مشاور رئیس‌جمهور روسیه گفت: مذاکرات برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه و ایران، نهایی شده است.

احتمال امضای قریب‌الوقوع توافق منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا

به گزارش قدس آنلاین،  به گفته مشاور رئیس جمهور روسیه، مذاکرات برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه و ایران نهایی شده است.

یوری یوشاکوف گفت: «برنامه این است که توافق‌نامه طی چند ماه آینده امضا شود. »

گزارش‌های اولیه از امضای قرارداد منطقه آزاد تجاری با ایران تا پایان ماه می پس از ۳ سال مذاکره خبر دارد.

الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه که رئیس کمیسیون بین‌الدولی ایران و روسیه نیز هست، ماه پیش گفت: «بدیهی است این قرارداد تحولات بیشتر در زمینه مبادلات تجاری دو جانبه و توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری را به راه خواهد انداخت. »

اتحادیه اقتصادی اوراسیاکه بر اساس اتحادیه گمرکی کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس است در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. پس از ان ارمنستان و قرقیزستان به آن پیوستند. در سال ۲۰۱۶ ویتنام نیز به صورت رسمی نخستین کشور غیرمنطقه‌ای بود که به این بلوک پیوست. این اتحادیه با هدف اطمینان بخشیدن به انتقال آزاد کالا، خدمات، سرمایه و کارگر میان کشورهای عضو ایجاد شده است.

بیش از ۴۰ کشور از جمله چین و اندونزی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی نسبت به عضویت در این قرارداد ابراز علاقه کرده‌اند. همچنین مذاکراتی با کره جنوبی، مصر و هند صورت گرفته است.

ولادیمیر پوتین در ماه دسامبر گفت صربستان نیز می‌تواند به این بلوک بپیوندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.