سنندج- نماینده مردم، سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: کردستان ظرفیت این را دارد که نیاز گوشتی کشور را پوشش دهد، اما با وجود تمام ظرفیت‌هایی که دارد تاکنون آنگونه که باید در این حوزه به استان کمک نشده است.

کردستان ظرفیت پوشش نیاز گوشتی کشور را دارد/ دولت باید برای تسخیر بازارهای خارجی، هزینه کند

به گزارش  قدس آنلاین، سیداحسن علوی صبح امروز در دیدار با رئیس سازمان ‌دامپزشکی کشور و استاندار کردستان، اظهار کرد: زمانی گوشت سالار کردستان در کشور معروف بود ولی متاسفانه این معروفیت به دلایل مختلف از جمله افزایش مهاجرت روستائیان به سمت شهرها و کاهش رونق دامپروری سنتی از دست رفته است.

نماینده مردم، سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها در روستاهای ما بیش از ۳ تا ۴ هزار رأس احشام داشتند ولی الان این موضوع به حداقل‌هایی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ رأس رسیده است.

به گفته علوی، یکی از دلایل دیگر کاهش میزان دام و طیور در روستاها عدم وجود چراگاه‌های دام و از بین رفتن مراتع است.

وی عنوان کرد: کردستان ظرفیت این را دارد که نیاز گوشتی کشور را پوشش دهد، اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها، تاکنون آنگونه که باید در این حوزه به استان کمک نشده است.

نماینده مردم، سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نبود صنایع تبدیلی در تولید محصولات مختلف را یکی از مهم‌ترین مشکلات در استان عنوان کرد و اذعان داشت: اگر به جای صادرات گندم، آرد به سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر صادر کنیم، ضمن ایجاد اشتغال، زمینه ارزش افزوده بیشتر در این بخش برای استان فراهم می‌شود.

علوی تاکید داشت: کردستان باید صادرکننده گوشت به کشورهای دیگر باشد چرا که کیفیت گوشت سفید ایران از گوشت ترکیه بیشتر است، ولی چون ترکیه سوبسید پرداخت می‌کند در نتیجه تمایل برای خرید گوشت ترکیه بیشتر است.

وی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۵۸ میلیون قطعه طیور در استان کردستان، گفت: ۵۰ درصد از این تولید مصرف داخلی دارد که مابقی آن باید صادر شود.

نماینده مردم، سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: باید بسترهای لازم برای توسعه صادرات این میزان طیور تولید شده در استان فراهم شود تا شاهد رونق واحدهای مرغداری باشیم.

علوی گفت: دولت ترکیه با حمایت از صادرکنندگان و پرداخت یارانه‌های صادراتی به آنها توانست بازار عراق را در دست بگیرد و امروز نیز به دنبال دستیابی به بازارهای موصل است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها باید با حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زمینه توسعه صادرات و دستیابی به سهم مناسب از بازار کشورهای مختلف را فراهم سازد.

نماینده مردم، سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌های ما کمتر به این موضوع ورود پیدا می‌کنند، افزود: این که دولت به این حوزه ورود پیدا نمی‌کند یک مشکل اساسی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب برطرف شود.

علوی خاطرنشان کرد: اگر دولت به دنبال تسخیر بازارهای دنیا است باید در این زمینه هزینه کند در غیر اینصورت نمی‌توانیم به توسعه صادرات امیدوار باشیم.

وی در پایان گفت: کردستان ظرفیت تولید و صادرات گوشت‌ قرمز و سفید را دارد اما باید اعتبارات ملی و جهشی به این حوزه به استان کردستان اختصاص داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.