۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 592684

محمدبن سلمان در سفر خود به مصر مدعی شد عربستان درتمام منطقه ایران را محاصره کرده و نمونه آن، بالا بردن پرچم سعودی در بازی دوستانه عربستان و عراق بود. اگرچه شنیده این سخنان از بن سلمان موضوع عجیبی نیست اما واقعیت آن است که بن سلمان تلاش بسیار زیادی به کار برده تا به هر شکل ممکن سیاست کشورش در منطقه را در برخی کشورها به خصوص عراق تغییر داده و به شکل نرم‌تر حرکت کند.

جنگ‌نرم سعودی در انتخابات عراق

قدس آنلاین-محمدبن سلمان در سفر خود به مصر مدعی شد عربستان درتمام منطقه ایران را محاصره کرده و نمونه آن، بالا بردن پرچم سعودی در بازی دوستانه عربستان و عراق بود. اگرچه شنیده این سخنان از بن سلمان موضوع عجیبی نیست اما واقعیت آن است که بن سلمان تلاش بسیار زیادی به کار برده تا به هر شکل ممکن سیاست کشورش در منطقه را در برخی کشورها به خصوص عراق تغییر داده و به شکل نرم‌تر حرکت کند.

آنها به خصوص در عراق سرمایه‌گزاری زیادی در موضوعات اجتماعی و ورزشی و اقتصادی انجام داده‌اند. در این خصوص روزنامه الاخبار نوشت: بعد از سفری که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ به عراق داشت فعالیت های مستمر این کشور برای نفوذ به استان های جنوبی عراق آغاز شد، دلیل این اقدام هم این است که استان های جنوبی عراق به ویژه استان پهناور بصره بخشی از خاک عراق است که ریاض می گوید  بیشترین میزان شهروندان عراقی وفادار به ایران را در خود جای داده است. با توجه به اینکه این استان تنها استانی است که با خلیج فارس و دریا ارتباط دارد، پایتخت اقتصادی عراق هم به شمار می رود،   مهمترین میادین نفتی عراق در این استان واقعا شده و در قسمت جنوبی هم مرز عربستان است، برای ریاض اهمیت راهبردی زیادی دارد. کار به اینجا ختم نشده است و ریاض اعلام کرده که قصد دارد کنسولگری خود را در بصره به زودی بازگشایی کند از سوی دیگر برخی خبرها حکایت دارد که ریاض از طریق دلالان محلی در حال خرید بخش های وسیعی از زمین های شهر بصره است که نشان می دهد عربستان نیت کرده تا از همه درهای موجود وارد بصره شود.

این حمله و هجوم عربستان به عراق به حمایت مالی و تجاری و همکاری های مشترک محدود نشده و وارد حوزه فرهنگی و هنری هم شده است از سفر هیأت رسانه ای سعودی به عراق و دیدار با مسئولان ارشد این کشور گرفته تا مشارکت در فستیوال های هنری و شعری. در مرحله پیش رو انتظار می رود که عربستان یک منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی خود با عراق هم احداث کند و احتمالا ریاض به دنبال به راه انداختن مجدد خط انتقال نفت از میدان های نفتی عراق به بندر «ینبع» عربستان باشد که از زمان جنگ دوم خلیج فارس تاکنون مسدود شده است.

اکنون در آستانه انتخابات عراق که با حاشیه‌های جدی هم مواجه شده عربستان بر روی ائتلاف «ایاد علاوی» نخست وزیر سابق عراق و احزاب سنی این کشور سرمایه گذاری کرده است و اگر عربستان آنچه در سر دارد را نتواند در انتخابات پارلمانی عراق عملی کند تلاش خواهد کرد تا با تشکیل ائتلاف معارضی به اهداف خود در عراق دست پیدا کند. احزاب و گروه‌های شیعه در پارلمان سوم، ۱۸۳ کرسی از مجموع ۳۲۸ کرسی را در اختیار دارند که به راحتی توانستند نخست وزیر و اعضای کابینه را در اختیار داشته باشند.

برخی گزارش های غیر رسمی هم حکایت داشته‌اند که یک مسئول عالی رتبه سعودی قرار است به زودی راهی عراق شود، برخی رسانه ها مدعی شده بودند این مسئول عالی رتبه سعودی، شخص محمدبن‌سلمان است که قرار است به بغداد سفر کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.