جوین_ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جوین اعلام کرد: با توجه به گرمای زود رس و فعالیت زود هنگام آفت ها کشاورزان مبارزه با این آفت را جدی گرفته و نسبت به سم پاشی اقدام کنند.

کشاورزان جوینی آفت سن گندم را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جوین اعلام کرد: کشاورزان آفت سن گندم را جدی بگیرند، چون به علت گرمای هوا آفت ها فعالیت زودرس خود را آغاز کرده اند.  

علی رضا هاشم آبادی گفت: سن غلات از مهمترین آفت گندم و جو می باشد که این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی(خسارت کیفی) می گردد.  

وی خاطر نشان کرد: نحوه فعالیت سن مادری در کوه و زیر بوته های گون، درمنه و زرشک وحشی می باشد که از اواسط اسفند ماه با گرم شدن هوا به صورت دسته جمعی به مزارع گندم حمله می کند.

هاشم آبای تصریح کرد: در این زمان بوته های گندم که در مرحله پنجه زدن یا ساقه رفتن است مورد تغذیه سن قرارگرفته  به طوری که برگ و جوانه مرکزی مولد خوشه از بین می رود و سن های مادری پس از تغذیه کافی جفت گیری نموده و تخم های خود را به صورت دو دسته هفت تایی روی برگها می گذارند.  

مدیر جهاد کشاورزی جوین اظهار داشت:  پوره های خارج شده از تخم به روی خوشه های گندم رفته و از دانه های شیری گندم تغذیه می کنند و باعث چروکیدگی دانه ها می گردند.  

هاشم آبادی گفت: از آنجا که با گرم شدن هوا سن مادری به تدریج از کوه به مزارع حمله می کند، لذا زمان مبارزه با سن مادری زمانی است که بیشترین جمعیت سن های موجود در اماکن زمستان گذران  محل خود را ترک و تخلیه کرده و در مزارع گندم مستقر شده باشند.  

وی اظهار داشت: مبارزه در مرحله پوره  نیز زمانی است که اکثریت نسبی جمعیت پوره های سن  موجود در مزرعه در مرحله سن ۲  پورگی باشند.  

مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به بازدید کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی از سطح مزراع شهرستان وآلوده بودن اکثر مزارع می طلبد، کشاورزان عزیز در اسرع وقت به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان جوین، بخش مرکزی، بخش عطاملک و فروشندگی های سموم وکلینک های گیاه پزشکی مراجعه ونسبت به سم پاشی مزراع گندم وجو اقدام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.