همزمان با مانع‌تراشی برخی عناصر گروهک «جیش الاسلام» در مسیر خروج این گروهک از «دوما» در شرق دمشق، حدود ۶۰۰ نفر دیگر از اعضای آن از دوما خارج و پنج غیرنظامی اسیر نیز آزاد شدند.

خروج حدود ۶۰۰ تروریست دیگر از «دوما»؛ ۵ اسیر «جیش الاسلام» آزاد شدند

به گزارش قدس آنلاین، به نظر می‌رسد آخرین تلاش‌های تروریست‌های حاضر در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی سوریه برای ممانعت از اجرای توافق انتقال آنان به سمت «جرابلس» در شمال استان حلب بی‌نتیجه باشد.

روسیه هم اخیرا به تروریست‌های گروهک «جیش الاسلام» در دوما هشدار داد و وضعیت میدانی موجود و مهلتی را که به آنان داده است، یادآوری کرد.

در حالی که روز گذشته اتوبوس‌های حامل عناصر جیش الاسلام از این شهر خارج شد، ولی نگاه‌ها به اجرای بند توافق مذکور مبنی بر آزادی افراد ربوده شده، دوخته شده است.

هر چند در راستای اجرای این بند، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که روز گذشته پنج نفر از افراد ربوده شده، آزاد شدند. افراد آزاد شده «ندیمة عبد الکریم یوسف، علی محمود رحمة، منال شریف مصطفی، حسنة إسماعیل محمد و ریم اسماعیل مقصود» هستند که بلافاصله پس از آزادی به یکی از بیمارستان‌های دمشق منتقل شدند تا وضعیت سلامت آنان بررسی شود.

تروریست‌های جیش الاسلام این افراد را در اواخر سال ۲۰۱۳ از شهر «عدرا العمالیه» واقع در ریف دمشق ربودند و در آن زمان چند نفر دیگر از غیر نظامیان نیز توسط تروریست‌ها پس از کشته شدن، جسدشان نیز مثله شد.

یک منبع نظامی در این زمینه تأکید کرد آزادی این افراد در راستای اجرای بخشی از توافق با جیش الاسلام بوده است و آزادسازی افراد ربوده شده، شرط اصلی موافقت دولت سوریه برای خروج تروریست‌ها و خانواده‌هایشان از دوما به جرابس بود.

از چند سال پیش تروریست‌های جیش الاسلام شمار زیادی از افراد نظامی و غیر نظامی را در زندان موسوم به «التوبه» زندانی کرده و از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

ارتش سوریه شنبه گذشته نیز توانست در منطقه «عربین»، هشت غیر نظامی ربوده شده را آزاد کند و در ماه گذشته تعداد افرادی که در حرستا و عربین آزاد شدند، ۴۷ نفر بود.

در راستای اجرای توافق دمشق با تروریستهای جیش الاسلام، شامگاه چهارشنبه (روز گذشته)، سومین گروه از عناصر این گروه به همراه خانواده های خود از دوما خارج و به جرابلس منتقل شدند.

۶۳۵ تروریست روز گذشته با ۱۳ اتوبوس و با نظارت هلال احمر سوریه از دوما خارج شدند. سه شنبه نیز ۱۱۹۸ تروریست با ۲۴ اتوبوس از این منطقه خارج و به جرابلس منتقل شدند.

روند اخراج تروریستها از دوما در مقایسه با سایر شهرک‌های غوطه شرقی کُندتر است و علت این مسئله نیز شرطهای بسیار و خلق‌الساعة است که تروریست‌های جیش الاسلام مطرح می‌کنند. گذشته از اینکه برخی از گروههای تروریستی دیگر در این شهر به صورت کامل با خروج مخالفند و بر سر راه کسانی که تمایل به مصاله دارند، نیز مانع تراشی میکند.

روسیه به عناصر جیش الاسلام پنج روز زمان داده است که این توافق به صورت کامل اجرایی شود و به گفته وزارت دفاع روسیه تا بدین لحظه ۳۴۸۰ نفر از عناصر جیش الاسلام و خانواده هایشان از دوما خارج شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.