ایلام- گذر عمر ما را به آخرین روزهای سال ۹۶ نزدیک کرده است، سالی پر از اتفاقات، اتفاقات تلخ و شیرین، رویدادهایی که فکر کردن به آن برای یادآوری و کسب تجربه بد نیست!

ایلام ۹۶ چگونه گذشت؟

قدس آنلاین- گروه استان ها- وحید صدر: گذر از سال ۹۶ با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود، ایلام در این سال نیز آبستن رویدادهایی بود که بیان مجدد آنها خالی از لطف نیست.

* انتخابات و شادی و غم هایش

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و همزمان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در ایلام نیز همچون دیگر نقاط کشور، جوی سیاسی و شوری عجیب در شهرها و روستاها به راه انداخته بود و ستادهای انتخاباتی بیشتر از آنکه مراکز گفتمان و بیان اندیشه ها و آرا باشد، شبیه کارناوال های عروسی شده بود و صدای وحشتناک بلندگوهای ستادها، آسایش را از مردم سلب کرد و هنوز زخم پوسترهای انتخاباتی خصوصا شورائیان بر در و دیوار شهر حکمفرماست.

علی رغم این چالش ها روز پس از انتخابات برای طرفداران کاندیداهای برنده، روزی سرشار از شادی بود و کارناوال های شادی طرفداران، خصوصاً طرفداران دکتر روحانی که پس از اعلام نتیجه انتخابات، در درب ستاد دکتر روحانی تجمعی عظیم برپا کرده و تا پاسی از شب به شادی و پایکوبی پرداختند.

آیا دکتر روحانی فکری برای استمرار شادی مردم دارد؟

* خرداد پر حادثه!

محال است رویدادی تلخ رخ ندهد و پای ایلام در آن نباشد! حادثه تلخ تروریستی مجلس شورای اسلامی، و شهادت یکی از فرزندان ایلام «علی قلی زاده» مردم این استان خصوصا شهرستان چرداول و بخش آسمان آباد را در بهت فرو برد.

جوانی که برای پیگیری کمک به مسجد روستای محل زندگی اش، به مجلس شورای اسلامی رفته و در دام ترور کوردلان داعشی به شهادت رسید.

* گرمای بی سابقه و وحشتناک تابستان ۹۶!

تغییرات آب و هوایی و گرمای بی سابقه و وحشتناک ایلام که در ۷ دهه اخیر بی سابقه بوده، واقعا مردم ایلام را تحت تأثیر قرارداد و وضعیت طوری پیش رفت که جرأت بیرون رفتن هنگام ظهر را از مردم سلب کرد!

این گرما در کنار خشکی بی سابقه ایلام، نه تنها مردم، بلکه طبیعت را دچار تنش آبی کرد و باعث مهاجرت برخی حیوانات و پرندگان از ایلام گردید و تابستان امسال عنوان گرمترین تابستان در ۷۰ سال اخیر را برای خود ثبت کرد.

آیا تابستان ۹۷ خنک تر از تابستان ۹۶ خواهد بود یا گرمتر؟ حدود ۱۸۰ روز دیگر جواب این سؤال را با پوست و گوشت خود خواهیم یافت!

* مهر تغییرات!

«مروارید» ایلام رفت! پس از ۴ سال استاندار ایلام رفت، محمدرضا مروارید که ۴ سال سکاندار استانداری ایلام بود در هنگام دریافت خبر تغییرش، عکسی با خنده ای بر لب در فضای مجازی منتشر کرد که سؤالی بی جواب برای اهالی ایلام برجا گذاشت، آیا این خنده تصنعی بود یا از ته دل؟

به هر حال «قاسم سلیمانی دشتکی» از چهارمحال و بختیاری، استاندار ایلام شد و با ورودش زلزله ای در مدیریت استان پیش بینی شد هر چند این زلزله بیشتر استانداری را تکان داد تا دیگر مدیران را! چرا که بیشترین تغییر مدیریتی در بین معاونین استانداری صورت گرفت و در بین مدیران کل و فرمانداران، تغییرات انگشت شماری صورت گرفت که انتظار تغییرات بیشتری می رفت که تاکنون صورت نگرفته است.

