۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 594268

اصفهان- با تمام اشتیاقی که برای آمدنش داشتیم و به خاطرش زندگی را نونوار کرده و غبار از دل و خانه زدودیم، به یک چشم بر هم زدنی گذشت؛ آری «نوروز» را می گویم!

نوروز ۹۷ در اصفهان چه گذشت؟

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: در آستانه نوروز در کنار زیباسازی شهر، رفت و روبی ویژه، نصب المان های زیبا، خط کشی خیابان ها و ... شهر با برنامه های بسیار متنوع فرهنگی به استقبال مسافران نوروزی رفت تا آنها در پایان این ایام با خاطره ای خوش از نصف جهان به شهر و دیار خود بازگردند.

مسئولان باغ گلهای اصفهان با برگزاری جشنواره لاله ها، کلکسیون گل های ارکیده و گیاهان دارویی بر جذابیت های قبلی این تفرجگاه افزودند تا بیشتر از گذشته مورد استقبال گردشگران قرار گیرد.

از روز دوم تا یازدهم فروردین ماه مسابقات چوگان در ضلع شمالی میدان امام(ره) که مهم‌ترین و قدیمی‌ترین میدان استاندارد تاریخی ورزش چوگان بوده است،  برگزار شد و مورد استقبال کم نظیر مسافران و شهروندان این شهر قرار گرفت.

از روز دوم تا دوازدهم فروردین ماه نیز برنامه‌های متنوع و مراسم های آیینی در محورهای چهارباغ، کمپ فدک، ناژوان، صفه و میدان نقش‌جهان، همچنین نمایش‌های آیینی و اجرای ویدئومپینگ در پل خواجو اجرا شد؛ در هر شب به خوبی می‌شد اشتیاق مخاطبان از برگزاری این برنامه ها را احساس کرد.

آن سو تر از میدان خواجو، مجموعه تاریخی مذهبی تخت فولاد اصفهان میزبان برگزاری نمایشگاه‌های «جهانی در نصف جهان» و «تاریخ به وقت فروردین» و جشنواره عکس اینستاگرامی «از حیات تا ممات» بود.

برگزاری رویداد ساعت زمین در چهلستون

البته نمایش «تاریخ به وقت فروردین» تا روزر چهارم فروردین در محل پل تاریخی خواجو اجرا شد تا فضای تاریخی از نقاره‌زن‌ها، لباس، مشاغل سنتی و ... دوران صفویه را به نمایش درآورد اما با پایان یافتن نمایش، گلایه ها و انتقادها به شهرداری اصفهان برای آوردن احشامی همچون شترها به میدان خواجو و در کنار بستر زاینده رود بالا گرفت تا اینکه شهرداری اصفهان تقصیرها را به گردن شتربان انداخت و اعلام کرد: هدف از اجرای این نمایش بازنمایی بخش کوچکی از عهد صفوی، نقش و فلسفه تاریخی پل خواجو که در آن زمان ها محل عبور شتر و الاغ بود، حتی اگر آب در زاینده رود جاری بود باز هم این برنامه در کنار زاینده رود و حاشیه پل خواجو که محل عبور کاروان های تجاری بود، به صورت نمادین برگزار می‌شد.

سومین روز از فروردین ماه بود که فرمانده نیروی انتظامی کشور به اصفهان سفر کرد تا روند برقراری امنیت برای شهروندان و مسافران نوروزی اصفهان را رصد کرده  و مورد ارزیابی قرار دهد.

سردار حسین اشتری در این سفر اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیرو، پلیس افتخاری و نیروهای آماده باش در ایام نوروز برای ارائه خدمات در کشور آماده باش هستند.

در شامگاه سوم فروردین ویژه برنامه «ساعت زمین» به عنوان یک رویداد مهم، ارزشمند و بین المللی  در عمارت تاریخی چهلستون اصفهان برگزار شد و نور این عمارت به مدت یک ساعت خاموش شد.

در چهارمین روز از نوروز ۹۷ نیز تعداد ۳۰ دستگاه خودرو کلاسیک در خیابان‌های تاریخی اصفهان مسابقه دادند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اعلام کرده بود که این برنامه به منظور فرهنگ سازی برای حفظ خودروهای کلاسیک و دستاوردهای قدیم صنعت خودروسازی اجرا شده و به مناسبت های دیگر هم برگزار خواهد شد.

در شهر اصفهان علاوه بر هتل ها، مهمانپذیرها، مدارس آموزش و پرورش، خوابگاه های دانشجویی و خانه های استیجاری، کمپینگ باغ فدک برای اسکان موقت مسافران نوروزی پیش بینی شده بود.

اعتکاف آسمانی ترین مهمانی در نوروز ۹۷

باغ فدک بیش از حد تصور شهرداری مورد استقبال گردشگران قرار گرفت، از این رو برای کاهش ترافیک در خیابان های مرکزی شهر و مسیرهای منتهی به آثار تاریخی شهر، اتوبوس های گردشگری راه اندازی شد تا مسافران را از محل اقامت خود به مکان های دیدنی شهر ببرد.

هر سیزده روز فروردین هوای اصفهان در وضعیت پاک قرار داشت و شهروندان اصفهانی از این بابت خوشحال بودند، همه آرزو می کردند این وضعیت در طول سال نیز ادامه داشته باشد.

نوروز امسال با ایام میلاد حضرت علی(ع) و اعتکاف مقارن شد تا آغاز سال جدید رنگ و بوی عارفانه بگیرد، آسمانی ترین مهمانی که در نوروز با هیچ مهمانی دیگری قابل قیاس نبود.

در ایام نوروز ۹۷ البته حوادث ناگواری نیز در اصفهان اتفاق افتاد که از جمله آنها می توان به برخورد یکدستگاه خودرو سواری پژو با دیوار یک باغ و مرگ راننده ۲۱ ساله آن و سقوط دختر بچه ای سه سال و نیمه از سی و سه پل به بستر خشک رودخانه اشاره کرد، البته خوشبختانه حادثه سقوط به خیر گذشت و این کودک با حضور به موقع امدادگران اورژانس از مرگ نجات پیدا کرد.

همچنین ۵ نفر در کمپینگ باغ فدک اصفهان  بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن دچار مسمومیت شدند که با تلاش ماموران آتش نشانی از مرگ نجات پیدا کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز اعلام کرد که در نوروز امسال بیش از دو میلیون و ۲۲۱ هزار مسافر در شهر اصفهان اقامت داشتند و چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز از بناها و مجموعه‌های تاریخی این استان بازدید کردند که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.