افزایش دستمزد کارگران موجب تورم و بیکاری نخواهد شد، بلکه ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت.

پرداخت دستمزد حقیقی کارگران یعنی رونق بازار کالای ایرانی

قدس آنلاین- مشاور حقوقی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور به خبرنگار ما می‌گوید: چنانچه دستمزد حقیقی به کارگران پرداخت شود به طور قطع انگیزه آنان در تولید بیشتر و دقت در کیفیت کالا یا خدمات را بالا خواهد برد که نتیجه آن رونق بازار کالای ایرانی و ایجاد اشتغال است؛ اما متأسفانه در جامعه امروز کارگران فاصله حدود بیش از ۶۰ درصدی بین درآمد و هزینه واقعی را تجربه می‌کنند که شایسته و سزاوار و زیبنده این قشر زحمتکش نیست.

وی درباره ضرورت ترمیم مزد کارگران با هدف کاهش فاصله میان درآمد و هزینه‌های زندگی، می‌گوید: افزایش دستمزد کارگران نقشی در بیکاری و تورم ندارد و امروزه نیروی کار فاصله بیش از ۶۰ درصدی بین درآمد و هزینه زندگی را تجربه می‌کند.

اژدر مجیدی با بیان اینکه امروز شمار کارگرانی که مجموع مزد و مزایای مزدی‌ آن‌ها به ۲ میلیون تومان برسد، بسیار کم است و حتی با این رقم هم در شرایط کنونی نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند، اضافه می‌کند: سال گذشته سبد معیشت خانوارهای کارگری ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان محاسبه شد که البته یک سبد حداقلی بود. قاعدتاً امسال با توجه به بالا رفتن هزینه‌های زندگی و گران شدن چند باره کالاهای مصرفی باید قیمت آن را به روز کنیم؛ به اضافه اینکه امسال نرخ تورم اعلامی را هم باید در قیمت به‌روزرسانی شده سبد معیشت لحاظ کنیم تا به واقعی‌ترین عدد برای تعیین حداقل دستمزد برسیم.

مجیدی با اشاره به تأثیر افزایش مزد کارگران بر از میان‌رفتن رکود اقتصادی و کاهش تورم توضیح می‌دهد: در صورتی که حقوق و دستمزد بر اساس فرمول‌های توافق شده افزایش نیابد، قدرت خرید کارگران بازهم کاهش می‌یابد و این شکاف ۶۰ درصدی بین درآمد و هزینه بیشتر از این می‌شود، آن وقت باید انتظار داشته باشیم که بزودی رکود تشدید شود؛ چرا که کالاهای داخلی خریدار نخواهد داشت و در این صورت همه متضرر می‌شویم. از این رو تأکید داریم که مطالبه کارگران درباره افزایش قدرت خریدشان، به مثابه آخرین زنگ هشداری است که به صدا درآمده است.

وی با بیان اینکه کارگران برای جبران نشدن فاصله حداقل دستمزد با هزینه‌های زندگی به اشکال مختلف کار دوم و سوم مثل کار در آژانس و یا مسافرکشی و یا دست فروشی روی آورده‌اند، بیان می‌کند: وجود چند میلیون کارگر برای کشوری که جمعیت جوان زیادی دارد یک نعمت است، اما آن‌ها وقتی ببینند که حداقل دستمزدی که می‌گیرند هزینه‌های نیمی از یک ماه‌ را هم پوشش نمی‌دهد سرخورده می‌شوند و ناچار به روی آوردن به کار دوم و سوم هستند.

مجیدی با تأکید بر اینکه چند شیفته کار کردن کارگران نسبتی با عدالت در جامعه امروز ما که شعارش وحدت و برابری است ندارد، می‌گوید: کارگران چرخ‌های اقتصاد و توسعه را می‌گردانند؛ بنابراین باید زندگی و امرار معاش آبرومندانه را تجربه کنند تا احساس ایزوله شدن به آن‌ها دست ندهد. ولی در شرایط کنونی تنها حس خرد شدن در زیربار هزینه‌های سنگین زندگی را دارند چون حتی حداقل‌های زندگی آنان نیز تأمین نمی‌شود. این در شرایطی است که آن‌ها شریف‌ترین و نجیب‌ترین افراد جامعه هستند که باید برای اداره زندگی با این دستمزدها آن‌ها را تحسین کرد.

مشاور حقوقی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در پایان با بیان اینکه برای سال‌های آینده نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق هستیم، می‌گوید: رشد آگاهی کارگران و طبقات زحمتکش در سال‌های اخیر بخصوص در یک دهه گذشته، موجب حق طلبی آنان است. دیگر نمی‌توان با بهانه‌های مختلف وعده سرخرمن داد. دست اندرکاران و مسئولان باید نسبت به امور کارگران و معیشت آنان توجه واقع‌گرایانه و جدی داشته باشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.