در فکر سلیمانی دشتکی چه می گذرد؟ آیا در سال ۹۷ بسیاری از مدیران ادارات کل و فرمانداران باید جای خود را به دیگران بدهند؟ سلیمانی دشتکی به این سؤال در عمل چگونه جواب می دهد؟

* زلزله و دیگر هیچ!

ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان را نشان می داد، صدایی مهیب و تکان شدید، مردم را وحشت زده از خانه به کوچه و خیابان آورد، زلزله ای به بزرگی ۷.۳ دهم ریشتر در غرب ایران که سرپل ذهاب، قصرشیرین، ازگله و ... را داغدار کرد.

ایلام، ایوان، سرابله و بیشتر مناطق استان به شدت تکان خوردند، مردم بیشتر مناطق استان ایلام تا صبح را فضای بیرون از خانه و در کوچه و خیابان به صبح رساندند، روز بعد ادارات، مدارس، دانشگاه ها و ... تعطیل شدند و خرابی هایی برجا ماند و ...

اما حوادث پس از این حادثه اصلی!

۲۲ آبان یک روز پس از زلزله بزرگ، رانش زمین در شهر چوار ۶ خانه را به طور کامل ویران کرد، این حادثه هرچند خسارت جانی نداشت، اما از آن زمان تاکنون ۶ خانوار چواری در چادر زندگی می کنند و تکلیف این ها هنوز مشخص نشده چرا که زمینی برای ساخت و ساز ندارند و متولیان و مسئولان امر دست روی دست گذاشته و هر روز نظاره گر آوارگی همشهریانشان هستند.

زلزله ها در ایلام و کرمانشاه همچنان ادامه یافت، ۲۰ آذر و ۲۱ دی باز هم ایلام به لرزه درآمد، هر چند در اثر این رخدادها، در مناطق شهری خسارت عمده ای به بار نیامد، اما در روستاهای هلیلان خانه هایی ویران شدند و ساکنانشان آواره و همچنان بلاتکلیف!

براستی مسئولان محترم آیا به راحتی می خوابید؟ یا خود را به خواب زده اید؟

* خشکسالی و خشکسالی و خشکسالی!

به جرأت می توان گفت رویدادی که مردم ایلام را  در سال جاری بیش از پیش ناراحت و غم زده کرد، خساست آسمان بود!

می شود گفت که آسمان ایلام در پاییز و تا اواخر بهمن ماه، هیچ بارشی نداشت، بله هیچ و این تفسیری است که واقعیت بارش ها را بیان می کند، گرمترین پاییز و زمستان بدون اینکه کوچه و معابر ایلام برف را به چشم ببینند.

میانگین بارش پاییزی ایلام حدود ۳۰۰ میلی متر بوده که جمع بارش پاییز و دی و بهمن ۹۶ از ۱۰۵ میلیمتر تجاوز نکرد و این به معنی خشکسالی بی سابقه و تاریخی در ایلام بوده که به ثبت رسیده است، این کمبود شدید بارش در کنار گرمای بی سابقه در تابستان ۹۶، نشان از وخامت اوضاع آب و هوایی ایلام دارد، وضعی که باید مدیریت شود، البته بیشتر از سوی مردم و شهروندان!

چرا که از سوی مسئولان جز تعطیلی، تدبیری دیده نشده است! اگر دیده اید بفرمایید تا ما هم بیادآوریم!

* دی اعتراضی

روزشمار دی ماه از ۹ دی گذشته و جمع زیادی از مردم ایلام در میدان ۲۲ بهمن جمع شده و بر علیه وضعیت بد اقتصادی شعار سردادند، شعارهایی با محتوای اقتصادی، هر چند که رنگ و لعاب سیاسی به خود گرفت و می گویند عده ای بازداشت شدند! هر چند که هیچ خبر موثقی در این باره منتشر نشد.

