اصفهان- گنجینه میراث اسلامی اصفهان به عنوان اولین گنجینه میراث اسلامی کشور با هدف حفظ و احیای فرهنگ شیعی با حضور فرهنگیان، حوزویان، علما و مسئولان افتتاح شد.

اولین گنجینه میراث اسلامی کشور در اصفهان افتتاح شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رییس دپارتمان معماری گنجینه میراث اسلامی شامگاه جمعه در آیین افتتاح این گنجینه اظهارکرد: این مکان در گذشته خانه مشیرالملک انصاری و مدرسه الغدیر بوده که در حال حاضر گنجینه میراث اسلامی نامگذاری شده است.

حسین قسامی با بیان اینکه گنجینه میراث اسلامی اصفهان شامل سه تالار معماری، خوشنویسی و خوش آوایی است، افزود: در این گنجینه بزرگترین شجره نامه استادان خوشنویس، اطلاعات مربوط به آثار آنها و قرن مربوطه جمع آوری شده است.

وی تصریح کرد: در این گنجینه یک باب کتابخانه نیز وجود دارد که ۱۰۰۰ جلد کتاب هنری را در خود جای داده است، در نگارخانه نیز ارتباط هنر اسلامی با هنرمندان امروزی برقرار می شود.

رییس دپارتمان معماری گنجینه میراث اسلامی با اشاره به اینکه در گنجینه میراث اسلامی تمام بناها با تاریخ آنها مشخص شده است، گفت:کلیه آثار قدیمی و تمام شاخصه های معماری اسلامی در گنجینه وجود دارد.

وی ادامه داد: در این گنجینه سه تالار کوفی و نثر، نستعلیق و ثلث و شکسته و خط امروز قرار دارد، این سه تالار به صورتی طراحی شده که از حالت های گرافیکی برای معرفی گنجینه استفاده شود تا تمام سنین بتوانند از آن استفاده کنند.

قسامی یادآور شد: تالار خوش آوایی به جای اثر، بیشتر به صورت لحن است.

وی با اشاره به اینکه فازهای بعدی گنجینه نیز پیشرفت خواهد کرد، گفت: بخش معماری که قرار است در آن احکام معماری از کلام معصومان اضافه شود، هنوز کامل نشده است چرا که ۸۰ درصد معماری گنجینه میراث اسلامی مطابق فرمایشات امامان معصوم است، به عنوان مثال از امام صادق روایت شده سقف خانه ها از ۷ تا ۹ زرع بیشتر نشود و اگر شد آیت الکرسی کار شود و تمام این موارد در معماری این مکان رعایت شده است.

رییس دپارتمان معماری گنجینه میراث اسلامی خاطر نشان کرد: در آینده ای نزدیک یک پژوهشگاه به گنجینه میراث اسلامی اضافه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.