وزیر رفاه گفت: در مناطق قدیمی و فرسوده بافت تهران مواد مخدر ارزان یافت می شود در حالی که متاسفانه چرخه مداخلات ما در این مناطق ناقص است و باید چرخه ای ایجاد شود تا کانون آسیب را به حداقل برسانیم.

مداخله ناقص مسئولان و فروش ارزان قیمت موادمخدر/ شناسایی کانون های آسیب در سال جدید

به گزارش قدس آنلاین، علی ربیعی در مورد وضعیت اعتیاد در کشور گفت: تنوع مصرف موادمخدر در میان مصرف کنندگان امروز نسبت به گذشته بسیار فرق کرده است و همین تفاوت‌ها و تنوع‌ها نیاز به فهم و دانش جدید دارد، زیرا امروز نمی‌توانیم به طور مشخص بگوییم که علت گرایش افراد به سوء مصرف مواد افسردگی، فقر، لذت جویی، ناکامی اجتماعی و ... است و از طرفی هیچ یک از این موارد را نمی‌توانیم عامل اصلی گرایش به مصرف مواد بدانیم.

وی در ادامه به تفاوت در گرایش به مصرف مواد مخدر و محرک طی سالیان اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته خیلی نادر بود که فرد تحصیلکرده‌ای و یا فردی که دارای شغل مناسبی بود دچار سوء مصرف مواد شود به طوریکه عمدتا مصرف کنندگان در محله‌های خاص و اقشار خاصی بوده است اما سوال من آن است که آیا امروز هم همین وضعیت در کشور حاکم است؟.

ربیعی ادامه داد: در مناطق قدیمی و فرسوده بافت تهران مواد مخدر ارزان یافت می شود و ما نیاز به تمرکز در این مناطق داریم در حالی که متاسفانه چرخه مداخلات ما در این مناطق ناقص است.

وزیر رفاه گفت: وزارت بهداشت، رفاه، شهرداری، بهزیستی، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سازمانهای مسئول باید چرخه ای را ایجاد کنند تا بتوانیم کانون آسیب را به حداقل برسانیم ضمن اینکه باعث آلوده شدن محیط های دیگر و انتقال این کانون به مناطق دیگر نشویم.

ربیعی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین آسیب ها برای معتادان و کارتن خواب ها بحث طردشدگی است، گفت: وقتی خانواده فرد را طرد می کند فاجعه ها عمیق تر می شود. ما موارد زیادی داشتیم که طرد اولیه، وضعیت فلاکت بار بسیاری را برای معتاد ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در برخی کشورها به دلیل قوانینی که دارند، فرزندان را از والدین معتاد می گیرند. حضور فرزند در خانواده معتاد دستاوردی جز اعتیاد و نابودی آن کودک ندارد و ما باید قوانین را به این سمت سوق دهیم.

وزیر رفاه تاکید کرد: ما باید تمرکز بیشتری امسال به کانون های آسیب داشته باشیم تا بتوانیم زمینه کاهش اعتیاد را فراهم و با مهارت آموزی به افرادی که ترک کرده اند، زمینه بازگشت آنها به خانواده ها را ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.