سفرهای این روزهای ولیعهد عربستان به کشورهای مختلف بیشتر یادآور فیلم‌های باستانی است. فیلم‌های که نشان می‌دهد یک پیک دربار برای اصلاح امور کشورش شال‌و کلاه کرده و راهی دیار دور و نزدیک می‌شود تا به هر طریق ممکن دشمنان را آرام کرده و دوستان را تقویت کند، بلکه بتواند برمشکلات داخلی چیره شده و خواب امپراتوری را تعبیر کند.

اهداف مالک داعش از سفر به عراق

قدس آنلاین-سفرهای این روزهای ولیعهد عربستان به کشورهای مختلف بیشتر یادآور فیلم‌های باستانی است. فیلم‌های که نشان می‌دهد یک پیک دربار برای اصلاح امور کشورش شال‌و کلاه کرده و راهی دیار دور و نزدیک می‌شود تا به هر طریق ممکن دشمنان را آرام کرده و دوستان را تقویت کند، بلکه بتواند برمشکلات داخلی چیره شده و خواب امپراتوری را تعبیر کند.

این پیک البته به همراه خود همیانی از زر و صندوق‌هایی از زر و سیم حمل می‌کرد تا پیام محبت و همکاری‌اش را ضمیمه خزانه دربار کرده و به کشورهای مختلف هبه کند.

حالا ولیعهد جوان عربستان هم که گویا حکومت‌داری را با فیلم‌سازی اشتباه گرفته، در کنار گنده‌گویی و شاخ‌وشانه برای ایران، حساب‌های بانکی‌اش را پر کرده و راه افتاده شرق تا غرب را می‌پیماید بلکه مانع از نفوذ ایران شده و به نوعی به دیگران بگوید: اینقدر از ایران سخن نگویید، ما هم آدم‌های مهمی هستیم.

بن سلمان که به تازگی از انگلیس برگشته گویا قصد دارد به زودی به عراق سفر کند. گفته می‌شود او امید زیادی به انتخابات آینده عراق بسته و می‌کوشد به هر ترتیب تمایل مردم عراق را به سمت خود جلب کند. در واقع او پول زیادی در هنر، ورزش و اقتصاد عراق وارد کرده تا مردم یادشان برود چه کسی فرزندان عراق را بوسیله داعش به خاک و خون کشید.

عربستان سال گذشته تلاش کرد که همایشی تحت عنوان «گردهمایی نیروهای سنی عراق» در ترکیه برگزار کند و از این طریق به برخی گروه‌های سیاسی سنی کمک مالی کند. با این وجود تعداد زیادی از آن‌ها این مبالغ بزرگ را رد و از شرکت در آن خودداری کردند. «نهله الهبابی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق درخصوص دخالت عربستان در انتخابات این کشور می‌گوید: «به یاد دارم زمانی که ثامر السبهان در کسوت سفیر عربستان در عراق حاضر بود از ورود جدی ریاض در انتخابات پارلمانی آینده در این کشور سخن می‌گفت. بنابراین، کاملاً طبیعی است که سعودی‌ها با این پیشینه در انتخابات مداخله کنند. آن‌ها شبکه‌های اجتماعی متعددی را به نفع خود برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات به کار گرفته‌اند».

السومریه با اشاره به سفر قریب الوقوع بن سلمان به عراق نوشت: ولیعهد عربستان هیات عالی رتبه در سطح وزیران و مسئولان دولتی و بازرگانان را رهبری می کند. این منبع بیان کرد: در این سفر دو روزه قراردادهای راهبردی میان بغداد و ریاض در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری به امضا خواهد رسید. منبعی که نامش را فاش نکرد افزود: ولیعهد عربستان در مراسم افتتاح گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و عربستان و نیز بازگشایی سفارت عربستان در بغداد و کنسولگری عربستان در نجف حاضر خواهد شد. البته حضور بن سلمان در نجف با حاشیه‌هایی همراه است چرا که شنیده شده او درخواست ملاقات با برخی بزرگان شیعه را هم داشته‌است.

روابط عراق و عربستان اولین بار بعد از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ قطع شد و پس از آن به اخراج عراق از شورای همکاری خلیج فارس نیز منجر شد. این روابط تا سال ۲۰۰۳ و زمانی که عراق به وسیله آمریکا اشغال شده بود برقرار نشده بود تا اینکه در دوره اشغال عراق روابط محدودی میان بغداد و ریاض ایجاد شده بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.