بجنورد- چهارشنبه‌سوری که با نام‌های جشن چهارشنبه پایان سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود، یکی از جشن های ایرانی است که در شب واپسین چهارشنبهٔ سال (از غروب سه‌شنبه) برگزار می‌شود و اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است.

بازداشت متخلفان چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروزی

قدس آنلاین، گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: در زمان های گذشته اگر به یاد داشته باشیم، پدربزرگها و مادربزرگها در روزهای چهارشنبه پایان سال آتش کوچکی روشن می کردند  که حجم آتش به اندازه بود که بشود از روی آن پرید و تمامی اهل خانه را در اطراف آن جمع می کردند، و به هنگام پریدن آتش شعری را با هم می خوانند و می گفتند: ئزردی من برای تو، و سرخی تو برای من...این شب بر اساس این سنت، شب گرفتن سرخی ها به عنوان سمبل نشاط و شادی و شب وا نهادن زردی های سستی و غم است.

اما متاسفانه چندسالی است بر این سنت های لطیف، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده که  هرساله در پایان سال شاهد اتفاقاتی هستیم که نگرانی خانواده ها و شهروندان را فراهم می کند.

آماده باش ۳۰ اکیپ آتش نشانی

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد می گوید: برای چهارشنبه آخر سال، ۸۷ مامور آتش نشانی در قالب ۳۰ اکیپ در این شهر آماده باش هستند.

مجید گریوانی اظهار می دارد: در این شب همچنین ایستگاه های آتش نشانی، اکیپ های سیار و ثابت در مناطقی مانند حاشیه شهر، پمپ بنزین ها و مراکز تفریحی باباامان و بش قاردارش استقرار می یابند.

وی از جوانان درخواست می کند  که اگر در این شب، آتشی را روشن می کنند در کنار خانواده و همراه با بزرگ تر ها این کار را انجام دهند.

گریوانی با اشاره به اینکه در سال های گذشته عمده ترین آتش سوزی های این شهر مربوط به آتش گرفتن پاکت های زباله و درختان بود اظهار می کند: از شهروندان می خواهیم تا از روشن کردن آتش در کنار درختان، تیر چراغ برق و فضای سبز خودداری کنند.

کشف بیش از ۱۰۱ هزار عدد مواد محترقه

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی نیز می گوید: ۱۰۱هزار و ۵۱۴ عدد مواد آتش زا در روزهای پایانی امسال در این استان کشف شد.

سرهنگ حیدر اقبالی می افزاید: در طرح مقابله با فروشندگان مواد آتش زا و غیرمجاز که در نیمه دوم ماه جاری در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت، ۱۳ نفر متهم دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه پلیس با متخلفان شب چهارشنبه سوری برخورد قانونی می کند می افزاید: متخلفان چهارشنبه سوری علاوه بر اینکه خودرو هایشان توقیف می شود خود نیز تا پایان ۱۴ فروردین ماه سال آتی در بازداشت هستند.

آمادگی اورژانس

گفتنی است مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز از آمادگی تمام پایگاه های اورژانس ۱۱۵ در استان، به منظور تسریع در ارائه خدمات پیش بیمارستانی به مصدومان احتمالی چهارشنبه پایان سال، خبر می دهد.

سال گذشته ۱۴ نفر در استان در شب چهارشنبه آخر سال دچار سوختگی، قطع عضو و آسیب در نواحی دست، پا، صورت و چشم شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.