ایرانشهر-«چانف» یکی از مناطق بسیار محروم استان سیستان و بلوچستان است که مرکز بخش آهوران از توابع نیکشهر جمعیتی بالغ بر۲۱۵۹ نفر دارد، اهالی دهستان چانف از داشتن امکانات اولیه زندگی همچون آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

دبه های آب را به دوش بکشید، مسئولان وقت ندارند!

قدس آنلاین- گروه استانها –حسین سپاهی: برای ماندگاری  روستاییان در روستاها وجلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها، حل مسایل و مشکلات آنها ضروری است.

در اینجا  سیستان و بلوچستان شهرستان نیکشهر بخش آهوران دهستانی داریم که مردمش از  بی‌توجهی مسئولان نسبت به برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط، که آنها  را از حداقل‌های زندگی محروم ساخته است رنج می برند.

چانف یکی از مناطق بسیار محروم  استان سیستان و بلوچستان  است که مرکز بخش آهوران از توابع نیکشهر جمعیتی بالغ بر۲۱۵۹ نفر دارد، اهالی دهستان چانف  از داشتن امکانات اولیه زندگی همچون آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

مردم دهستان چانف بارها مشکل بی آبی را به گوش مسئولان رسانده اند و وعده هایی  برای حل این مشکلات شنیده اند، اما متاسفانه  تاکنون اقدامی از سوی مسئولان  برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

محروم از آب سالم

علی مبارکی یکی از اهالی دهستان چانف در گفت وگوبا خبرنگار ما گفت: اهالی دهستان چانف بدلیل کمبود آب مجبورند یک روز درمیان  در صف های طولانی برای تامین آب مورد نیاز خود قرار بگیرند و مشقت و سختی های زیادی را متحمل شوند.

وی با توجه به پیگیری های مکرر مردم خواستار رفع مشکل آب این منطقه شد.

خسته از صف های طولانی 

فاطمه درزاده یکی از ساکنین محله درزاده ها می گوید: با توجه به اینکه ما از قشر بسیار محروم جامعه در چانف هستیم متاسفانه از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی هم نیز محرومیم .

وی افزود:دیگر از قرار گیری در صف های طولانی و به دوش کشیدن دبه های سنگین آب به ستوه آمده و خسته شده ایم و باتوجه به خدمات ارزنده مسئولین نظام جمهوری اسلامی، اکثرروستاها در اقصی نقاط کشور از نعمت های آب ، برق، راه و... بهره مند هستند اما متاسفانه مسئولین ذیربط در شهرستان و استان به این  مشکل اساسی ما بها نداده و رسیدگی نمی کنند.

درزاده  از مسوولان ذیصلاح خواستار رفع مشکل آب آشامیدنی در محله درزاده ها شد.

آب گل آلود و بیماری مردم 

عضو شورای اسلامی چانف در گفت وگو با خبرنگار ما افزود : دولت باید مشکلات اقتصادی محروم ترین افراد کشور را برآورد کرده و میزان اعتبارات عمرانی و زیربنایی اجرایی پروژه ها را با توجه به نیاز منطقه در نظر بگیرد و برای رفع مشکلاتشان چاره اندیشی کند.

آمنه مبارکی افزود :اگر تا بحال در برنامه ریزی های  کشوری اولویت بندی در حل مسایل و مشکلات مناطق دور افتاده و محروم رعایت می شد و ضابطه  بر رابطه حاکم می شد بسیاری از مشکلات مردم مناطق دور افتاده محروم و مرزی  مرتفع می شد.

مبارکی گفت :با توجه به اینکه دهستان چانف مرکز بخش آهوران شهرستان نیکشهر است  متاسفانه مردم این دهستان با مشکلات زیادی  از قبیل راه آب ، فضای آموزشی و.... دست و پنجه نرم می کنند که مهمترین آن را می توان به کمبود یا بهتر بگویم نبود آب اشاره کرد .

وی با بیان اینکه  آب، نیاز اولیه مردم است و حیات به آن  وابسته است گفت: در دهستان چانف محله ای بنام محله درزاده ها وجود دارد که یکی از نیازمندترین و مستضعف ترین  مردم در آن  زندگی می کنند  و باتوجه به  فقر و محرومیت در این مناطق  مشکل آب گریبان مردم را  به سختی گرفته است.

مبارکی گفت : سی سال قبل اداره آب و فاضلاب روستایی اقدام به حفرچاه  و نصب موتور آب و لوله کشی  در روستا کرد، اما متاسفانه بعضی از  لوله های آب پوسیده و سوراخ شده و نیمی از آب  به هدر رفته و چون آب شرب شبانه روزی نیست یک روز در میان مردم  آن هم با نوبت در صف های طولانی با هزاران مشقت  موفق به تامین  اندک  آب  مورد  نیاز خود می شوند.  

عضو شورای اسلامی چانف افزود :به دلیل اینکه یک روز درمیان آب قطع می شود و لوله ها پوسیده و سوراخ شده  گل و لای به داخل لوله های آب نفوذ  کرده و روز بعد با آمدن آب  گل و لای همراه با آب در  ظرف آب مردم سرازیر می شود و آب نیز آلوده و موجب بیماری  مردم می شود. ضمن اینکه صف های طولانی آب  در فصل گرما و سرما  برای مردم دردسر ساز شده است.

عضو شورای اسلامی چانف از مسئولین آب و فاضلاب روستایی شهرستان و استان خواستار چاره اندیشی و تخصیص اعتبار  برای رفع مشکل آب شرب چانف علی الخصوص محله درزاده ها که مردمانش از قشر بسیار محروم و مستضعف هستند، شد.

کاش مسئولین به یاد بیاورند اهالی دهستانها و روستاهایی را که سال‌هاست در پای کوه‌ها و دشت ها در نهایت فقر و نداری زندگی می کنند و با کشاورزی و دامداری که  از تولیدکنندگان مهم  غذایی کشور به شمار می روند نیازمند یاری از سوی مسئولان برای حل  مشکلات اولیه خود هستند.

روزی را تصور کنید که  که دهستانها و روستاها خالی از سکنه شوند و کشاورزی و تولیدات روستایی به صفر و جمعیت شهرها به مرز انفجار برسد آیا به نظر شما برای فکر کردن و مرتفع ساختن مسایل و مشکلات این مردم دیر نشده است؟

همه می دانیم که  نبود امکانات اولیه همانند راه  ،آب و کمبود آب ، برق و...شوخی بردار  که نه ، اصولا قابل قبول نیست و نمی‌توان و نباید به آسانی از آن گذشت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.