رشت- رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: فضای فعلی کاربردی سازمان پارک علم و فناوری ۲۳ هزار مترمربع است که این فضا برای استان گیلان کافی نیست.

فضای کاربردی پارک  علم و فناوری کافی نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در نشست صبح روز دوشنبه ۲۱ اسفند در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان، مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان اظهار کرد: کسی امروزه در گیلان نمی تواند ادعا کند که طرح و ایده دارد ولی جایی برای مطرح کردن آن ندارد. این سازمان به محض دریافت اطلاعات اولیه ، پیگیری کرده و خواستار ارائه طرح شان خواهد بود.

وی با بیان اینکه گیلان دارای ظرفیت های بالایی در بخش علم و فن‌آوری است گفت: از سال ۸۲ پارک و علم فناوری گیلان در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع آغاز به کار کرد که اکنون فعالیت این پارک به ۲۳هزار متر مربع در گیلان رسیده است.

وی گفت: در استان گیلان معضل بزرگ ما کمبود فضاست که نمی توانیم پاسخگو باشیم و ۲۳ هزار متر مربع برای استان گیلان کفایت نمی کند، استانهای دیگر فضا دارند اما متقاضی ندارند.

متقی طلب اذعان کرد: باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی های بالای گیلان در این بخش نیاز به فضا و حمایت بیشتری است.

وی تاکید کرد: این شبکه حمایتی ۲۳ هزار متر مربع فضای کاربردی برای استان گیلان کافی نیست و نیاز است که در این زمینه حمایت شود .
متقی طلب خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰ هکتار زمین در اختیار گذاشتند و برای ایجاد و استفاده از فضای آن نیاز به حمایت دولت داریم .

استان گیلان باید در مدار توسعه و فناوری گسترش پیدا کند

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: حمایت هایی که از سال ۹۱ تا ۹۶ داشتیم ۶ میلیارد تومان است. در سال ۹۶ تا شش ماه اول ۲ میلیارد تومان کمک به شرکت های فناور داشتیم.

متقی طلب با ابراز خوشحالی تاکید کرد: آنچه که ملاحظه می شود سیر صعودی حمایت هاست که از ۷۲۹ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومن رسیده است .

 رئیس پارک و علم فناوری گیلان تصریح کرد: یک هزار و ۴۳۰ شرکت دانش بنیان و ۴۲ پارک و علم و فناوری در کشور فعال است.

وی اضافه کرد: میانگین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فن‌آوری کشور ۳۴شرکت بوده در حالیکه این میانگین در گیلان ۵۰ شرکت است که از میانگین کشور ۱/۴ بیشتر است.

رئیس پارک و علم فناوری گیلان افزود: ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت فناوری در کشور و ۳۱۲ شرکت فناوری در گیلان فعال است و این معیاری است که گیلان را جز چند استان برتر گذاشته است.
وی ادامه داد: هفت درصد استقرار شرکت های پارک و علم و فن آوری در گیلان است و ظرفیت گیلان بسیار بالاست ، این ظرفیتها حیف است که دیده نشود و باید به آن توجه ویژه شود.

متقی طلب با اشاره به ارزش دانش و فناوری در استان اظهار کرد: اینجاست که ارزش دانش و فناوری مشخص خواهد شد و در مقابل ۶ میلیارد تومان حمایت مالی ، ۱۶۵ میلیارد تومان گردش مالی شرکتها بوده است.

وی با تاکید بر گردش مالی موفق در این حوزه ادامه داد: گردش های مالی مبتنی بر دانش بچه های همین استان بوده است و این رقم جدای از صادرات بوده که هم برای استان استفاده شد و هم برای استانهای دیگر استفاده می شود. این نشان می دهد که اقدامات علم و فناوری چه ارزشی می تواند داشته باشد.

رئیس پارک و علم و فناوری با اشاره به کل تسهیلات و اعتبارات پرداختی از سال ۹۲ تا ۹۶ (پارک و صندوق نوآوری و صندوق کارآفرینی امید) عنوان کرد: مبلغ تسهیلات ۱۲ میلیارد تومن و اشتغال ۹۱۵ نفر بوده است.

متقی طلب خاطر نشان کرد: برای ایجاد هر اشتغال روستایی میانگین کشوری ۷۵ میلیون تومان برای هر یک نفر است که ما توانسته ایم سرانه هزینه اشتغال هر نفر را به ۱۳/۳ میلیون تومان برسانیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با توجه به بالا بودن آماری در فعالیت فناوری اطلاعات افزود: شرکت ها به تفکیک کشاورزی ،نانو، گردشگری،مکانیک،فنی مهندسی ،فناوری اطلاعات ،و ...در حال فعالیت هستند ودر بحث فناوری اطلاعات بیشترین فعالیت را داشته است.

متقی طلب به اهمیت طرح ها و ایده های نوین اشاره و خاطرنشان کرد: میزان صادرات دانش بنیان در پارک علم و فناوری کشور ۲۱۴میلیون دلار است که میانگین میزان صادرات شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فن آوری گیلان ۹۲۵ میلیون دلار  و میزان میانگین صادرات شرکت های دانش بنیان در کشور ۸۸۴ میلیون دلار است.

وی با ابراز خرسندی گفت: امسال که سال اقتصاد مقاومتی بود حدود ۶۰ پروژه برای استفاده از اعتبارات توسعه روستایی به استانداری ارائه شد و در سال جدید اولین جلسه کارگروه در مجتمع فشتام ایجاد می شود. ما برای مجتمع فشتام ایده داریم اگر بتوانیم ایده در گیلان راه اندازی کنیم راه اندازی استارت آپ ویلیج در فشتام است .

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در پایان با اشاره به وجود آزمایشگاه های منحصر بفرد و بروز دنیا در پارک علم گیلان گفت: دستگاه های پارک فناوری گیلان منحصر به فرد است  و همه این امکانات برای پیشرفت استان لحاظ شده است که خوشبختانه مورد استفاده طراحان قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.