* حاشیه سازی های یک آقازاده

در میان خبرهای داغ اعتراض به وضعیت اقتصادی در دی و بهمن، به ناگاه اعتراض شدید و خطابه طلبه ایلامی به نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام بازتاب سراسری یافت.

طلبه ایلامی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی مردم و رنج ناتمام فقرای استان به امام جمعه ایلام اعتراض و وی را آماج حملات لفظی خود قرار داده و تصاویری از امام جمعه و پسرش را با خودروهای خارجی و آمریکایی چندصد میلیون تومانی منتشر کرد و به اشرافی گری نماینده ولی فقیه در استان معترض شد.

امام جمعه ایلام هم با اعلام برائت از فرزندش، خود را مبری از این تهمت ها دانست و ولیمه آنچنانی نوه اش در شمال شهر تهران با حضور ورزشکاران و هنرمندان برجسته کشور و تردد با خودروهای ژاپنی و آمریکایی را ناشی از اهمال و کم کاری پسرش عنوان کرد و وی را فرزند ناخلف دانست.

افتخار آفرینان ۹۶

در میان همه رویدادها و رخدادهای ناگوار، اما پرانتزی باز کنیم از افتخار آفرینان ایلام، «ذبیح الله پورشیب» قهرمان کاراته جهان، از دل روستایی محروم با تلاش و کوشش فراوان توانست «اولین» مدال طلای ایران در تاریخ کاراته را کسب کند، افتخاری که نامش به نام پورشیب قهرمان زده شد.

ما در این سال قهرمان های زیادی داشتیم «علی هاشمی» در وزنه برداری، «مجتبی ملکی» قهرمان پاورلیفتینگ، بانوی گل فوتبال ایران از تیم پالایش گاز ایلام، «برادران ناصری» که به یوزپلنگان ایلام معروف شدند از منطقه محروم هلیلان و ... که از تمامی کسانی که نام عزیزشان از قلم افتاده پوزش می طلبم.

آری ایلام مهد پهلوانان و قهرمانان به نامی است اگر دیده شوند!

* و اما آخر سال

آخرین چهارشنبه سال! چالشی برای نیروهای انتظامی، اورژانس، هلال احمر و ... اما امسال در حد فاصل روستاهای سراب و قنات آباد دهستان کارزان از توابع شهرستان سیروان استان ایلام، جشنی باشکوه، ساده و سنتی برگزار و مردم بسیاری از نقاط مختلف در این مکان جمع شده و با افروختن آتشی بزرگ و جشن  این آیین  سنتی را گرامی داشتند که امیدواریم به تمامی کشور منتشر شده و به دور از ترقه بازی این جشن و سنت دیرین در ایران گرامی داشته شود.

آخر سال هم رسیده و شماره روزهای آخر ۹۶ از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر شده، در این آخرین روزهای سال، شلوغی بازار و خریدهای آن برای قشر متوسط و مرفهین کاری عادی است!

اما عید با همه خوشی هایش برای پدران و مادرانی که گرفتار نداری و تنگ دستی هستند، روزهای شرمساری از فرزندانشان است، روزهایی که شاید نتوانند برای عزیزدلشان و یا جگرگوشه شان خریدی داشته باشند، شاید در این روزها پدری و یا مادری به بهانه های مختلف از رفتن به بازار خودداری کنند.

پس بهترین زمان است برای انسان بودن، انسان بودنی فراتر از همه نگاه ها، رفتارها، تفکرات، تعلقات و اعتقادات!

آفریدگارا! سال ۹۷ را برای مردم ایران و جهان سال آرامش، تندرستی، شادکامی، آسایش و ... قرارده، آمین!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.