اظهارات "گادی آیزنکوت" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی درباره احتمال ورود این رژیم به جنگی گسترده و فراگیر با حزب‌الله لبنان در سال جاری میلادی بیانگر احساس ضعف و درک این واقعیت است که مقوله امنیت به عنوان مهمترین عامل پایه برای دوام این رژیم از هر زمان دیگری شکننده‌تر شده است.

خیال جنگ برای القای پیروزی

قدس آنلاین- اظهارات "گادی آیزنکوت" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی درباره احتمال ورود این رژیم به جنگی گسترده و فراگیر با حزب‌الله لبنان در سال جاری میلادی بیانگر احساس ضعف و درک این واقعیت است که مقوله امنیت به عنوان مهمترین عامل پایه برای دوام این رژیم از هر زمان دیگری شکننده‌تر شده است. بنابراین رژیم صهیونیستی در سایه تحولات مختلف در منطقه که به تغییر معادلات قدرت و امنیت منجر شده الان مدتهاست که احتیاج به یک پیروزی دارد.

این نیاز نیز خود چندین دلیل مختلف دارد. نخست اینکه امنیت در دیدگاه اسرائیل بر همه چیز حتی ایدئولوژی اقتصاد محور آنها برتری دارد. حال آنکه تغییر معادلات منطقه در ابعاد امنیتی نظامی و سیاسی در بیش از یک دهه گذشته همواره به ضرر اسرائیل بوده است وآنها یک پیروزی در برابر محور مقاومت نیاز دارند تا به واسطه آسیب‌ناپذیری خود را القا کرده و امنیت‌روانی و میدانی از دست رفته خود را احیا کنند.

دلیل دوم اینست که روند مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی در سالهای گذشته روند معکوس پیدا کرده و یهودیان در جهان در صورتی تمایل به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی پیدا می‌کنند و و مهاجران قبلی در شرایطی باقی می‌مانند که امنیت اسرائیل پایدار باشد.

اما عامل سوم به تحولات میدانی سال‌های اخیر در عراق و سوریه و شکست توطئه مشترک اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی برای منطقه بازمی‌گردد. بنابراین این امر ممکن شد که محور مقاومت با مشارکت ایران سوریه و حزب الله در کنار هم قرار گیرند  و ارتش بزرگی را در پشت مرزهای اسرائیل ایجاد کنند.

اکنون اسرائیل دیگر خود را در مجاورت حزب الله نمی‌بیند بلکه در کنار یک قدرت بزرگ و متحد احساس می‌کند.

عامل محرک چهارم برای رژیم صهیونیستی اما حضور شخصی مانند ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری آمریکاست. مقامات رژیم صهیونیستی می‌دانند ممکن است دیگر پدیده‌ای مثل ترامپ که تا این حد با اسرائیل همراهی دارد و سیاستهای او سبب شده زمینه برای سواستفاده از قدرت آمریکا بیشتر تکرار نشود بنابراین می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند

عامل دیگر سیاست عربستان و شخص محمد بن سلمان است که این روزها به صورت علنی اسرائیل را به رسمیت شناخته و تمایل به نزدیک شدن به این رژیم را دارد.  باید بدانیم که نتانیاهو ۸ سفر به آمریکا رفت تا به سران آمریکا بگوید عراق خطرناک است و اگر شما اقدام نکنید ما می کنیم. الان ترامپ بر خلاف خواست اسرائیل بنای جنگ دیگر در منطقه را ندارد زیرا می‌ترسد اسرائیل وارد جنگی شود که قیام سراسری اعراب و مسلمان‌ها را در دفاع از جبهه اسلامی در پی داته باشد. اسرائیل با علم به این ترس امید دارد که آمریکایی‌ها بگوید شما بنشینید تاما وعربستان وارد جنگ بشویم. زیرا آمریکا میترسد با وقوع این جنگ حزب الله در رأس کشورهای اسلامی قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.