همدان - همدان در سال ۲۰۱۸ میزبان دو رویداد بزرگ در حوزه گردشگری است و در بهار سال ۹۷ میزبان وزرای گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود که همدان را به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند.

قدس آنلاین - گروه استان ها -فتانه اذانی: دومین رویداد همدان ۲۰۱۸ در تابستان و میزبانی از اجلاس جهانی گردشگری UNWTO است که در این اجلاس جهانی بیش از ۵۰۰ شرکت گردشگری عضویت دارند و پیش بینی حضور ۴۰۰ شرکت در همدان شده است.

این دو رویداد فرصتی مغتنم برای معرفی کهن شهر همدان به جهانیان است تا از قبل برگزاری این دو رویداد مهم همدان تبلیغات خوبی انجام و بتواند به مقصد گردشگری در سطح کشور و توریست‌های خارجی تبدیل شود.

فرصت به دست آمده شاید در تاریخ این استان و حتی کشور بی نظیر باشد و لازم است که تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها در کنار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت علیصدر و... برای برگزاری این دو رویداد مهم کمک کنند.

همدان ۳۰۰۰ سال پیش نخستین پایتخت حکومت در ایران با نام هگمتانه بود که مادها بر آن حکمرانی می‌کردند و این شهر به مدت ۵۰۰ سال پایتخت ایران در دوران باستان بوده و آثار و ابنیه این دوران هنوز در این دیار موجود است که مهمترین اثر از آن دوران باشکوه متعلق به تپه هگمتانه است.

همدان در طی قرون متمادی و با گذشت اعصار و با تمام حوادثی که بر آن گذشته توانسته خود را حفظ کند و بیش از ۳۵۰۰ سال مدنیت در این شهر وجود داشته و همواره به شهری نخبه پرور و نخبه پذیر مشهور بوده و در کوران حوادث چنان خود را حفظ نموده که دژهای رم و اتن نتوانستند از آنها محافظت کنند و به جرات می‌توان گفت همدان تنها شهر باستانی جهان است که توانسته ۳۵۰۰ سال به صورت مستمر شهرنشینی داشته است.

این گوشه‌ای از توانمندی‌های همدان در حوزه مدنیت است. اگر به تاریخ این استان بنگریم خواهیم دید که در تمام دوران تاریخی تا دوره معاصر آثار و مشاهیر و نخبگانی در آن زیست کرده‌اند که زبانزد جهانیان هستند.

از میان بزرگان و مشاهیر آن قبل از همه باید به نام  شیخ الرئیس بوعلی سینا اشاره کرد و دیگرانی چون عین القضات همدانی، خواجه رشید الدین، باباطاهر همدانی، میرزاده عشقی و... اشاره کرد.

همدان ۲۰۱۸ فرصت طلایی در اختیار این استان قرار داده که بتواند استعدادهای گردشگری خود در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، معماری، سلامت، طبیعی و بوم گردی را به جهانیان معرفی کند و برگزاری این دو رویداد مهم در این راستا خواهد بود.

حضور شرکت‌های عضو اجلاس جهانی گردشگری که زیرنظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کنند و در واقع این شرکت‌ها هستند که گردشگری جهان را مدیریت و در دست دارند فرصتی فراهم آورده که با بهره مندی از استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه استان بتوانیم همدان را به عنوان مقصد گردشگری جهانی معرفی و از قبل آن با گسترش گردشگری داخلی و خارجی به توسعه همه جانبه استان و ایجاد ارزش افزوده در جامعه کمک کنیم.

همدان ۲۰۱۸ نیازمند برنامه ریزی دقیق و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها از یک سو و شناخت استعداهای خود از طرفی دیگر است که اگر برنامه ریزی منسجم همراه با خودباوری و اتحاد بین دستگاهی صورت گیرد می‌تواند با بهره مندی از ظرفیت‌های بالای بخش خصوصی سکوی پرتابی برای همدان باشد.

