اصفهان- جراحی پای سالم، جاگذاشتن وسیله جراحی در بدن بیمار، مرگ بیمار به دلیل نبودن پزشک جراحی که او را عمل کرده، مرگ بیمار بر اثر تشخیص نادرست عارضه از جمله قصور پزشکی به شمار می رود.

اکثر بیماران از پزشکان شکایت نمی کنند!

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: سالانه ۸۰۰ میلیون خدمات پزشکی به مردم ارایه می شود، اما در این میان حدود ۱۳ هزار پرونده به عنوان خطاهای پزشکی در کشور تشکیل می شود.

از بین خطاهای پزشکی به چند مورد اشاره می کنیم؛ جا گذاشتن نخ بخیه در بدن یک بیمار!، بیمار پس از اینکه بخیه‌ها را کشیده بود با سیاه شدن پاهای خود مواجه شد.

بیمار می گوید: «بعد از سه ماه نخ بخیه را خودم از پا خارج کردم، وقتی بهداری رفتم و ماجرا را تعریف کردم و پرسیدم به چه کسی باید مراجعه کنم؟ پزشک لبخند تمسخرآمیزی زد و گفت: مگر مُردی که نگرانی، یه اشتباهی شده و گذشته؛ در حالی که من بسیار درد می کشیدم.»

دکتر ابوفاضلی رییس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان که خود از پزشکان آن مجموعه درمانی است در خصوص این مورد به خبرنگار قدس آنلاین اظهارمی کند: بهترین جراح شهر اصفهان هم که باشد گاهی بدن افراد فرق می کند، گاهی این اتفاق ها می‌افتد و نمی توان گوشه نخ بخیه را خارج کرد و این ربطی به نداشتن مهارت پزشک ندارد.

مورد بعدی یک بیمار قلبی است که به خبرنگار ما می گوید: «هنگام بالا رفتن از پله ها مشکل داشتم، دوستان مرا به بهداری بردند، شنیدم می خواستند سرم به من وصل کنند، اما لوازم مورد نیاز برای وصل سرم وجود نداشت.»

ماجرای دیگر که باعث فوت بیماران شد، احمدرضا به خبرنگار ما می گوید: «خواهرم را نزد پزشک بردم، پزشک مشغول ویزیت یک بیمار دیگر بود و با اینکه گفتم خواهرم از درد رنج می کشد، اصلا توجهی نکرد؛ با توجه به اینکه حال خواهرم بسیار وخیم بود، دست پزشک را گرفتم و به حیاط آوردم، وقتی بالای سر خواهرم رسید گفت که نبض ندارد و فوت کرده است. به این حرف پزشک قانع نشدم و خواهرم را روی برانکارد گذاشته و خودم او را به اتاق احیا بردم اما هر چه از پزشک خواستم اقدامات احیا را انجام دهد، اعتنایی نکرد و مرا را از اتاق بیرون کرد و به ویزیت بیمار خودش مشغول شد، وقتی به سراغ یکی دیگر از پزشکان رفتم احیا را انجام داد و در همان ده دقیقه اول گفت نبض خواهرم بازگشته و او را فوری به بیمارستان کاشانی منتقل کردند که در آنجا نیز یک ساعت زنده بود و بعد فوت کرد.»

خطاهای پزشکی در تمام دنیا اتفاق می افتد، اما نحوه برخورد با آن خطاهای پزشکی قابل تأمل است، جالب است که پزشک خاطی دو تا سه سال پس از  خطایی که مرتکب شده به طبابت ادامه می دهد  تا پاسخ پرونده نظام پزشکی بعد از دو تا سه سال رسیدگی شود.  

دندانپزشکان و جراحان زیبایی در صدر تخلفات پزشکی اصفهان

رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان پیرامون وضعیت شهر اصفهان در خطاهای پزشکی، اظهارمی کند: در اصفهان نیز مانند سایر شهرهای دنیا خطاهای پزشکی صورت می گیرد و از این لحاظ نه خیلی جلوتر هستیم و نه کمتر از آنها خطا داریم.

 دکتر عباسعلی جوادی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می افزاید: برای خطاهای پزشک و اتفاقات پزشکی سه تعریف جداگانه داریم، یکی عارضه که ممکن است در هر بیمار یا بیماری اتفاق افتد، مانند بیماری آنفولانزا که بیمار با پای خودش می آید ولی وقتی که عفونت آنفولانزا نسج ریه را گرفتار کرد، هیچ کار دیگری نمی توان انجام داد و بیمار ممکن است در مدت یک هفته فوت کند.

وی ادامه می دهد: برخی عارضه ها در اثر بی توجهی یا در اثر عدم تبحر ایجاد می شود و این موارد مورد بررسی قرار می گیرد.

رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با تاکید بر رعایت تکریم بیماران توسط پزشکان، تصریح می کند: تکریم بیمار  واطرافیان او باید مورد متوجه پزشکان مطب ها، بیمارستان ها، درمانگاه ها و تمامی مراکز درمانی قرار گیرد.

وی با اشاره به خطاهای پزشکی تصریح می کند: اگر اتفاقی برای بیمار در اثر بی مبالاتی، عدم تبحر یا عدم رسیدگی اتفاق بیفتد، پزشک مقصر است و قطعاً حکم لازم برای پزشک خاطی صادر می شود.

جوادی اظهارمی کند: بیش از ۳۰ درصد پرونده هایی که به سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ارجاع می شود، محکومیت پزشکی دارد، البته اگر علت فوت بیماری قصور پزشکی باشد مباحث دادگاه و دیه مطرح می شود ودر حوزه قضایی دادگاه مطرح می شود.

