برخی روزنامه‌های رژیم صهیونیستی ضمن تحلیل سخنان ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با نشریه آمریکایی «آتلانتیک»، وی و نخست وزیر این رژیم را دو روی یک سکه توصیف کردند.

مطبوعات صهیونیستی: «بن سلمان» و «نتانیاهو» دو روی یک سکه‌اند

به گزارش قدس آنلاین،  مصاحبه «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی با نشریه آمریکایی «آتلانتیک» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف دنیا از جمله رسانه‌های اسرائیلی داشته است، به گونه‌ای که این رسانه‌ها ولی‌عهد سعودی را با نخست‌وزیر این رژیم، یکی دانسته‌اند.

پایگاه خبری «الخلیج الجدید» در مقاله‌ای تحت عنوان «مطبوعات اسرائیل: بن سلمان و نتانیاهو دو روی یک سکه‌اند» به بررسی بازتاب سخنان محمد بن سلمان در مصاحبه با نشریه آتلانتیک پرداخته و می‌نویسد:

رسانه‌های اسرائیلی چنان از سخنان «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با نشریه آمریکایی «آتلانتیک» استقبال کردند که یکی از این رسانه‌ها در این‌باره نوشت که بن سلمان و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل «دو روی یک سکه‌اند».

در این راستا، سخنان بن سلمان درباره اسرائیل و حق این رژیم در تملک زمین و زندگی در آن، تیتر یک و اصلی رسانه‌های اسرائیلی را به خود اختصاص داد.

در مصاحبه‌ای که بن سلمان با «جفری گولدبرگ»، سردبیر نشریه آمریکایی آتلانتیک و کسی که خود پیشتر در ارتش اسرائیل خدمت کرده بود، انجام داد و روز دوشنبه گذشته منتشر شد، ولی‌عهد عربستان وجود رژیم صهیونیستی را که نتیجه اشغال فلسطین و آوارگی مردم آن است به رسمیت شناخت و تاکید کرد که «هیچ مخالفت دینی با موجودیت کشور اسرائیل وجود ندارد».

وی در پاسخ به این سوال که «آیا ... یهود از این حق برخوردار است که حداقل دارای دولتی ملی روی بخشی از اراضی اجدادش باشد یا خیر؟»،‌ گفت: «به نظر من هر ملتی در هر جای دنیا از این حق برخوردار است تا در وطن خود در صلح و امنیت زندگی کند و اعتقاد دارم، دو ملت فلسطینی و اسرائیلی از این حق برخوردارند که هریک دارای زمینی برای خود باشند».

ولی‌عهد عربستان افزود: «اما برای اینکه ثبات و استقرار برای همگی تامین شود و مناسباتی عادی وجود داشته باشد، باید توافقنامه صلحی داشته باشیم». بن سلمان ادامه داد: «اسرائیل در مقایسه با اندازه و مساحتش اقتصاد بزرگی شمرده می‌شود و این اقتصاد با قدرت درحال رشد و نمو است. بالطبع منافع بسیاری وجود دارد که آنها را با اسرائیل تقسیم کنیم و در این میان اگر صلحی وجود داشته باشد، منافع مشترک بسیاری بین اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری و کشورهای دیگری مانند مصر و اردن وجود خواهد داشت».

به رسمیت شناختن اسرائیل

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» سخنان بن سلمان را «به رسمیت شناختن اسرائیل» توصیف کرد و در این‌باره «عامر تیفون»، تحلیلگر نظامی این نشریه نوشت: «سخنان ولی‌عهد عربستان در مصاحبه با آتلانتیک به رسمیت شناختن آشکار حق اسرائیل به عنوان دولتی قومی از سوی طرف سعودی است».

تحلیلگر نظامی هاآرتص افزود: «سخنان بن سلمان گولدبرگ را چنان غافلگیر کرده بود که گفت، تاکنون چنین سخنانی درباره اسرائیل از زبان هیچ رهبر عربی جاری نشده است». تیفون بر این باور است سخنان بن سلمان درباره اقتصاد اسرائیل و منافع مشترک، اشاره به فرصت همکاری دیگری است که بین تل‌آویو و ریاض وجود دارد.

از سوی دیگر، پایگاه اسرائیلی «گلوبز» از سخنان بن سلمان تقدیر و تشکر بسیاری کرده و نوشت: «شاهزاده سعودی تاریخ را می‌سازد و موجودیت اسرائیل را به عنوان یک حق به رسمیت می‌شناسد».

