اهواز- شاید بسیاری از  شهروندان در هر جامعه شهری به محض دیدن ماشین های گشت ارشاد نگاهی به وضعیت ظاهری خود بیندازند و از این بهراسند که ممکن است ظاهرشان تذکراتی را از سوی آمران به معروف و ناهیان از منکر در پی داشته باشد. اما کمتر کسی از وظایف اصلی ستاد آگاه است که چگونه و تا چه اندازه می تواند در برقراری امنیت شهری مثمرالثمر باشند.

امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای برای ایجاد امنیت و نه سلب آزادی

قدس آنلاین- گروه استانها- زهره کریمی؛ شاید بسیاری از  شهروندان در هر جامعه شهری به محض دیدن ماشین های گشت ارشاد نگاهی به وضعیت ظاهری خود بیندازند و از این بهراسند که ممکن است ظاهرشان تذکراتی را از سوی آمران به معروف و ناهیان از منکر در پی داشته باشد. اما کمتر کسی از وظایف اصلی ستاد آگاه است که چگونه و تا چه اندازه می تواند در برقراری امنیت شهری مثمرالثمر باشند. معرفه های زیادی برای آشنا کردن مردم با وظایف و اهداف اصلی ستاد وجود دارد که جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتگویی با خبرنگار قدس جهت روشن کردن ابهامات موجود در اذهان عمومی، بیان کرده است.

لزوم فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان با بیان اینکه، آن چه در آموزه های دینی آمده، دو اصل مهم اسلام همین امر به معروف و نهی از منکر که تکلیف فردی برای نهی از بدی ها و توصیه به نیکی ها است، عنوان می کند: سابقه تشکیلاتی  این ستاد به ابتدای دهه هفتاد باز می گردد  زمانی که مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی را بیان نمودند. از آن زمان ستاد ها فعالیت خود را آغاز کردند. هدف این تشکیلات فرهنگسازی عقیدتی و باوری است و نه انجام اقدامات سلبی، وظایف اصلی ستاد تذکر در برابر ناهنجاری و آسیبهای اجتماعی است که به مسئله نهی از منکر اشاره می شود. همه آحاد جامعه می توانند امر به معروف کنند و تنها مختص ماموران ستاد نیست و چه بهتر که این امر فراگیر شود.

کهزاد سروستانی در ادامه با اشاره به لزوم شناخت منکرها بیان می کند: بدحجابی  تنها یکی از مصادیق منکرات است که ستاد امر به معروف به آن رسیدگی می کند و موضوع فریضتین بسیار گسترده است. همانطوری که در جوامع غیر دینی نیز باید ها و نباید هایی وجود دارند و به نباید ها پرداخته می شود تا جامعه از مسیر اصلی خارج نشود، می توان گفت خداوند اولین آمر به معروف برای حضرت آدم که اولین بنده خود بود، است تا از آن درخت به خصوص استفاده نکند.

او در ادامه آمرین به معروف را موظف به دستگیری یا تشکیل پرونده برای متخلفین به خصوص در مسئله عدم رعایت حجاب، نمی داند و تصریح می کند: آمرین به معروف وظیفه دستگیری ندارند اما گاهی جرائم اجتماعی تنها به تذکرکفایت نمی کند و ماموران مجبور می شوند شخص متخلف را به همراه خود ببرند، مانند شرب خمر و فروش مواد مخدر که منجر به، بهم ریختن نظم اجتماعی می شود. در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در بحث پوشش اینگونه مطرح می شود تبصره: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دوماه و یا از پنجاه هزار تا پانصدهزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. قانون راه برخورد و تذکر به افراد بدحجاب یا بی حجاب را باز گذاشته است، که دستگاه های قضایی برای چگونگی تشکیل پرونده برای آن ها تصمیم می گیرد و نه آمرین به معروف، آمرین صرفا تذکر، فرهنگسازی و هدایت را برعهده دارند.

امر به معروف رفتار سلبی ندارد

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان در تشریح برنامه های تدوین شده این ستاد، می افزاید: یکی از اهداف ما در حال حاضر برنامه آموزش عمومی است، زیرا دیدگاهی که عامه مردم از ستاد پیدا کردند این است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر یعنی سلب آزادی، در صورتی که ماموریت ما چنین نیست بلکه ارشاد و هدایت است تا از ناهنجاری های احتمالی در جامعه که بعضا از سر ناآگاهی است جلوگیری شود. هرچند هدایت از دورن خانواده ها شکل می گیرد و اگر تربیت از درون خانواده آغاز شود ارزش پیدا می کند و جامعه اصلاح می شود. اما وضعیت جامعه ما به گونه ای در حال حرکت است که برخی از اساتید در دانشگاه با بیان مباحث دینی ایجاد شک و شبه می کنند و به دانشجو ها توصیه می کنند که به مباحث و احادیث دینی اعتنا نکنند زیرا مشخص نیست این احادیث از کجا و از چه کسی نقل شده اند.