وی با بیان اینکه زمان رسیدگی به پرونده های پزشکی حدود یک سال طول می کشد، در خصوص علت طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده های خطای پزشکی می گوید: وقتی شکایت انجام می شود، در طول مراحل رسیدگی، بیمار یا پزشک طبق قانون مصوبه مجلس می توانند روی حکم اعتراض کنند، حتی چنانچه در مرحله تجدید نظر حکمی صادر شد، باز هم می توانند اعتراض کنند و این حکم به دیوانعالی برود.

رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با اذعان بر اینکه تعداد پرونده های قصور پزشکی در اصفهان زیاد است، بیشترین تعداد شکایات را مربوط به دندانپزشکی اعلام کرده و تاکید می کند: در طول یک ماه حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ پرونده شکایت دندانپزشکی و عمل جراحی زیبایی به نظام پزشکی استان ارجاع می شود.

وی تصریح می کند: رسیدگی به پرونده خطاهایی که باعث فوت یک بیمار و یا نقص عضو او شود، در اولویت قرار می گیرد.

جوادی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد شکایات زیاد است؟ می گوید: علت اساسی این است که گاهی افراد عارضه را با خطا اشتباه می گیرند، در واقع اکثر کسانی که عارضه داشته اند فکر می کنند خطا اتفاق افتاده است، در حالی که برخی موارد عارضه هستند و هیچ ارتباطی به پزشک ندارد.

وی تصریح می کند: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد پرونده ها به خطاهای پزشکی منجر می شود که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها مربوطه به عارضه هایی است که اتفاق می افتد.

رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه متوسط نرم جهانی خطاهای پزشکی در همان حدودی است که در کشور ما نیز وجود دارد، می افزاید: تفاوتی که وجود دارد این است که به عنوان مثال در تهران کمتر مشکلات پزشکی منجر به شکایت می شود چون هیأت حل اختلاف در تهران تشکیل شده و این هیات قبل از اینکه اعتراض ها به شکایت منجر شود، اختلافات را حل می کند.

وی ادامه می دهد: متأسفانه در اصفهان این هیأت تشکیل نشده و خلاء قانونی وجود دارد  که هر اعتراضی منجر به شکایت و تشکیل پرونده می شود؛ علیرغم پیگیری های زیادی که طی دو سال اخیر انجام شده هنوز مجوز تشکیل هیأت حل اختلاف به اصفهان داده نشده است.

جوادی خاطر نشان می کند:  اگر هیأت حل اختلاف در اصفهان تشکیل شود، پروسه رسیدگی به پرونده ها از یک و دو سال کمتر می شود و سریع تر اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در دنیا میانگین مدت زمان رسیدگی به وضعیت هر بیمار در هر یک‌ساعت بین ۶ تا ۸ بیمار است، می گوید: البته مباحث فنی داخل مطب پزشکان به دانشگاه علوم پزشکی مربوط می شود.

حاضر نشدن شاکی برای طرح شکایت چالش مهم رسیدگی به تخلفات پزشکی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اینکه برای ویزیت هر بیمار چه زمانی باید توسط پزشک صرف شود، اظهار می کند: یکی از اشکالاتی که در ارتباط با تعداد ویزیت بیماران وجود دارد، کمبود نیروی پزشکی است، هر چند مسایلی از جمله نبودن نظام ارجاع و مراجعات غیرضروری به مطب های تخصصی و فوق تخصصی نیز وجود دارد.

کیانوش جهانپور می افزاید: ملاک عمل در معاونت درمان و سازمان های بیمه گر برای پزشکان متخصص در هر ساعت ویزیت حداکثر ۸ بیمار و پزشکان عمومی ساعتی ۱۰ بیمار است، یعنی براساس نظام سلامت هر بیمار مراجعه کننده به پزشک متخصص ۸ دقیقه و بیمار مراجعه کننده به پزشک عمومی ۶ ساعت حق ویزیت شدن دارد.

وی ادامه می دهد: در بخش دولتی  با توجه به اینکه سازمان های بیمه گر پرداخت بخش زیادی از هزینه ها را بر عهده دارند، پزشکان در تمام مراکز درمانی زمان مشخص شده دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می کند: در مطب ها کنترل زمان ویزیت بیماران مشکل است، هر چند ارایه خدمات و کیفیت ویزیت باید برای پزشک اهمیت زیادی داشته باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که معمولا بیشتر بیماران انتظار ویزیت دارند.

وی در ادامه یک چالش مهم در رسیدگی به تخلفات پزشکی را حاضر نشدن شاکی برای طرح شکایت می داند و می گوید: وقتی شاکی حاضر به مطرح کردن شکایت نیست کاری نمی توان از پیش برد.

جهانپور با بیان اینکه موارد پرداخت غیر متعارف حق عمل در کشور کاهش چشمگیری داشته است، اظهار می کند: گاهی بیمار تاکید دارد که توسط فلان پزشک جراحی شود که در این موارد احتمال تخلف وجود دارد، اما طی ۴ سال گذشته با اجرای طرح تحول سلامت رسیدگی ها افزایش داشته است.

وی با اعلام اینکه سامانه ۱۹۰ مخصوص رسیدگی به مشکلات بهداشت، دارو و درمان به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است، می افزاید: مردم برای شکایت های خود مربوط به زیرمیزی می توانند با سامانه  ۱۹۰ یا ۱۵۹۰ تماس گرفته یا به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی که محلی برای رجوع، پیگیری و برخورد با موارد تخلف است، مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.