت را دارد تا به عنوان یک جاذبه گردشگری خود را مطرح کند و گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود سوق دهد.

البرز از جمله استان هایی است که متاسفانه به دلایل مختلف کمتر در دایره انتخاب گردشگران بیرون قرار گرفته است و بسیاری از مردم ایران در اقصی نقاط کشور از این استان وشهرهایش خاطره ای گذرا و کمرنگ به یاد دارند.

گویی قرار گرفتن کرج والبرز در مسیر شاهراه ارتباطی مرکز کشور سبب شده ایرانیان وجهه ای به جز یک استان عبوری بودن برایش متصور نباشند و حال آنکه ظرفیت های بی بدیلی در این استان وجود دارد که می تواند زمینه ساز توسعه شهرهای مختلف استان شود و صد البته گردشگری را در آن رونقی دوچندان بخشد.

البرز با داشتن ابنیه تاریخی که از گذشته تا معاصر شکل گرفته اند در کنار طبیعت زیبایی که از کویر آغاز و به کوهستان و دشت و جنگل ختم می شود می تواند گزینه مناسبی برای گردشگران باشد و فرصت بهتر دیده شدن را بیاید.

البرز با دارا بودن آبشارهای طبیعی و بکر در منطقه طالقان و ساوجبلاغ، تپه ازبکی، کاخ سلیمانیه، کاخ شهرستانک وکاخ مروارید و ده ها و صدها جاذبه تاریخی وطبیعی می تواند یکی از انتخاب های هموطنان در سفرهایشان باشد و از کسوت و شخصیت یک استان عبوری فاصله بگیرد.

این جاذبه ها البته در سال های اخیر مورد توجه مسئولان استانی قرارگرفته و ماحصل آن حرکت به سمت ایجاد زیرساخت های لازم برای معرفی وعرضه این جاذبه ها به مردم بوده است.

فعال شدن تورهای البرز گردی

 فعال کردن تورهای البرز گردی، حضور مستمر و موثر در نمایشگاه های گردشگری، نقش آفرینی بیشتر آژانس های گردشگری استان، ارائه تسهیلات وشتاب گرفتن احداث اماکن اقامتی در نقاط مختلف استان و اتخاذ راه کارهای جدید برای معرفی هرچه بیشتر این جاذبه های از جمله اقداماتی است که در حال انجام است و امید می رود این رویه در نهایت منجر به رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری در البرز و باز شدن پای مسافران به این استان باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان البرز در این ارتباط به قدس آنلاین گفت: البرز جوانترین استان کشور است و از ۵۰۰ اثرتاریخی شناخته شده و جاذبه های طبیعی و فرهنگی برخوردار است که بخشی از این آثار به ثبت رسیده و برخی در نوبت بررسی و مطالعه و ثبت می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری افزود: روزانه تعداد زیادی مسافر از جاده کرج - چالوس و بخشی دیگر از آزاد راه جاده کرج به قزوین عبور می کنند  و این فرصت خوبی است تا جاذبه های تاریخی این استان معرفی شود و در جهت توسعه گردشگری البرز گام برداریم.

وی افزود: باید این هنر را داشته باشیم تا با ایجاد زیر ساخت های مناسب در البرز گردشگران خارجی را به کشور و استان هدایت کنیم تا با تمدن و آثار تاریخی کشورمان آشنا شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان البرز با بیان اینکه حضور گردشگران خارجی از نظر اقتصادی رونق به دنبال خواهد داشت خاطرنشان کرد: جاذبه های متنوع طبیعی و تاریخی البرز می تواند در این بخش به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه کاخ مروارید در مقایسه با کاخ سعد آباد از لحاظ معماری استثنایی است اما متاسفانه اینک مخروبه ای بیش نیست، افزود: این اثر تاریخی از معماری بسیار زیبایی برخوردار است و اداره میراث فرهنگی و گردشگری البرز اولویت اصلی خود را بازسازی این مکان تاریخی قرار داده است.

وی، کاخ ناصری در شهرستانک، خانه دکتر مصدق و آیت الله طالقانی را از دیگر آثار فاخر استان البرز برشمرد و گفت: بوم گردی یکی از برنامه های توسعه گردشگری در استان است ومی تواند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی حائزاهمیت باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان البرز با اشاره به اینکه استان البرز دارای ۶ شهرستان با جاذبه های گردشگری است، گفت : انتظار داریم دستگاه های مختلف مارا یاری کنند تا فعالان عرصه گردشگری، صنعت گردشگری را در البرز و کرج رونق دهند و آثار دیدنی این استان را به همگان معرفی کنند.

