رئیس جمهور گفت: کشور ما در مقایسه با رشد و توسعه کشورهای دیگر یا حتی کشورهای در حال توسعه و نوظهور، شرایط مناسبی دارد.

سال آینده در بافت فرسوده حرکت جدیدی را آغاز خواهیم کرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ایرانیان بهترین فصل و روز را به عنوان جشن نوروز و آغاز سال جدید خود انتخاب کرده اند و از سوی دیگر، همواره دین اسلام، جشن ملی ایرانیان را مورد تأیید قرار داده است.

وی اضافه کرد: ایرانیان بعد از اسلام ذوق مضاعفی به خرج داده و هویت ملی خود را با هویت دینی تلفیق کردند و در زمان تحویل سال با اجتماع در مراکز دینی، دست نیاز و دعا به سوی خداوند بلند می کنند و پس از آن، دست اخوت و برادری به یکدیگر می‌دهند.

رئیس جمهور گفت: اخوت، دوستی، احترام به بزرگتر و شادکردن کودکان و نوجوانان و مسافرت از جمله سنت‌های حسنه‌ای است که هم با اهداف عالیه اسلام و هم با آداب و رسوم ایرانیان منطبق است.  

روحانی در ادامه با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردها در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶، حماسه‌های بزرگی از طرف ملت ایران آفریده شد که می‌توان به حماسه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و همچنین حضور پرشور در تمام صحنه‌هایی که به عنوان روزهای ملی و دینی شناخته می‌شود، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در طول سال جاری، ملت ایران پیشرفت‌ها و گام‌های بسیار مهمی برداشتند، تصریح کرد: آنچه مردم در انتخابات اردیبهشت ماه از ما می‌خواستند، مسأله اشتغال و مهار بیکاری بود و بر اساس اقداماتی که انجام شده است، آمار شاغلین در فصل پاییز امسال از ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به حدود ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است و این بدان معناست که در پاییز ۹۶ نسبت به پاییز سال قبل از آن، حدود ۹۶۰ هزار شغل ایجاد شده که نشان می‌دهد در مسیر اشتغال‌زایی تلاش‌های خوبی انجام شده اما باید همچنان بر تلاش‌ها و اقدامات خود بیفزاییم.

روحانی تاکید کرد: در سال ۹۶ رقم تورم برای دومین مرتبه، تک رقمی شد و این از وعده‌هایی بود که در روزهای آغازین دولت یازدهم به مردم داده بودیم.  

وی ادامه داد: همچنین میزان سرمایه‌گذاری که در سال‌های گذشته منفی بود، در سال ۹۶ سرمایه‌گذاری مثبت شد و این به معنای تحرک در زمینه اقتصادی است. در مجموع رشد اقتصادی در ۴ سال گذشته به طور متوسط ۴.۸ بوده است؛ این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا حدود ۲.۵ بود و این نیز نشان می‌دهد که کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است.

رئیس جمهور افزود: در ۸ سال قبل از دولت یازدهم، رشد اقتصادی به طور متوسط ۲.۳ بود و این رقم در ۴ سال گذشته به ۴.۸ تبدیل شد و امسال هم پیش‌بینی می‌شود، بالاتر از ۴.۵ باشد.

روحانی با بیان اینکه در مجموع شاهد حرکت مثبتی در همه بخش‌های کشور هستیم اظهار داشت: در بخش‌های مختلف، رکوردهای خوبی به دست آورده‌ایم؛ به نحوی که در حوزه آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری، بیش از سال‌های قبل، شاهد رشد هستیم و در حوزه محصولات کشاورزی، از رقم ۹۷ میلیون تن به ۱۲۷ میلیون تن رسیده‌ایم.

وی با اشاره به رونق در بخش مسکن در سال ۹۶ اظهار داشت: در سال های قبل، در بخش مسکن، رشد منفی داشتیم اما در سال ۹۶ مثبت شد. در سه، چهار ماهه پایانی سال ۹۶، فروش مسکن در تهران ۱۹ درصد نسبت به مشابه سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سال آینده در بافت فرسوده حرکت جدیدی را آغاز خواهیم کرد که البته از دهه فجر امسال، این اقدام شروع شد و ادامه خواهد داشت.    

روحانی با اشاره به برنامه دولت در بخش محیط زیست گفت: در بخش محیط زیست، گام های خوبی برخواهیم داشت که یکی از آن ها، نوسازی حمل و نقل درون شهری و بین شهری است.

وی با اشاره به لزوم تحقق عدالت در کشور اظهار داشت: کشور ما در مقایسه با رشد و توسعه کشورهای دیگر یا حتی کشورهای در حال توسعه و نوظهور، شرایط مناسبی دارد. از نظر عدالت قدم های خوبی برداشته شده که باید تکمیل شود.  

رئیس جمهور تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته، همواره حقوق کارمندان و کارگران ما از تورم بیشتر بوده است. این به معنی قدم در راه عدالت است و همواره حداقل حقوق، بیشتر از میزانی بوده که حقوق را اضافه کرده ایم.

روحانی با بیان اینکه سال آینده سال سرمایه گذاری، سال رشد و توسعه و عدالت خواهد بود، اظهار داشت:در کنار این پیشرفت ها و اقدامات ارزشمند ملت درسال گذشته روزهای غمباری در زمین، آسمان و دریا داشتیم تعدادی از هموطنان مان را در زلزله کرمانشاه، کرمان، غرق شدن سانچی و سانحه هواپیمای تهران- یاسوج از دست دادیم.

