تربت جام-«آرامگاه شاهزاده قاسم انوار» واژه ای آشنا برای همه مردم تربت جام و پایگاهی معنوی برای علاقه مندان به این بقعه متبرکه است که طی سالیان گذشته به دلیل عدم معرفی و بی توجهی مسئولان به تنها بقعه شناسنامه دار تربت جام با قدمت ۷۰۰ساله هنوز چهره زیارتگاهی نداشته و غبار فراموشی به این پایگاه معنوی نشسته است و در حال حاضر به تاریخ بی توجهی مسئولان پیوسته است.

غبار فراموشی بر آرامگاه قاسم انوار در تربت جام

قدس آنلاین- گروه استان ها: از آنجایی که بیش از ۷۰۰سال از دفن قاسم انوار که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در روستای لنگر از توابع بخش مرکزی تربت جام می گذرد و دست نوشته های موجود در این آرامگاه حکایت از آن دارد که همواره مورد توجه حاکمان زمان خود بوده ، اما در عین ناباوری طی چند دهه اخیر به تاریخ بی توجهی مسئولان پیوسته است که امید می رود با همت مردم و مسئولان غبار بی توجهی از این بقعه متبرکه زدوده شود و هرچه زودتر به پایگاه معنوی و فرهنگی شهرستان تربت جام تبدیل شود .

مسئولان نیم نگاهی به این آرامگاه معنوی داشته باشند

حسن خدایاری یکی از زائرینی که در این مکان معنوی حضورداشت گفت: وجود چنین بقعه متبرکه ای برای هر منطقه ای نعمت است. متاسفانه با وجود معماری شکوهمند و داشتن شهر تاریخی خرگرد و زادگاه ۱۶ نفر از مفاخر علمی و ادبی همچون خاتم شعرای ایران و هاتفی خرگردی و عارف بلند آوازه شاهزاده قاسم انوار  مردم نتوانسته اند از مزایای این بقعه معنوی استفاده کنند و بدلیل سکوت متولیان امر هنوز هم با مشکلات جدی در ارائه خدمات اولیه به زائران مواجه است.

یکی از مسافرینی که به این منطقه سفر کرده با تاکید براینکه از مسئولان انتظار می رود حداقل نیم نگاهی به این آرامگاه معنوی داشته باشند گفت: خلاء کمبود امکانات  در این منطقه به شدت احساس می شود و در ایام تعطیلات نوروزی حضور گردشگران و علاقمندان فضای متفاوتی ایجاد کرده و لازم است با همکاری مردم و مسئولان در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی است، به داشته های فرهنگی خودمان بیشتر توجه کنیم.

 یکی از فرهنگیان معتقد است: باید به این باور برسیم که فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم،عادات و چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام بخش مردم در روش و اعمال آنهاست؛ فرهنگ این است و در حقیقت فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است.

رضا اکبری خادم آرامگاه قاسم انوار می گوید: با وجود بسترهای مناسب برای خدمت رسانی به زائران هنوز برخی مشکلات اجرای طرح ساماندهی توسط بنیاد مسکن و دیگر دستگاههای مرتبط عملا کاری انجام نشده و آنچه صورت گرفته توسط اهالی روستا لنگر بوده که آن هم موردی است وضروت دارد با وجود انبوه زائر در این مکان معنوی بیشتر توجه شود.

خدمات خوبی انجام شده است هرچند کافی نیست

بخشدار مرکزی تربت جام به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در سال ۹۶ با همکاری هیات امنای آرامگاه قاسم انوار خدمات خوبی انجام شده است هرچند کافی نیست و لازم است در سال جدید با همکاری مردم و مسئولین تلاش های جدی برای رفع محرومیت در این منطقه برداشته شود.

داودیان با تاکید براینکه برای محوطه سازی این مکان معنوی نیازمند مجوز از میراث فرهنگی بوده و همین عامل بر روند بازسازی محوطه اثرگذار بوده و باید میراث فرهنگی تربت جام روند اجرای کار را تسریع نماید.

وی گفت: در سال جاری به دستور فرماندار تربت جام اجرای طرح هادی در اولویت کار قرار گرفته و امیدواریم در سال جاری خدمات خوبی برای این بقعه متبرکه انجام شود تا رضایتمندی زائران فراهم شود.

وی گفت: ایجاد یک بوستان تفریحی برای زائران در این مکان طراحی شده و بزودی بصورت فاز به فاز اجرا خواهد شد تا رفع  مشکلات موجود به حداقل برسد.

این بقعه متبرکه باید به یک پایگاه فرهنگی تبدیل شود

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در حاشیه سفر به تربت جام و بازید از این مکان معنوی گفت: عمکلرد خیرین در راستای ایجاد سیستم روشنایی قابل تقدیر است و لازم است این بقعه متبرکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی تبدیل شود و تاکید مقام معظم رهبری برای بقاع متبرکه دغدغه فرهنگی است.

حجت الاسلام ایزدی گفت: این مکان فرهنگی بیشتر زیر نظر میراث فرهنگی بوده و انجام هرگونه خدمات منوط به تعامل با این حوزه است، هرچند اداره اوقاف با همکاری خیرین و هیات امنا این امامزاده در جهت رفع مشکلات موجود اعلام آمادگی نموده تا ماندگاری زائرین در این مکان معنوی افزایش پیدا نماید.     

حسن کریمی عضو هیات امنای این آرامگاه قاسم انوار  به خبرنگار ما گفت: در سال ۹۶ با همکاری خیرین بیش از ۱۰میلیون تومان صرف هزینه روشنایی شده است، اما دستگاههای متولی برای رفع مشکلات موجود همکاری لازم نداشته و هرگونه عملیات اجرایی باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد و لازم است هرسال قسمتی از بودجه اضطراری میراث فرهنگی به این مکان اختصاص یابد و در حال حاضر زائرین امنیت جانی در این مکان ندارد و علی رغم مکاتبات اداری و عکس برداری از آسیب های این مکان خدمتی انجام نشده است.

وظیفه میراث فرهنگی حفظ بنا است

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت جام در رابطه با مشکلات موجود گفت: وظیفه میراث فرهنگی حفظ بنا است و برای همین در سال های گذشته مرمت هایی انجام شده هرچند برخی پلان های موجود نیازمند مرمت است که متاسفانه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

عبدالرسول رحیمی تاکید کرد: در سال گذشته با همکاری هیات امنا آرامگاه قاسم انوار وخیرین خدمات خوبی انجام شده است و میراث فرهنگی با توجه به اینکه مجموعه تاریخی لنگر از مکان های ثبت تاریخی ملی است باید هرگونه خدماتی با این اداره هماهنگ باشند و نمی شود برای هرکاری به صورت سلیقه ای کار شود و هرچند برای این مجموعه طرحی برای عملیات بازسازی تدوین شده است که نیازمند اعتبار است و هر دستگاهی برای اجرای عملیات بازسازی بر اساس همین طرح حرکت نماید تا مشکلاتی برای این  مکان معنوی و ملی ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.