او در پاسخ به این سوال که در برابر جلوگیری از مفاسد اداری چه کارهایی را انجام داده اید، می گوید: ما امر به معروف را مختص به مسائل شرعی نمی دانیم بلکه در تمام  زوایا این مبحث گسترده شده است. گروه های امر به معروف در ادارات برای برخورد با تخلفات موجود اعم از رشوه خواری یا ایجاد نارضایتی بین مردم، حضور دارند و ماموریت خود را که همانا تذکر لسانی است انجام می دهند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. اگر بتوانیم ادارات دولتی را بر وظایف اصلی خود هدایت کنیم، مردم از این بابت در ادارات آسوده خاطر خواهند بود اینگونه کار ما نیز راحت تر می شود.

کهزاد سروستانی در خصوص رفتارهای بعضا نامناسبی که از سوی آمران به معروف و ناهیان از منکر در برخورد با متخلفین و با بی احترامی به آنها سر می زند، می گوید: همیشه سعی کرده ایم که نیروهای خود را بدون آموزش در ارتباط با مردم، وارد عرصه نکنیم. در کلاس های آموزشی نیز چند گام را برای برقراری ارتباطی مناسب با شهروندان آموزش می دهیم که همگی بر پایه ی برخورد نرم و سیاست مدارا است. این تکلیف شرعی برای ما و ماموران ما است، بنابراین در آموزش های خود به آنها می گوییم اگر شاهد توهین یا برخورد نامناسب از جانب مخاطب بودید حق برخورد با آن ها را ندارید و باید ظرفیت خود را در این فعالیتها بالا ببرید. لازم است با زبان نرم و لین با مخاطبین بر خورد کنیم و نه رفتار قهری، وظایف آمرین به معروف نیز در این چارچوب تعریف می شود که وظیفه نهی از تخلفات را به گونه ی خوشایندی در جامعه بیان کنید به نحوی که شنونده نصیحت، احساس دین و تکلیف کند.

فضای مجازی ابزار کمکی برای امر به معروف نیست

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان لزوم در دست گرفتن فضای مجازی کشور بمنظور جلوگیری از دسترسی دشمن به اطلاعات مردم ما خاطر نشان می کند: تمام اطلاعات مردم ما در اختیار دشمن و کشور سازنده فضای مجازی است و چنین فضایی دیگر خصوصی نیست و به طبع آن کنترلش از دست مردم می رود. پیام ها هنگام ارسال دیگر تنها در اختیار شما نیست و حریم خصوصی دیگر به شمار نمی رود زیرا عده ی زیادی از آن بهره می برند و نقطه امنی به شمار نمی رود، از جهتی دیگر نمی توان گفت فضای مجازی امری خصوصی است زیرا هنگامی که زنان عکس های نامناسب از خود را در شبکه ها می گذارند و جامعه را به فساد می کشند، صرفا به جنبه خصوصی آن نمی توان نگریست بلکه شامل همه  جامعه می شود. لذا باید کنترل  موارد مخرب در فضای مجازی را در دست گرفت و خط دهی های دشمن را خنثی کرد. هدف ما جلوگیری از خروج جامعه از مسیر اصلی و اعتقادی و نه چک کردن مکالمات شخصی و خصوصی مردم است.

او در پایان می گوید: فضای مجازی روز به روز در حال گسترش دادن تهدیدات اجتماعی است. از جهتی اگر باورهای دینی از جامعه گرفته شود دشمن امکان نفوذش بیشتر می شود و هر اتفاقی ممکن است در جامعه رخ دهد زیرا دشمن در جنگ سخت هشت سال دفاع مقدس از ما شکست خورد و اکنون از راه جنگ نرم و همان فضای مجازی وارده شده و در این زمینه تاحدودی موفق هم بوده است.

ستون پنجم دشمن نباشیم

جمله ی لزوم در دست گرفتن کنترل فضای مجازی ممکن است بر مذاق اذهان عمومی خوش نیاید، اما هنگامی که به عواقب جنگ نرم بپردازیم حقیقتی را که از خود پنهان کردیم، به مرور رخ نمایی می کند و این حقیقت حاکی از این امر است که سرگرم کردن مردم با معضلات ایجاد شده مجازی توسط دشمن آن ها را از باید های جامعه دور می کند، بی شک مردم از آنچه هدف و به اوج رساندن جامعه است غافل می شوند و صرفا نظر مردم از این طریق به نیمه خالی لیوان معطوف می شود تا با ضربات بیشتر نیمه ی پری هم اگر باشد تحت هیچ شرایطی دیده نشود. وضعیت به گونه ای در حال پیش روی است که جامعه از معضلات و مشکلات پیش آمده در حال گذر است و تنها توجه خود را به موضوعی معطوف کرده که فقط ضرر آن به مردم خواهد رسید که این نقطه اوج پیروزی دور از دسترس دشمن است و تنها پادزهر آن مبارزه مردم با فضای مجازی مخرب است نه ستون پنجم دشمن شدن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.