کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد معتقد است که با وجود معرفی مطلوب اماکن گردشگری کشور، بسیاری از هموطنان هستند که هنور معروف‌ترین اماکن گردشگری ایران را هم ندیده‌اند.

معرفی نقاط بکر کشور ۳ سال طول کشید/مردم معروف‌ترین اماکن گردشگری ایران را ندیده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، مستند «ایرانگرد» روایتی متفاوت  از جاذبه‌های گردشگری کشورمان است که توسط جواد قارایی تهیه و تولید می‌شود. تاکنون ۲ فصل از این مجموعه مستند تولید شده است که فصل قبلی آن در نوروز ۹۶ پخش شد و با استقبال بسیار زیاد مخاطبان همراه شد. 

سومین فصل از مستند ایرانگرد از ۲۹ اسفند هر شب ساعت ۲۳  از شبکه یک سیما به روی آنتن رسانه ملی رفته است. در این مجموعه مستند، بکرترین نقاط گردشگری ایران که دارای جاذبه‌های فراوانی هستند معرفی خواهد شد و به نمایش درمی‌آید. 

با جواد قارایی درباره تجربه ایرانگرد گفت‌وگو کردیم.

تسنیم: تولید ایرانگرد چقدر طول کشید؟ به کدام استان‌ها سفر کردید و چه مکان‌هایی را برای اولین بار معرفی کردید؟

تولید مجموعه مستند «ایرانگرد۳»، حدود ۳ سال و ۲ ماه طول کشید. در این فصل به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، گیلان، مازندران و اصفهان سفر کردیم. لوکیشن‌هایی که انتخاب کردیم را کمتر کسی می‌شناسد. جاهای بسیار بکری است که نام‌های محلی دارد و کمتر کسی به آن‌جا سفر کرده است. اما از جنگل‌های شمالی هیرکانی کشور تا کوه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط، بخش‌هایی از بیابان لوت، تکه‌هایی از ساحل کشور عزیزمان و هم‌چنین بسیاری از اقوام کشورمان در این مجموعه حضور دارند و در این مجموعه مستند به سراغشان رفتیم.

تسنیم: با توجه به فصل‌های قبلی و کیفیت ساخت آنان، توقع بیننده‌ها بالا رفته است و دوست دارند که همانند آثار قبلی، کار سطح بالاتری را از شما ببینند. برای تحقق این امر، چه کارهایی را انجام دادید تا این نیاز مخاطب را پاسخ دهید.

تفاوت این فصل از ایرانگرد با فصل‌های قبلی در این است که سعی کردیم عمیق‌تر به سوژه‌ها نگاه کنیم. در همین بخش تلاش کردیم تا نگاه تاریخی، فرهنگی، مردمشناسی و شناخت طبیعت را ضریب بیش‌تری بدهیم و بیش‌تر به این موضوعات بپردازیم. علاوه‌ بر این تلاش شد تا به موضوعات محیط‌زیست و مشکلات مربوط به آن بیش‌تر اهمیت بدهیم. به لحاظ فنی نیز تصاویر هوایی و تصاویر تایم لپس شب و روز بسیار خوبی به کار اضافه شده است و تلاش کردیم تا کیفیت تصویربرداری را بالاتر ببریم. باید بگویم که پژوهش این فصل از ایرانگرد بسیار قوی است و در بخش نگارش هم تغییراتی داشتیم تا کار بهتر شود. بنابراین در تمام شاخه‌هایی که دریک مجموعه مستند می‌گنجد، بهبود داشتیم. علاوه بر این موارد، یکی دیگر از تفاوت‌های این مجموعه با فصل‌های دیگر این است که به سراغ مناطق بکرتر رفتیم تا روایت جذاب‌تر شود و امیدوارم مورد توجه بینندگان قرار گیرد.

