با وجود اینکه کشور ایران منابع عظیم نفتی و گازی را با خود دارد، اما همچنان شاهد هستیم که نه تنها اقدامی در جهت خودکفایی بنزین در کشور انجام نشده است بلکه با واردات بنزین میلیاردها دلار از بیت‌المال صرف هزینه‌ای می‌شود که می‌توان با همت و تلاش از آن صرفه‌جویی کرد.

دولت فکری برای کاهش واردات بنزین ندارد؟

قدس آنلاین- با وجود اینکه کشور ایران منابع عظیم نفتی و گازی را با خود دارد، اما همچنان شاهد هستیم که نه تنها اقدامی در جهت خودکفایی بنزین در کشور انجام نشده است بلکه با واردات بنزین میلیاردها دلار از بیت‌المال صرف هزینه‌ای می‌شود که می‌توان با همت و تلاش از آن صرفه‌جویی کرد.

رهبر معظم انقلاب در حالی امسال را به نام سال حمایت از کالای داخلی نامگذاری کرده‌اند که عملا در اساسی‌ترین نیازهای کشور وابسته به کشورهای خارجی هستیم و این مساله در درازمدت آسیب‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت. از سویی پیش از این هم آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ خردادماه ۹۵ نسبت به واردات بی رویه بنزین هشدار داده و فرمودند: «چرا ما باید بنزین وارد کنیم؟ یکی از چیزهایی که انسان گاهی وقتی فکر می‌کند، پیش خودش خجالت می‌کشد، وارد کردن بنزین است. جمهوری اسلامی با این‌همه نفت که دائم پُزش را می‌دهیم پیش مردم و پیش دنیا که ما نفت و گازمان برروی هم بزرگترین منبع نفت و گاز دنیا است که واقع قضیه همین است آن وقت بنزین وارد کنیم، یا گازوئیل وارد کنیم»

انتقادات و هشدار مکرر رهبر انقلاب در حالی مطرح شده است که در تعطیلات نورزی مصرف بنزین همان طوری که پیش‌بینی می شد رکورد جدیدی را ثبت کرد و ۲۹ اسفند مصرف این فرآورده نفتی به رکورد ۱۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید و با این تفاسیر باز هم دزر سال ۹۷ وارد کننده بنزین خواهیم بود؛ مساله‌ای که با شعار نامگذاری شده از سوی رهبر انقلاب در تناقض خواهد بود.

کارشناسان معقدند یکی از عواملی که موجب شده است تا با افزایش مصرف بنزین در کشور روبرو باشیم، افزایش تولید خودرو در کشور است که آن هم بر اساس آمار سیر صعودی داشته است و عملا فکری برای آن انجام نشده است

این مساله بر اساس آمارهای موجود شرکت پخش فرآورده های نفتی بیشترین مصرف بنزین متعلق به ۲۸ اسفند ۹۶ به نسبت همان روز در سال ۹۵ رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است و در همین راستا میزان بنزین مصرفی در یکم فروردین ماه مصرف بنزین ۱۰۰ میلیون لیتر و در روز دوم فروردین با ۵ میلیون افزایش به ۱۰۵ میلیون لیتر رسید.

کارشناسان معقدند یکی از عواملی که موجب شده است تا با افزایش مصرف بنزین در کشور روبرو باشیم، افزایش تولید خودرو در کشور است که آن هم بر اساس آمار سیر صعودی داشته است و عملا فکری برای آن انجام نشده است.

با این تفاسیر در سال ۹۷ با توجه به تولید روزانه ۷۴.۵ میلیون لیتر بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نیاز به واردات بنزین در سال ۹۷ احساس می شود. به طوری که متوسط روزانه ۷۴ میلیون و ۶۱۵ هزار لیتر در کشور تولید شده است که از این میزان ۲۵ میلیون و ۸۲۴ هزار لیتر بنزین با مشخصات استاندارد یورو ۴ با ۱۶ درصد رشد و ۴۸ میلیون ۷۹۱ هزار لیتر بنزین معمولی با ۴ درصد رشد نسبت به سال گذشته تولید بنزین کشور بوده است.

در این شرایط حتی اگر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم امسال به تولید برسد باز هم نیاز به واردات از بین نرفته و کشوری به نفت خیزی ایران از کشورهای خارجی بنزین وارد کند.

این در حالی است که دولت وعده داد تا با شروع تولید فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار بهره برداری طرح های دیگری از جمله بنزین سازی پلایشگاه بندر عباس به خود کفایی رسیده و دیگر شاهد واردات بنزین نباشیم، از سویی بر این امر هم اشاره شده بود که فاز ۲ و ۳ این پالایشگاه به تولید بنزین برای صادرات مشغول خواهند شد اما در نهایت شاهدیم که هزینه‌های هنگفت واردات بنزین که از بیت المال به جیب شرکت ها پالایشی خارجی و تاجران بنزین می رود، مساله‌ای که برای کشوری با این حجم از سرمایه های نفتی قابل توجیح نیست

با وجود این که بارها از سوی دولت تدبیر و امید وعده‌های بسیاری در زمینه خود کفایی و صادرات بنزین  داده شده است اما باز هم در عمل اتفاق دیگری صورت گرفته است تا جایی که نه تنها به صادر کننده بنزین تبدیل نشدیم بلکه یکی از عمده تریرن وارد کننده های این فرآورده نفتی شده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.