اصفهان- مسئول مرکز اطلاعات دارو و سموم غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: مسمومیت با مواد شیمیایی که معمولاً هنگام خانه تکانی‌ها شیوع بیشتری دارد، ناشی از استفاده همزمان اسیدها و قلیاها است که برای در امان بودن از این مسمومیت ها توصیه می شود شوینده ها را قاطی نکنید.

شوینده‌ها را قاطی نکنید!

جواد کبریایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: مواد شیمیایی قلیایی  که در منازل استفاده می شود، شامل سفیدکننده ها، لوله بازکن ها، پودر و مایعات ظرفشویی و لباسشویی هستند.

این پزشک داروساز با بیان اینکه مواد شیمیایی دارای خاصیت اسیدی در منازل به عنوان شوینده استفاده می شوند و خاصیت قلیایی دارند، گفت: به طور معمول مسمومیت ها بر اثر استفاده از مواد شیمیایی که خاصیت قلیایی دارند ایجاد می شود.

مسئول مرکز اطلاعات دارو و سموم غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: برخی مسمومیت ها ناشی از تنفس بخارات و گاز متصاعد شده از این مواد و برخی دیگر به دلیل بلع آنها ایجاد می شود، اما در اکثر مواقع وقتی این مواد در ظروفی غیر از ظروف اصلی نگهداری شود، این اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: گاهی دیده می شود که به عنوان مثال مایع سفید کننده در بطری آب یا در جاهایی که در دسترس کودکان است، نگهداری می شود و متأسفانه کودکان به اشتباه آن را بلع می کنند.

کبریایی با بیان اینکه مواد قلیایی همچون شوینده ها و سفیدکننده ها در مقایسه با مواد اسیدی آسیب بیشتری به بدن وارد می کنند، افزود: تمام مجاری تنفسی و گوارش که شوینده ها با آنها در تماس می شود، دچار خوردگی و حتی باعث ایجاد زخم و انسداد مری خواهد شد.

وی یادآور شد: وقتی مواد شوینده در محیط های سربسته استفاده شود، بر اثر استنشاق گاز و بخارات این مواد، گاز همراه با تنفس وارد ریه شده و واکنش نشان می دهد، حتی در بسیار از مواقع باعث تنگی نفس و ایجاد خفگی می کند.

مسئول مرکز اطلاعات دارو و سموم غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد:اگر فردی به هر دلیلی احساس کرد بر اثر استفاده از این مواد دچار تنگی نفس شد، باید از محیط فاصله بگیرد و در محیط آزاد قرار گیرد تا از مواد آلوده تنفس نکند، چنانچه سرفه و تنگی نفس حادث شد باید به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرده تا عارضه ایجاد شده با داروهای تجویزی علایم تسکین پیدا کند.

این پزشک داروساز در پاسخ به این سوال که چگونه می توان هنگام نظافت از این اتفاقات در امان بود، اظهارکرد: در محیط های سربسته نباید از شوینده ها استفاده کرد، از ترکیب چند ماده شیمیایی خودداری و دستمال مرطوب جلوی مجاری تنفسی قرار داده شود تا از عوارض مواد شیمیایی در امان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.