قزوین_ اگر در نوروز به دنبال منطقه ای خوش آب و هوا و ماندگار هستید، به شهر قزوین سفر کنید و نوروز را در آن تجربه کنید.

نوروز را در طبیعت بهاری قزوین بگذرانید

قدس آنلاین_ گروه استان ها: استان قزوین با دارا بودن ظرفیت های قابل توجه در حوزه های مختلف، صنعتی، گردشگری و فرهنگی و هنری همواره میزبان بسیاری از گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال به ویژه نوروز است.

طبیعت بکر و زیبا، مناطق کوهستانی نسبتا سرد و خنک و خوش آب و هوای آن و کوه های سر به فلک کشیده منطقه الموت و طارم سفلی هریک بهانه ای برای بیان زیبایی های استان وسیع و گسترده، قزوین است و حال و هوای بهاری در ایام نوروز هم که جلوه خاص خود را دارد.

الموت، طارم سفلی، بویین زهرا، آوج و تاکستان هریک در گوشه ای از دیار خود بهانه ای برای گردش در طبیعت بهاری دارد و دارا بودن بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در این مناطق، ظرفیت های مناطق یادشده را دوچندان می کند.

برج های دوگانه خرقان، پل شاه عباسی، موزه تنوع زیستی محمدیه، کاروانسرای شاه عباسی هجیب و الموت و منطقه خوش آب و هوای دریاچه ایوانش هریک جلوه ای از زیبایی های طبیعت را در گذر ایام نوروز به رخ صفحه تاریخ می کشد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

دریاچه اوان

الموت از بکرترین و خوش آب و هواترین مناطق استان قزوین است که به دلیل جاذبه های زیبایش همچون دریاچه اوان، قلعه الموت و قلعه لمبسر هرسال محلی برای گذراندن ایام خوش و زیبای علاقمندان است.

بزرگترین و زیباترین دریاچه در منطقه قزوین، دریاچه اوان است که به فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین دارد و طول آن در طویل ترین قسمت شامل ۳۲۵ متر، عرض آن نیز شامل ۲۷۵ متر و عمق آن از ۱ تا ۷.۵ متر در نوسان است.

آب دریاچه از طریق چشمه های کف دریاچه و نزولات آسمانی تأمین می شود و غلیان دائمی آن موجب صافی و زلالی آب دریاچه شده است؛ از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می شود مه آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای «کوشک» و «آئین» است.

در تابستان این دریاچه محل ماهیگیری، آب تنی و قایق سواری و در پائیز پناهگاه پرندگان مهاجر همچون قو، غاز، مرغابی و در زمستان باتوجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن، قابل استفاده برای اسکی است.

زیبایی دریاچه اوان در دل کوه به مانند بوم نقاشی است که نقاش آن، جلوه های طبیعت و زنگ آبی دریاچه لبریز از آب را با هنرمندی تمام نقاشی کرده است و از هر گوشه این دریاچه که به آن نظاره کنی، هرگوشه اش قدرت زیباترین نقاش جهان هستی، خداوند متعال را به نمایش می گذارد.

در گوشه دیگری از طبیعت به یادماندنی الموت، بوستانی با نام «باراجین» زیبایی طبیعت را در قالب دیگری به تصویر کشیده است؛ بوستان ملی باراجین با وسعت گسترده اش اینک به یک منطقه نمونه گردشگری نه تنها در استان قزوین بلکه در کشور تبدیل شده است و بسیاری از پایتخت نشینان، آلودگی هوای پایتخت را به طبیعت حیات بخش این بوستان در آخر هفته و ایام نوروز ترجیح می دهند.

ظرفیت های بوستان ملی باراجین نیز همچون سایر مناطق گردشگری قزوین قابل توجه است که قلب گردشگران را به خود گره می زند و به سمت خود سوق می دهد.

* قلعه الموت

کمتر پیش آمده که کسی به قزوین سفر کند و از شنیدن زیبایی ها و طبیعت ناب الموت محروم شود چراکه این منطقه از جمله مناطقی است که در فهرست بوستان های ملی ثبت شده است؛ جای جای منطقه الموت با زیبایی های طبیعت عجین شده است و نقاشی خداوند در بزرگترین بوستان شهر قزوین نمایان شده است.

قلعه الموت در شمال آبادی گازرخان منطقه الموت قرار دارد که در سال ۲۲۶ ه.ق به دست حسن بن زید علوی ساخته شده است؛ این دژ در شب چهارشنبه ششم رجب ۴۸۳ به تصرف حسن صباح درآمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال ۶۵۴ مرکز فرمانروایی آنها بوده است.

پرتگاه های مخوف گرداگرد قلعه، خندق های سنگی جلوگیری کننده از نفوذ مهاجمان، انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه سیستم پیچیده آب رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه از ویژگی های آن است.

* قلعه لمبسر

الموت نه تنها یک طبیعت بکر و زیبا، نمادی از تاریخ پیش از اسلام بوده که قلعه های مختلفی را در خود جای داده است.

قلعه لمبسر بزرگترین و مستحکم ترین دژ  الموت است که در سه کیلومتری شمال شرقی رازمیان قرار دارد و تاریخ بنای آن به پیش از اسلام برمی گردد؛ در سال ۴۸۹ توسط کیا بزرگ امید تصرف شده و بعد از بازسازی، توسعه یافته است.

دیواره های دولایه سنگی در جبهه شرقی، مخازن عظیم آب و غلات، دو دروازه ورودی در شمال و جنوب قلعه و اختلاف سطح ۱۵۰ متری آن، برج های متعدد نگهبانی، سیستم شگفت انگیز آبرسانی این دژ را از قلعه های دیگر متمایز کرده و جلوه طبیعت الموت را خاص تر کرده است.

* باغ پرندگان البرز

 باغی با مساحت ۱۸۰۰۰۰ مترمربع به عنوان یکی از جاذبه های دینی طبیعت و حیات جانوری در میدان قدس شهر صنعتی البرز واقع شده است که از جمله ظرفیت های این باغ می توان به وجود انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی با گونه های کم نظیر به همراه سالن مارهای سمی و آکواریوم آبزیان دریائی در محیطی سرسبز و زیبا اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.