تربت جام ـ چنارهای قدیمی روستای رونج با قدمت بیش از دو هزار و پانصد سال در آتش بی توجهی مردم و مسئولین سوخته است ودر حال حاضر این درختان چنار حال روز خوشی ندارند و نیازمند حمایت هستند.

چنارهای قدیمی روستای رونج تربت جام  در آتش بی توجهی

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، در حاشیه و اطراف روستای رونج از توابع بخش مرکزی تربت جام  چند درخت چنار کهن چند صدساله و به گفته اهالی با قدمت بیش از دو هزار ساله وجود دارد که به نوبه خود دیدنی است. یکی از این چنارهای تنومند و قطور در داخل روستا، در حاشیه رودخانه و نزدیک قنات (کاریز) روستا است که البته چند سال قبل به طور اتفاقی! یا به عمد آتش گرفت و بخش قابل توجهی از آن در آتش سوخت. چنار قدیمی و بزرگ دیگری نیز در ابتدای ورود به روستا در کنار قبرستان روستا قرار دارد.

از جمله چنارهای بزرگ، قدیمی و معروف روستا نیز چناری است که در بیرون از روستا و در دامنه پایین کوه قرار دارد. در زیر این درخت تنومند و کهن سال چشمه آبی جاری است و برکه ای نیز درست شده است. مالکان باغها و زمینهای اطراف معمولا ساعاتی از شبانه روز و بویژه شبها راه خروج آب از این برکه را بسته تا آب زیاد شود و سپس از طریق یک جوی کوچک ازآب آن برای آبیاری مزارع و باغهای خود استفاده می کنند. برای دسترسی به این درخت و استراحت در سایه آن باید قبل از وارد شدن به روستا و در پیچ آخر به طور مستقیم وارد جاده خاکی مقابل شده و حدود یک کیلومتری جلو بروید. این چنار چنان بلند و افراشته است که از دور دست دیده می‌شود.

در پایین همین بخش تصاویری از این چنار را می بینید که در بهار سال ۹۶ حدود یک سال گذشته توسط گردشگران سوخته و این درخت کهنسال با قدمت بیش از دو هزار سال همچنان به حال خود رها شده است.

یکی از اهالی روستا که نخواست نامی از او برده شود به خبرنگار ما گفت: این درخت در سالهای گذشته جهت ثبت ملی توسط دهیاری روستا  با اداره میراث فرهنگی تربت جام رایرنی شده است و اینکه چرا تاکنون به ثبت ملی نرسیده جای سوال دارد.

وی گفت: در میان تمام فرهنگ های اعتقادی مردم منطقه درخت در باورهای اعتقادی شان چندان رسوخ کرده بود که به گونه ای برایشان قابل احترام است. هر منطقه ای غالبا با توجه به اقلیم خود یک نوع درخت را بیش از سایر درختان محترم می‌شمرد. در تربت جام، درخت چنار، سرو و پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هستند.

وی با تاکید براینکه این درخت برای مردم منطقه مهم است گفت: حتی شاخه های سوخته شده درخت موجود است و برای توسعه گردشگری در روستایی که به عنوان اولین روستای مدل توسعه به استان معرفی شده است نیابد جاذبه های گردشگری آن به این سرنوشت گرفتار شود.

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، روستای رونج در ۲۳ غرب تربت جام واقع است که دارای آب وهوای کوهستانی و مناطق بکر گردشگری است که متاسفانه با ابطال آرای این روستا در اردیبهشت ماه ۹۶ هم اکنون بدون دهیار و شورا بوده و برای  تهیه گزارش از مشکلات این روستا کسی به عنوان متولی پاسخگو نبود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.