فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی آماده شده است و رسانه‌های معتبر خارجی درباره فیلم مطالبی را منتشر کردند.

بازتاب بین‌المللی فیلم جدید حاتمی‌کیا در رسانه‌های کانادا/ «به وقت شام» چگونه یک فیلم متفاوت است؟

به گزارش قدس آنلاین،  در حالیکه ابراهیم حاتمی کیا جدیدترین اثرش را با نام «به وقت شام» در ابعاد جهانی و به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی ساخته است، اکثر رسانه های خارجی به ساخت این فیلم و اظهارنظرها بعد از اکران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر واکنش نشان دادند.

در ادامه این واکنش ها «گلوبال رسرچ» کانادا در مطلبی با اشاره به فیلم سینمایی «به وقت شام» با تیتر «به وقت شام فیلمی درام درباره داعش» با نگارش یادداشتی نوشت:

دو خلبان ایرانی که در حال حمل وسایل امدادی هستند، در مأموریت ویژه‌ای قصد نجات مردم سوری‌ای را دارند که در محاصره داعشی‌ها هستند. آن‌ها در این مسیر با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوند. در جریان فیلم نیرو‌های داعش به آن‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را گروگان می‌گیرند. اسم این فیلم «به وقت شام» است و  یک فیلم درام جدید از ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مشهور بین‌المللی است.

حاتمی‌کیا پیش از این صنعت فیلم‌سازی جهانی را به خاطر توجه بسیار محدود به جنایات داعش محکوم کرده بود. وی در این ارتباط گفته بود که این کم‌توجهی عمومی باعث شده تا او شروع به تولید فیلم در مورد خشونت گروه تروریستی داعش کند.

او خود را یک سرباز فداکار جمهوری اسلامی ایران نامید و فیلمش را به کسانی که جان خود را در را مبارزه با داعش فدا کرده‌اند تقدیم کرد.

«به وقت شام» چگونه یک فیلم متفاوت است؟

حاتمی‌کیا نقطه نظر‌های جامعی را در فیلمش در نظر گرفته است. یکی از نقش‌های اصلی یک مرد تازه کار است که به طور داوطلبانه به سوریه رفته و مادرش {مادر همسرش} که به شدت با این تصمیم مخالف است سعی دارد او را بازگرداند. این زن نماینده بخشی از جامعه ایران است که درمورد کمک‌های ایران به مبارزه با داعش شک و تردید دارند و رسانه‌های اصلی جریان غربی معمولا به آن‌ها اشاره می‌کنند.

این فیلم همچنین نقش عربستان سعودی را در کنار نیروهای جهادی آمریکایی و اروپایی که به خاطر فشارهای اقتصادی و تضادهای فرهنگی به افراط‌گرایان ملحق شده‌اند، به تصویر می‌کشد.

تهران همیشه از نقش آمریکا در جنگ علیه داعش انتقاد کرده است. به عقیده ایران واشنگتن در حالی خود را به عنوان نجات‌دهنده مردم سوریه معرفی می‌کند که همواره از گروه‌های تروریستی برای مقابله با رژیم بشار اسد حمایت کرده است.

جمهوری اسلامی ایران با تئوری حمایت از ستمدیدگان در جنگ علیه داعش فعال بوده و همواره به سوریه و عراق مشاوره‌های نظامی ارائه داده است. بسیاری از مردم ایران نیز داوطلبانه برای مبارزه با افراط‌گرایان خودشان به جنگ رفته‌اند.

این فیلم به شدت توسط مخاطبان با اقبال رو به رو شد و توسط بسیاری از مقامات ایرانی نیز مورد تحسین قرار گرفت. قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه این کشور، هر دو از آخرین فیلم حاتمی‌کیا به عنوان شاهکار یاد کردند.

قهرمانان ایران فیلم را تحسین می‌کنند

سردار سلیمانی هنگام تماشای فیلم به من گفت که این فیلمی بسیار جذاب بود و باعث شد که او اشک بریزد. سردار سلیمانی همچنین افزود: واقعاً جنایات داعش و نیز درد مردم سوریه در این فیلم منعکس شده است.

او از حاتمی‌کیا قدردانی کرد و از طرف تمام مبارزان علیه داعش دست این کارگردان را بوسید.

وزیر امور خارجه ایران همچنین این فیلم را به عنوان یک شاهکار منحصر به فرد توصیف نمود و افزود: این فیلم واقعاً بی‌نظیر بود.

او گفت: «به وقت شام» در مورد ارزش قهرمانانی است که برای همه ما جنگیدند، همچنین این اثر یک تصویر کامل از مردان و زنانی است که برای از بین بردن فاجعه داعش در منطقه تلاش کردند.

سرلشگر محمد‌حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز این فیلم را به عنوان اثری باشکوه و افتخار‌آمیز تحسین کرد و گفت: این فیلم موفق شده است تا شجاعت جنگجویان علیه داعش را نشان دهد.

در پاسخ به سؤال من در مورد نظرش در ارتباط با فیلم او اضافه کرد: با تماشای این فیلم، من می‌خواهم از سردار سلیمانی و تمام مدافعان مقدسی که زندگی خود را برای تأمین صلح در منطقه قربانی کردند، قدردانی کنم.

«به وقت شام» توسط سازمان هنر و رسانه اوج تولید شده است. این موسسه مستقر در تهران در حوزه تولید آثار انقلابی در هنر و سینما فعالیت دارد.

فیلم شناخته شده‌ای که پیش از این توسط این موسسه ساخته شده فیلم «بادیگارد» است، این فیلم در مورد فردی است که جان خودش را در راه محافظت از یک دانشمند هسته‌ای فدا می‌کند. به لحاظ اقبال عمومی فیلم بادیگارد با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

این سازمان که مصمم به فعال شدن در حوزه مقاومت است، بسته‌های فرهنگی را برای مردم جنگ‌زده سوریه و عراق فراهم می‌کند. اتفاقاً یکی از این بسته‌ها در حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه دمشق در تیرماه گذشته از بین رفت.

موسسه اوج رسانه‌های مستقل را در سراسر جهان تشویق می‌کند تا با یکدیگر متحد شده و با تسلط رسانه‌های جریان اصلی مبارزه کنند. این سازمان از همه رسانه‌های مستقل می‌خواهد که حقیقت را در سراسر جهان بازتاب دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.