خروج بی رویه ارز به بهانه مسافرت و تفریح از کشور است که در شرایط فعلی که ما تازه یک بحران ارزی را پشت سر گذاشته‌ایم، ای کاش تدابیری اندیشیده می‌شد تا با اختصاص هزینه‌های به مکان‌های تفریحی داخلی از یک سو گردشگری را در کشور ارتقا داده و از سوی دیگر مانع خروج بی رویه پول ملی کشور شویم.

خروج ارز از کشور به بهانه تفریح

قدس آنلاین-نوسانات بازار ارز و افزایش بی سابقه نرخ آن در بازار تهران یکی از موضوعاتی بود که در زمستان امسال نبض بازار اقتصادی را به دست خود گرفت. در این میان شاهد بودیم که نرخ ارز تا کانال ۵۰۰۰ تومانی رسید و اگرچه مسئولان از جمله شخص آقای روحانی از بابت بالارفتن نرخ ارز مکدر شدند و وعده دادند که مردم نگران بالارفتن نرخ ارز نباشند اما وعده‌های رئیس‌جمهور به نتیجه نرسید و وضعیت اقتصادی کشور بهم ریخت.

در این شرایط با تلاش‌های بانک مرکزی و دستگیری برخی دلالان بازار سکه و ارز تا حدی بازار آرام شد اما در آخرین روزهای اسفند همچنان شاهد صف‌های طولانی مردم برای گرفتن ارز مسافرتی هستیم تا جایی که خبرها حاکی از آن است برخی سودجویان از این حربه استفاده کرده و درصددند تا به این بهانه ارز بازار را بلوکه کرده و پس از عید از آن به نفع خود استفاده کنند.

اما آنچه در این مجال مورد بحث قرار می‌دهیم، خروج بی رویه ارز به بهانه مسافرت و تفریح از کشور است که در شرایط فعلی که ما تازه یک بحران ارزی را پشت سر گذاشته‌ایم، ای کاش تدابیری اندیشیده می‌شد تا با اختصاص هزینه‌های به مکان‌های تفریحی داخلی از یک سو گردشگری را در کشور ارتقا داده و از سوی دیگر مانع خروج بی رویه پول ملی کشور شویم.

براساس لایحه مجلس شورای اسلامی عوارض خروج مسافر از کشور حدود سه برابر معادل ۷۵۰ هزار ریال فعلی افزایش یافته است که براساس این لایحه خروج از مرزهای کشوربرای مسافران ۲ میلیون ۲۰۰ هزار ریال و برای زائرین و سفر های زیارتی نصف این مبلغ در نظر گرفته شده است.

در این راستا درست است اقدام دولت در سه برابر کردن حق عوارض خروج از کشور با همه انتقاداتی که به آن شد، حرکت خوبی بود اما همچنان آمار بی رویه مسافرت‌های خراج از کشور و به تبع آن خروج ارز بسیار بالاست و این نگرانی‌های جدی را ایجاد می‌کند که در صورت تداوم این امر مشکلات فراوانی برای کشور رقم خواهد خورد.

براساس آمار های اعلام شده سال گذشته نزدیک ۹ میلیون ۲۰۰ هزار نفر از مرز های کشور خارج شدند و کشور های ترکیه، عربستان، گرجستان، ارمنستان  و آذربایجان بیشترین پذیرش مسافران ایرانی را داشته اند، که خروج ۱۳ میلیارد دلار را از کشور به همراه داشته است و در این شرابط عدم تعادل فعلی بین گردشگران ورودی و خروجی می تواند آسیب‌های جدی را به مساله اقتصاد وارد کند. حتی اگر پنج میلیون نفر از کشور خارج شده باشند تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد ۵۵۰۰ ریال محاسبه شود، هشت هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای این سفرها هزینه شده است.

در این شرایط خروج میلیاردها دلار از کشور در حالی صورت گرفته است ایران جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و دارای امنیت بسیار خوبی نسبت به سایر کشور ها از جمله کشور های منطقه دارد.

طبق آمار های اعلام شده سال گذشته نزدیک ۹ میلیون ۲۰۰ هزار نفر از مرز های کشور خارج شدند و کشور های ترکیه، عربستان، گرجستان، ارمنستان  و آذربایجان بیشترین پذیرش مسافران ایرانی را داشته اند

با توجه به این که ۸۳ درصد سفر های خارج از کشور تفریحی هستند، می‌توان فضای تفریحی خوب و مفرحی را در کشور خودمان داشته باشیم و به بهانه تفریح در خارج از کشور اقدام به خروج ارز از کشور نکنیم. توسعه گردشگری فرصت‌های  شغلی زیادی را به همراه دارد و با افزایشاشتغال و کاهش بیکاری اقتصاد بهبود پیدا کند اما این مساله نیازمند ان است که این باور و فرهنگ سازی در مردم باید به وجود آید که گردشگری داخلی شرایط اقتصادیکشور را بهبود داده و پیامدهای مثبت آن به کشور و شهروندان باز می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.