روحانی با بیان اینکه در همه این حوادث مردم ما برادرانه به میدان آمدند، گفت: مردم برای یافتن اجساد از برف ها و کوه ها نترسیدند؛ برای پیدا کردن اجساد سانچی غواصان ما به اعماق رفتند و برای کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه همه مردم دست به دست هم دادند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم به خوبی دیواری بین اعتراض و اغتشاش بوجود آوردند، گفت: در این حوادث دولت هم سریع‌تر از گذشته اعتراض مردم را به رسمیت شناخت اما در عین حال تخریب اموال عمومی، بی‌نظمی و بی‌قانونی، برای دولت قابل قبول نیست و مردم نیز این فاصله را در عمل و راهپیمایی‌های میلیونی خود نشان دادند.

رئیس جمهور گفت: انتقاد و اعتراض را همه باید قبول کنیم و باید اشکالات گفته و رفع شود، اما همه باید به قانون احترام گذاشته و نظم عمومی را رعایت کنند.

 روحانی خاطر نشان کرد: سخنان مردم فرکانس و مخاطب خاصی که صرفا به سمت قوه مجریه باشد، ندارد و با پارازیت نمی‌توان سخنان مردم را نشنیده گرفت. همه باید گوش شنوایی در مقابل مطالبات و انتقادات داشته باشند و امروز دیگر زمان پارازیت نیست و باید همه فرکانس و صدای مردم را شنید. مردم اشکالات، انتقادات و پیشنهاداتی دارند و همه باید به آن توجه و عمل کنند و با عمل به آن می‌توان همبستگی ملی را حفظ و تقویت کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در سال گذشته موفقیت های خوبی داشتیم و بدخواهان ما شکست ها کم نظیری را تجربه کردند اظهار داشت: اصل تعامل عزتمند را با دنیا ادامه خواهیم داد و تعامل ما با جهان تعامل سازنده خواهد بود. حافظ امنیت ملی و منافع ملی مان خواهیم بود.  

روحانی با بیان اینکه هر جایی که حقوق مردم رعایت نشود، هیچ کس به آمریکائی ها جواب مثبت در شورای امنیت سازمان ملل نداد، تصریح کرد: آن وقت که رفتند در خصوص یمن به ما تهمت بزنند، هیچ کس به آنها موافقت نکرد. آنجایی که به مسئله قدس اهانت کردند و آنجا را به عنوان پایتخت رژیم مفسد اعلام کنند، آنجا هم از دید دولت ها و جهان اسلام محکوم شدند و ما بحمدالله در طول سال گذشته اقدامات خوبی که در منطقه انجام گرفت که بزرگترین گروهک تروریستی خطرناک یعنی داعش به زانو درآمد.

وی ادامه داد: ما تشکر می کنیم از همه مردمی که در این زمینه تلاش کردند و این دستاوردی برای بشریت بود و از همه کسانی که برای دفاع از این سرزمین از نثار جانشان هم دریغ نکردند، در برابر آنها تواضع می کنیم. کاری که انجام گرفت در واقع هدیه ای به بشریت برای ثبات به منطقه بود. ما ثبات و امنیت منطقه را به عنوان یک هدف مهم می دانیم و امیدواریم در سال آینده موفقیت های خوبی در زمینه ثبات و امنیت منطقه به دست آوریم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اصل تعامل سازنده عزتمند را با دنیا ادامه خواهیم داد، گفت: چه آمریکا بخواهد و چه آمریکا نخواهد، چه بدخواهان و یکی دو تا کشور کوچک در این منطقه بخواهند یا نخواهند ما تعاملمان با جهان تعاملی سازنده خواهد بود و از منافع ملیمان در هیچ شرایطی نخواهیم گذشت و حافظ امنیت، منافع و مصالح ملیمان خواهیم بود و مطمئن هستیم مردم ما هم در کنار دولت خواهند بود.

وی ادامه داد: در پایان از مقام معظم رهبری به خاطر همه حمایت هایی که در سال ۹۶ و سالهای قبل از دولت یازدهم و دوازدهم داشتند، تشکر می کنم. همچنان نیازمند هدایت و حمایت ایشان در سال های آینده هستیم.

روحانی با اشاره به استیضاح های اخیر مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم. هم به خاطر رای اعتمادی که در آغاز دولت دوازدهم به ما دادند و با رای اعتماد قاطع دولت تشکیل شد و هم از مجلس تشکر می کنم به خاطر استیضاح اخیر ۳ وزیر که البته استیضاح حق مجلس شورای اسلامی است. بسیار زیبنده بود که در روزهای پایان سال مجلس اعتماد مجدد خود را به این ۳ وزیر ابراز کند که کردند. از رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و همه نمایندگان مجلس تشکر می کنیم و می دانیم که با همکاری هم می توانیم در کنار قوه قضائیه کار کشور را پیش ببریم.

روحانی تاکید کرد: از همه رسانه ها سپاسگزاری می کنم. از همه خبرنگاران، عکاسان و کسانی که کنار دوربین ها ساعت ها می ایستند و واقعیات را به ملت ما و به دنیا منعکس می کنند. چه رسانه هایی که با ما همدل هستند، چه رسانه هایی که منتقد ما هستند. چه افرادی که با لحن زیبا با ما صحبت می کنند و چه افرادی که لحنشان متفاوت است. حتماً همه برای دلسوزی و خدمت به کشور تلاش می کنند. برای همه شما آرزوی موفقیت می کنم. کار شما کار ارزنده ای است. همه کاری کنیم که سال آینده سال خوشحالی و نشاط مردم باشد.

وی تصریح کرد: همانطور که انتقاد را به رسمیت می شناسیم و باید بشناسیم، اعتراض را به رسمیت شناختیم و باید بشناسیم. فکر می کنم باید شادی مردم را هم به رسمیت بشناسیم و سختگیری نکنیم و بگذاریم مردم خوشحال و شاد و بانشاط در زندگی سیاسی و اجتماعیشان باشند تا بتوانیم کشوری سرافراز داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.