باز شدن پای گردشگران خارجی به البرز

متولی گردشگری در البرز در حالی از ظرفیت های موجود در این حوزه  سخن به میان آورده که معاون وی از برنامه ریزی برای حضور گردشگران خارجی در البرز در نوروز پیش رو خبرداده است.

احمد ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه برای ایام نوروز برنامه های بسیار خوبی برای رونق گردشگری در البرز در نظر گرفته شده است، گفت: مقرر است اقداماتی به لحاظ تبلیغاتی و معرفی جاذبه های گردشگری البرز در ۳کشور آذربایجان، ترکیه وعراق صورت  بگیرد.

وی افرود: در همین راستا مراکز اقامتی و پذیرایی البرز تخفیف های ۵۰ تا ۶۰ درصدی را برای گردشگران خارجی واقامت آنها در نظر گرفته اند.

ترکاشوند با بیان اینکه برای معرفی هرچه بهتر استان  البرز کتابچه های گردشگری به زبان انگلیسی بین گردشگران خارجی توزیع خواهد شد افزود: ۱۱هتل در استان البرز به شکل فعال داریم  که ۷هتل در شهرستان کرج و ۴هتل در شهرستان طالقان مستقر است.

وی با بیان اینکه هتل ۴ستاره دیزین نیز برای ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی آماده شده است گفت: همچنین ۴۰دستگاه اتوبوس برای یک تور یک روزه البرزگردی در ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری استان البرز در ادامه تشریح کرد: در ۹ فروردین ماه ۴۰دستگاه اتوبوس به صورت رایگان برای گردشگران داخلی و خارجی  وبا هدف معرفی استان در نظر گرفته شده است که در پایان این بازدید از شهرستان طالقان که یکی از قطب های گردشگری  البرزاست بازدید خواهندداشت.

ظرفیت های موجود گردشگری البرز اما  همواره مورد توجه نماینده عالی دولت در استان البرز بوده و استاندار جدید این استان از آغازین روزهای حضور خود در البرز بر تقویت وتوسعه آن تاکید داشته است.

جذب ۲ میلیون گردشگر در افق ۱۴۰۴

محمد علی نجفی  استاندار البرز با اشاره به قرار گرفتن شهرستان طالقان در مناطق نمونه گردشگری گفت: در افق ۱۴۰۴ باید نیاز ۲میلیون جمعیت گردشگر در البرز تامین شود و به ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برسیم.

وی با بیان اینکه شهرستان طالقان در استان البرز جزو مناطق نمونه گردشگری است و در این حوزه باید تلاش ویژه ای شود افزود:فراهم ساختن ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی  وتوسعه زیرساخت ها اعم از ایجاد هتل و بستر اقامت مسافران باید مهیا شود.

استاندار البرز با اشاره به اینکه توسعه بوم گردی روستایی مهم‌ترین اولویت گردشگری استان به شمار می‌آید، گفت: این امر بستر اشتغال پایدار را نیز فراهم خواهد کرد.

نجفی افزود: کارهایی در حوزه های عمرانی، گردشگری، و بخش های دیگر انجام شده که اتفاقات خوبی برای استان رقم زده است با این حال باید روند کار شتاب بگیرد و موضوع مهم توسعه گردشگری در البرز با جدیت بیشتری دنبال شود.

اقلیم متنوع، فرهنگ های گوناگون و جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی همه وهمه می تواند بهانه ای برای آمد یک به یک ایرانیان به ایران کوچک باشد.

اما این حضور نیازمند یک برنامه ریزی قوی و فراهم شدن زیرساخت های لازم است.

شهرهای پرجاذبه ای چون طالقان همچنان در تامین نیازهای اولیه مسافران  وگردشگران دچار مشکل است بنابراین برای رسیدن به آن اتفاق خوب یعنی گردشگر پذیر شدن البرز باید در کنار همه معرفی هاو عرضه کردن های جاذبه های گردشگری البرز برای توسعه زیرساخت ها نیز تلاش کنیم.

 امیدوار باشیم به اینکه روزی شهرهای مختلف البرز از کویر چشم نواز اشتهارد  گرفته و کوه های پربرف دیزین و جاده چالوس و طالقان سرسبز شاهد حضور گردشگرانی باشد که با علاقه این استان را به عنوان مقصد سفر خودشان انتخاب کرده اند و نام البرز در کنار دیگر استان های گردشگر پذیر کشور بدرخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.