نشست کمیسیون مشترک برجام فرصت مناسبی برای اعلام مواضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای است و با توجه به فضای داخلی کشور، ایستادگی در برابر هرگونه زمزمه مذاکره موشکی و دفاعی باید قاطع و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی دنبال شود. البته از سوی دیگر این نشست می‌تواند زمینه مناسبی برای بیان کارشکنی‌های غربی‌ها بخصوص آمریکا باشد و موارد نقض پیگیری و دنبال شود.

پیام محکم ایران به آمریکایی ها

قدس آنلاین-کمیسیون مشترک برجام قرار است در ۲۵ اسفند ماه نشستی برای بررسی اجرای برجام و موضوع تحریم‌ها برگزار کند.

روز دوشنبه فدریکا موگرینی دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نشست ۲۵ اسفند کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای گفت: «این نشست فرصتی برای بررسی اجرای برجام و موضوعات مرتبط به تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای مرتبط خواهد بود».

همچنین در این بیانیه آمده است: نشست عادی کمیسیون مشترک برجام ۱۶ مارس ۲۰۱۸(۲۵ اسفند) در وین برگزار خواهد شد.

کمیسیون مشترک به نمایندگی از طرف فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با ریاست هلگا اشمید و با حضور اعضای کشورهای (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا) و ایران برگزار خواهد شد.

فشار به ایران از طریق برجام

این نشست گرچه می‌تواند فرصتی را برای بررسی تحریم‌ها و مواضع ایران و گروه ۵+۱ درباره توافق برجام باشد، اما در طول این مدت همواره آمریکایی‌ها از عمل به تعهدات خود و لغو تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف سرباز زده‌اند و در این بین حتی پای موضوعات دفاعی و اقدام های منطقه‌ای ایران را نیز به میان کشیده‌اند تا بتوانند از طریق برجام و فشارهای بیشتر، جمهوری اسلامی را به قبول شرایط خود ملزم کنند.

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس در روز سه شنبه، ۱۵ اسفند با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام و با تأکید بر اینکه آمریکا باید به همه تعهدات برجامی‌ به طور کامل و بی قید و شرط عمل کند، گفت: اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی ادامه می‌یابد که همه طرف‌ها به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهداتشان ادامه دهند.

همچنین در راستای اقدام های ضد ایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد دیروز (۲۲ اسفند) فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه خاطرنشان کرده که وضعیت اضطرار ملی درباره ایران که واشنگتن اولین بار روز ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعلام کرده، باید پس از ۱۵ مارس سال ۲۰۱۸ نیز ادامه پیدا کنند.

ترامپ خاطرنشان کرده رئیس‌جمهور وقت آمریکا، روز ۶ ماه مه ۱۹۹۵، با امضای یک فرمان اجرایی دیگر تحریم‌های جامعی را علیه ایران وضع کرده است.

البته این بیانیه در بخش دیگری به رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام اشاره کرده، اما نوشته است: «با آنکه این اقدام ها به منزله تغییری محسوس در موضعگیری‌های تحریمی ما به شمار می‌روند، تحریم‌های جامع غیرهسته‌ای ما علیه ایران همچنان پابرجا هستند.»

بسیاری از صاحبنظران تداوم و اعمال تحریم‌های جدید و نیز عدم اجرای برجام از سوی دولت آمریکا را به مسائل دفاعی و موشکی و نیز اقدام های منطقه‌ای مرتبط می‌دانند و در همین رابطه آمریکایی‌ها به صراحت عنوان می‌کنند که اگر تغییرات مد نظر آن‌ها در رابطه با مسائل منطقه‌ای و دفاعی عملی نشود، همچنان به اعمال تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای می‌پردازند.

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در سفر خود به پاکستان در پاسخ به رسانه‌های پاکستانی درباره کارشکنی‌های آمریکایی‌ها درباره برجام گفت: آمریکا به مفاد این توافقنامه بین المللی عمل نمی‌کند؛ زیرا که نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران از فوائد آن بهره مند شود، بنابراین دولت آمریکا عملاً در حال نقض برجام است.

وی افزود: معتقدیم که اتحادیه اروپا باید پیامی واضح به آمریکایی‌ها بدهد و آن اینکه اگر آن‌ها به نقض برجام ادامه دهند یا درصدد تغییر آن باشند، یقیناً با انزوای بین‌المللی مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر سفر ژان لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان نیز با هدف رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و حمایت از گروه‌های مقاومت و برنامه موشکی صورت گرفت. گرچه مقامات جمهوری اسلامی نیز به صراحت اعلام کردند که توان دفاعی ایران قابل چانه زنی و مذاکره نیست.

نشست کمیسیون مشترک برجام فرصت مناسبی برای اعلام مواضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای است و با توجه به فضای داخلی کشور، ایستادگی در برابر هرگونه زمزمه مذاکره موشکی و دفاعی باید قاطع و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی دنبال شود. البته از سوی دیگر این نشست می‌تواند زمینه مناسبی برای بیان کارشکنی‌های غربی‌ها بخصوص آمریکا باشد و موارد نقض پیگیری و دنبال شود.

چنانچه حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به برگزاری این نشست در ۱۶ مارس، عنوان کرد: «آمریکا مرتب در حال نقض برجام است و این مایه نگرانی ایران است. در نتیجه ما این موضوع را در وین مطرح خواهیم کرد».

جمهوری اسلامی از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد

به اعتقاد جبار کوچکی نژاد، ایران بر اساس سیاست‌های کلی خود باید توان دفاعی را مجهز کند و غربی‌ها چون بحث موشکی ما را خطرآفرین می‌دانند و به نحوی می‌خواهند آن را نابود کنند، اما مردم از هر گروهی که باشند به هیچ وجه حاضر نیستند غرور و توان خود را پایین بیاورند.

نماینده مردم رشت گفت: آمریکایی‌ها با توافق برجام تقریباً تمامی مراکز هسته‌ای را بستند و اقتدار کشور را در دنیا پایین آوردند، حالا هم آمده‌اند محدودیت و توقف موضوع موشکی را مطرح می‌کنند، اما پیام مردم در نظرسنجی‌های اخیر به مقامات آمریکایی این بود که دخالت‌های آن‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت و برنامه موشکی و توان دفاعی کشور قابل مذاکره نیست و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: در مقطع کنونی که غربی‌ها به سردمداری آمریکا در حال برنامه ریزی برای تعلیق برجام و ناقض جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران هستند، دولت باید در نشست کمیسیون مشترک قاطع ظاهر شود و از مواضع ایران دفاع کند و از اینکه برجام‌های دیگری در حوزه دفاعی و منطقه‌ای مطرح شود، جلوگیری کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.