تسنیم: چرا این مناطق کمتر دیده شده که در فیلم نشان می دهید، تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است و توجهی به آنان نشده است؟ این موضوع ناشی از عدم توجه ما است یا شما خیلی موشکافانه مناطق جدید را کشف می‌کنید؟

در این مورد باید بگویم که حتی مناطق بسیار معروف و در دسترس نیز کمتر دیده شده است. در حقیقت مناطق با ارزشی داریم که مردم آنان را دیدند اما مسئولان آن را ندیدند. بدین معنی که به آن توجه نکردند و اکنون در حال تخریب و نابودی است. به این جاذبه ها رسیدگی نمی‌شود در حالی که پتانسیل بسیار بالای گردشگری دارد و مردم آن‌جا می‌توانند همراه با توسعه پایدار، گردشگری مسئولانه را رواج بدهند که باعث حفظ طبیعت، فرهنگ و معماری آن مناطق شود و در کنار آن نیز، مردم آن منطقه از نظر مالی منفع بشوند اما متاسفانه همین مناطق در دسترس نیز که جزء جاذبه‌های گردشگری هست، رسیدگی نمی‌شود چه برسد به مناطق بکرتر.

تصاویر هوایی و تصاویر تایم لپس شب و روز بسیار خوبی به کار اضافه شده است و تلاش کردیم تا کیفیت تصویربرداری را بالاتر ببریم. باید بگویم که پژوهش این فصل از ایرانگرد بسیار قوی است و در بخش نگارش هم تغییراتی داشتیم تا کار بهتر شود.

رسیدن به بسیاری از مناطقی که به آن سفر می‌کنیم، سخت است و هر کسی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. این موضوع یکی از حسن‌های این مجموعه است. چیزی را که هرکس نمی‌تواند ببیند و شاید بهتر باشد که نبیند چون دسترسی به آن نیازمند راه‌سازی و ... است و این کارها موجب تخریب آن می‌شود را ما با بهترین کیفیت به خانه‌هایشان می‌بریم تا لذت ببرند و بدانند که کشورمان چه قدر دارایی‌های با ارزش دارد و قدر این دارایی را بدانیم. بی شک کشورما از نظر طبیعت، اقلیم، تاریخ و فرهنگ جز غنی‌ترین کشورها است. البته من یک دلخوری از هم وطنانم دارم. آن این است که هنوز معرفت خوبی از کشورمان و دارایی‌های آن پیدا نکردیم و وقتی معرفت نداریم چگونه می‌خواهیم قدر آن را بدانیم؟ بنابراین چیزی که برای من مهم است این است که با پخش مجموعه مستند ایرانگرد، این معرفت ایجاد بشود که مردم قدر این کشور را بدانند. وقتی این‌ها را ببینند باعث می‌شود که به این دارایی‌های کشورمان نزدیک شوند و قدر آن را بدانند.

تسنیم: عدم توجه به جاذبه‌های گردشگری در کنار معرفی نشدن آنان به صورت درست را می توان حلقه گمشده شکست در صنعت گردشگری و توریسم دانست. در حقیقت عدم اطلاع مردم از وجود چنین جاذبه‌هایی در کشورمان، آنان را به سمتی می‌برد که این نیاز را در خارج از ایران جستجو کنند. به نظر شما ساخت مستند ایرانگرد تا چه میزان توانسته است جلوی این موضوع را بگیرد و مردم را با جاذبه‌های ناب گردشگری در ایران آشنا کند؟

بسیاری از جاذبه‌های گردشگری معرفی شده است اما خیلی از ایرانیان آن را ندیده اند

من با این موضوع کمی مخالف هستم چرا که بخش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان معرفی شده‌اند اما با این وجود، مردم نمی‌روند و از آنان استفاده نمی‌کنند. شاید دلیل بخشی از این موضوع، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب باشد اما این موضوع هم یادمان باشد که اکثر مردم ایران هنوز نمی‌دانند که چگونه سفر کنند که در آن‌جا نیازی به وجود هتل نداشته باشند. بدین معنی که هتل نباشد و به سراغ خانه‌های محلی برویم و آنان را منتفع کنیم. این موضوع علاوه بر نفعی که برای مردم محلی دارد، برای خودمان هم بهتر است چرا که هزینه‌ی آن نسبت به هتل کمتر است. در حقیقت خیلی از جاذبه‌های گردشگری معرفی شده است که خیلی از ایرانیان آن را ندیده‌اند. بنابراین خودمان هم مقصر هستیم چرا که برای دیدن این جاذبه‌ها سفر نمی‌کنیم و حتی راجع به آن جستجو هم نمی‌کنیم. این موضوع در حالی است که این اقیلم این قدر پهناور است که نیاز خیلی‌ از مردم برای گردشگری را برآورده می‌کند.