تشکیل اتاق فکر گردشگری همدان در استانداری همدان که با محوریت بخش خصوصی صورت گرفته را باید به فال نیک گرفت و با بهره مندی از ظرفیت شرکت علیصدر و اتاق بازرگانی در کنار دستگاه‌های مرتبط برنامه‌های منسجم، منظم، در خور و البته مناسب با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و منطبق با قوانین بالادستی اتخاذ و به مورد اجرا گذاشت.

باید از ظرفیت همدان ۲۰۱۸ برای ساماندهی ورودی‌های شهر، رسیدگی به زیبا سازی شهری، نورپردازی، مبلمان شهری، تجهیز و تکمیل سالن‌های اجتماعات شهر، نصب تابلوهای راهنمای گردشگران و اماکن گردشگری در سطح استان، برگزاری دوره‌های آموزش شهروندی، برگزاری دوره‌های آموزش نحوه برخورد حرفه‌ای با میهمانان برای اعضای کمیته‌های و ستادها و... استفاده لازم را نمود.

در این نوشتار قصد آن نداشتیم که به سخنان مدیران و مسئولان که راجع به اهمیت این دو رویداد مهم گفته‌اند رجوع کنیم بلکه خواستیم بگوییم در فتوای سخنان برخی از مسئولان که در این رابطه اظهار نظر می‌کنند هنوز سردرگمی وجود دارد و تک صدایی نیست و صداهای گوناگونی به گوش می‌رسد که این به هیچ عنوان مناسب نیست.

همدان ۲۰۱۸ با اتحاد و همدلی همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی و آمادگی جمعی از سوی جامعه می‌تواند به فرصتی طلایی تبدیل شود و اگر مسئولان غفلت کنند و یا خود را در حلقه مشاوران بی تجربه با یکسری فعالیت‌های کلیشه‌ای و پیش پا افتاده گرفتار کنند مطمئن باشند که این فرصت به تهدیدی جدی برای انزوای استان منجر خواهد شد که نخستین نتیجه این وضعیت نامطلوب دور شدن استان از توسعه است.

مسئولان باید با نگاه واقع گرایانه به استان نگاه کنند و تمام برنامه‌های خود را با توجه به ظرفیت‌های انسانی و سخت افزاری استان تظیم کنند چراکه در این مدت زمان کوتاه نمی‌توان انتظار معجزه برای تحول شگرف در استان و خصوصا مرکز استان داشت تا چهره شهر به یکباره به شهری مدرن و عاری از آسیب‌ها و رنج‌های مختلف در سطوح مردم شناسی، بازار، معماری و منظر شهری و... تبدیل شود. بلکه باید با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان در مرکز کشور اعتبارات مناسب و قابل توجهی جذب و از ظرفیت افراد توانمند، با تجربه و متخصص در برگزاری رویدادهای بین‌المللی  استفاده شود.

یکی از حلقه‌های مفقوده در این موضوع همچنان وضعیت همکاری رسانه‌ها با دبیرخانه همدان ۲۰۱۸ است که با گلایه مندی و اعتراض رسانه‌ها مواجه است. چراکه رسانه‌های استان در بخش سایبری و مکتوب در این بازی راهی ندارند و با انحصار طلبی دو نفر از اعضای خانه مطبوعات مواجه شدند و از سوی دیگر دبیرخانه ترجیح داده که با صداوسیما فعالیت کند.

رسانه‌های استان خصوصا روزنامه‌های سراسری با برندهای مختلف و صاحب نام مطمئنأ در پیشبرد اهداف همدان ۲۰۱۸ و معرفی استان به کشور و حتی جهانیان نقش بارزی دارند که نباید به سادگی از کنار این ظرفیت عبور کرد، از سوی دیگر باید اعتبارات مشخصی برای رسانه‌ها منظور شود تا آنها نیز به کمک دبیرخانه بیایند.

در پایان امید است که با اتحاد و همدلی و انسجام درونی بتوانیم این دو رویداد مهم را به خوبی در همدان برگزار و به تمام اهداف پیش بینی شده دست یابیم و پس از آن شاهد باشیم که همدان با چهره‌ای بین‌المللی میزبان گردشگران جهانی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.