همچنین نشریه «تایمز آف اسرائیل» در مطلبی تحت عنوان «ولی‌عهد عربستان اسرائیل را به رسمیت شناخته و از مناسبات آینده سخن گفت» ضمن انتشار کامل سخنان بن سلمان در گفتگو با آتلانتیک، نوشت: «بن سلمان از امکان برقراری مناسبات دیپلماتیک بین عربستان و دولت یهود استقبال کرد».

سخنان غافلگیرکننده

نشریه «اسرائیل هیوم» نزدیک به نخست وزیر اسرائیل نیز ضمن انتشار خبر مصاحبه ولی‌عهد عربستان، نوشت: «بن سلمان همچنان به سخنان غافلگیر کننده خود ادامه می‌دهد».

شبکه «۱۰» تلویزیون اسرائیل نیز سخنان بن سلمان را «سخنانی استثنایی» توصیف کرده، نوشت که این سخنان پس از برملا شدن دیدار بن سلمان با «مائیر بن شبات»، رئیس شورای امنیت قومی اسرائیل (اطلاعات نظامی) ایراد می‌شود.

همچنین دو نشریه «یدیعوت آحارانوت» و«معاریو» از سخنان ولی‌عهد عربستان درباره اقتصاد اسرائیل استقبال کردند که آن را «در مقایسه با مساحت و حجم اسرائیل بزرگ» توصیف کرده بود.

از جهت دیگر، «اوریل بئیری»، یکی از نویسندگان پایگاه اسرائیلی «سروگیم» درباره سخنان بن سلمان نوشت که «ولی‌عهد سعودی دلیل جدید و آشکار دیگری جهت بهبود مناسبات اسرائیل و عربستان ارائه می‌دهد».

این درحالی است که «یونی بن مناحم»، پژوهشگر «بنیاد مطالعات منطقه‌ای قدس» در مقاله‌ای تحت عنوان «بن سلمان و نتیاهو دو روی یک سکه‌اند» به این موضوع اشاره کرد که این سخنان «حمله شدید جهان عرب علیه ولی‌عهد سعودی را به دنبال دارد».

عادی سازی روابط

به نوشته دو نشریه اسرائیلی «هاآرتص» و انگلیسی «ایندیپندنت» مصاحبه ولی‌عهد عربستان با نشریه آتلانتیک، در چارچوب سفر دو هفته‌ای وی به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا و مقامات مسئول و رهبران یهودی این کشور صورت گرفت و از جمله شخصیت‌های یهودی که بن سلمان در آمریکا با آنها دیدار داشت، روسای ایپاک، اتحادیه‌های یهودیان شمال آمریکا، سازمان بین المللی دفاع از یهود و سازمان صهیونیستی بنی بریت» بود که تماما جنبش‌ها و نهادهای یهودی شمرده می‌شوند.

عربستان سعودی به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، اما در این اواخر گزارش‌های مطبوعاتی متعددی منتشر شده که از بهبود و تحکیم روابط دو جانبه سخن گفته‌ و از سفر محمد بن سلمان به تل‌آویو خبر داده‌اند، با اینکه ریاض چنین سفری را تکذیب کرده است.

کابینه اسرائیل امیدهای بسیاری به بهبود و گسترش روابط تل‌آویو با عربستان دارد و تمام تلاش خود را بکار می‌برد تا ریاض نقشی اساسی و تاریخی را در گشودن درِ عادی سازی روابط بین اسرائیل با دیگر کشورهای عربی ایفا کند.

پیشتر منابع اسرائیلی از قصد آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت تشکیل ائتلافی با عربستان برای مقابله با ایران و پیشبرد «قرارداد قرن» در چارچوب طرح آمریکا در توسعه و گسترش مناسبات اسرائیل و اعراب پرده برداشته بودند.

ماه گذشته، مقامات مسئول سعودی با استفاده شرکت هواپیمایی هند «ایر ایندیا» از آسمان عربستان جهت پروازهای دهلی‌نو – تل‌آویو موافقت کرده بودند، موضوعی که نخست وزیر اسرائیل از آن به عنوان رخدادی تاریخی یاد کرد که در بطن خود بار و معانی بسیار مهم سیاحتی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی زیادی است. این بدین معناست که این رخداد به تنهایی مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، باری عملی است که در آینده این اقدام به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی به عنوان کشوری نگاه می‌کند که می‌تواند، به واشنگتن در محقق کردن و به نتیجه رسیدن «قرارداد قرن» کمک می‌کند، قراردادی که به اسرائیل امکان توسعه و گسترش روابط دیپلماتیک خود با کشورهای عربی و در راس آنها عربستان را می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری «الخلیج الجدید» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.