اصفهان- یک فوق تخصص آلرژی اظهارکرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه به یکی از انواع آلرژی از جمله آلرژی‌های پوستی، غذایی، تنفسی، فصلی یا دارویی مبتلا هستند.

۴۰ درصد مردم به یکی از انواع آلرژی مبتلا هستند

دکتر رویا شرکت در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز  به آن مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: واکنش بیش از حد سیستم دفاعی بدن عامل مهم ایجاد آلرژی است و در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گلها و گیاهان بیشتر شاهد بروز آلرژی در افراد هستیم، هر چند برخی افراد علایم این بیماری را با دیگر بیماری ها مثل سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند.

وی افزود: گرده گیاهان، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات می تواند آلرژی زا و باعث شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شده و نشانه حساسیت را در بدن ایجاد کند.
این فوق تخصص آلرژی تاکید کرد: بیشتر افرادی که مبتلا به آلرژی هستند، پایه ژنتیکی دارند به طوری که در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه به انواع آلرژی مبتلا هستند.

وی علایم آلرژی را شامل: آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، آب ریزش از بینی و چشم‌ها، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی عنوان کرد و گفت: هر چه تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، احتمال تشدید حساسیت قوت می گیرد.

دکتر شرکت با بیان اینکه حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتهبه بهاری، قرمزی، تورم، اشک و حساسیت به نور می شود، گفت: حساسیت در دستگاه تنفسی فوقانی نیز باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا، تنگی نفس، در بینی و گلو احساس خارش و در مجموع احساس ناخوشی و خستگی و عصبی شدن می شود، از این رو افرادی که در این فصل آلرژی دارند مناسب نیست زیاد با محیط خارج از منزل ارتباط داشته باشند.

وی شایع ترین علامت آلرژی فصلی را عطسه های مکرر خواند و افزود: تشدید آلرژی ها در فصل بهار بیشتر به دلیل گرده افشانی گیاهان اتفاق می افتد، گیاهانی مثل چنار و بید در این فصل گرده افشانی بیشتری دارند و آلرژی های فصلی را رقم می‌زنند.

فوق تخصص آلرژی با بیان اینکه حتی گیاهان سبز نیز آلرژی زا هستند و افراد مبتلا به این بیماری بهتر است از گیاهان آپارتمانی استفاده نکنند، مهمترین راهکار درمان آلرژی را حذف ماده حساسیت زا از اطراف بدن فرد مبتلا دانست و تاکید کرد: افراد مبتلا باید به توصیه های پیشگیرانه توجه کنند تا از تشدید حساسیت جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان علایم آلرژی را از بیماری های دیگر تفکیک کرد؟، گفت: افرادی که از علایم مستمر سرماخوردگی گلایه دارند، مرتب آنتی بیوتیک مصرف می کنند و احساس می کنند به بیماری های عفونی مبتلا شده اند، غافل هستند که در واقع به آلرژی مبتلا شده اند؛ این افراد معمولاً آمپول های دگزامتازون و کورتون با دوزهای بالا استفاده می کنند که عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد، در حالی که به جای آنها می توان اسپری های بینی و دهانی برای بیماران تنفسی استفاده کرد.

دکتر شرکت با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر آمار بیماران مبتلا به آلرژی رو به افزایش است، اظهارکرد: در اصفهان فوق تخصص های آلرژی مراکزی را به بیماران راهنمایی می کنند تا افراد به این مراکز مراجعه و مراحل درمان را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.