من فکر می‌کنم که کشور ما به اندازه‌ی کافی جاذبه‌ی گردشگری دارد و بسیاری از آنان معرفی شده است. تعداد بسیار زیادی بروشور توسط میراث فرهنگی در تمام استان‌ها در ایام تعطیلات نوروز پخش می‌شود که در همان‌ها پر از اطلاعات جاذبه‌های بینظیر گردشگری کشور است اما قدرش را نمی‌دانیم. وقتی یک چیزی زیاد در دسترس ما باشد، کمتر قدرش را می‌دانیم. از آن جا که جاذبه‌های گردشگری زیادی داریم، انگار برایم عادی شده است در حالی که خیلی از آنها را ندیده‌ایم و درکش نکرده ایم. گویی که این قدر اسم‌هایش را شنیده ایم که برایمان عادی شده است. در صورتی که اگر عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که چه قدر جاذبه های گردشگری کشور ما متنوع و جذاب است و تمام این اتفاقات ریشه در عدم معرفت ما در شناخت این‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود که خیلی تمایل به دیدن آنان نداشته باشیم.

شاید بخشی از این موضوع به این دلیل باشد که این جاذبه ها خوب معرفی نشده است و پکیج خوبی نداریم. برای مثال اگر قرار است که از سواحل مک‌کوران در جنوب استان سیستان و بلوچستان یک نمایی به هم وطنان نشان بدهیم، شاید کیفیت و نوع پرداخت و ارائه آن برای مردم جذاب نبوده است. وقتی به جاهای مختلف می‌روم و می‌بینم که با کیفیت خوب کار می‌کنیم، می‌بینم که برای مردم جذاب است و کیفیت در نوع ارائه مانند بسته‌بندی یک محصول است. کیفیت کارمان خوب است اما چون بسته‌بندی خوبی نداریم، کمتر به آن جذب می‌شوند. بنابراین ارائه‌ی جاذبه‌ها به نحو زیبا و درست خیلی تاثیرگذار است.

                                     

مستند ایرانگرد توانست نگاه مردم را نسبت به کشور و جاذبه‌های آن تغییر بدهد

راجع به مستند ایرانگرد باید بگویم که در مکان‌های مختلف، بازخوردهای بسیار مثبتی از مردم می‌گیرم. خیلی‌ها به من می‌گویند که ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که کشورمان این قدر زیبا باشد و به همین خاطر، بسیاری از سفرهای خارجی‌مان را کم کردیم و به کشور خودمان سفر می‌کنیم. این موضوع انرژی و روحیه زیادی را به من می‌دهد. خدا را شکر می‌کنم که توانستم یک قدم مثبت برای کشورم بردارم و آن را بیش‌تر معرفی کنم. این کار بزرگ‌ترین هدیه‌ای بوده است که من دریافت کردم. من با عشق این کار را انجام دادم و بازخوردهای پر حرارتی را هم از مردم گرفتم. مطمئن هستم که این مجموعه کار خودش را کرد، تیر من دقیقا به هدف خورد و مردم ما نگاه بسیار مثبتی را نسبت به کشورمان پیدا کردند. لهجه‌ها، زبان ها، پوشش گیاهی و جانوری کشورمان، کوه‌ها، سواحل و ... بسیار با ارزش هستند و حس می‌کنم که مردم ما نسبت به این اماکن طبیعی و تاریخی ارق پیدا کردند و آن را می‌بینند.

مستند ایرانگرد توانست نگاه مردم را نسبت به کشور و جاذبه‌های آن تغییر بدهد. در کنار آن هم موضوع دیگری را می‌بینم و آن این است که می‌بینم دیگر مستندسازان نیز می‌آیند و کارهای این چنینی را انجام می دهند. این کار بسیار خوب است و تنها ناراحتی من از این است که بعضی اوقات این معرفی جاذبه‌ها با کیفیت مطلوب صورت نمی‌گیرد. امیدوارم همکاران من با جان و دل روی آن کار کنند و اگر قرار است که در شبکه‌های مختلف کارهایی شبیه به مستند ایرانگرد تولید بشود، با بهترین کیفیت باشد و فقط از آن تقلید نکنند. حتما اگر با عشق کار کنند، بر دل می‌نشیند و قدم مثبتی برای روند رو به رشد سیستم گردشگری کشورمان و نگاه به ایران است. امیدوارم که در سال جدید مردم با دیدن «ایرانگرد» از کشور و دارایی‌هایشان لذت ببرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.