صحنه نجات گروگان‌های ایرانی و سوری از هواپیما، پرابهت، درست و نفس‌گیر ساخته و پرداخته شده و اوج داستان را نیز شامل می‌شود.

راهنمای "به‌وقت شام"؛ ماجراجویی دو قهرمان ایرانی در جنگ با داعش

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا...

برخی او را بهترین فیلمساز پس از انقلاب می‌دانند و برخی او را پرتلاطم و پرتناقض خطاب می‌کنند. اما او جزو معدود کارگردانان کنجکاوی‌برانگیز سینمای ایران است. وقتی در حال تهیه فیلمی است تمام نگاه‌ها به چگونه ساخته شدن آثارش می‌رود و از زمان «چ» به بعد کنجکاوی‌ها درباره آثار او بیش از پیش شده است. حاتمی‌کیا حالا اما نماینده گروهی از فیلمسازان هم هست که درباره مسائل استراتژیک ایران فیلم می‌سازد، فیلمسازی است که به کلان موضوعات می‌پردازد و تنها فیلمساز استاندارد از منظر تکنیکی هم حساب می‌شود.

چرا باید فیلم را دید؟

به‌وقت شام حاتمی‌کیا یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های سینمای ایران، حداقل در این چند سال اخیر است. فیلم موضوعی حاد و به‌روز دارد که دیدن آن را تماشایی‌تر می‌کند. داعش و نبرد در سوریه یکی از پرقصه‌ترین موقعیت‌های تاریخ معاصر است که حالا به داستان در آمده و اثری سینمایی شده است، پس بی‌تردید باید به‌تماشایش نشست حتی اگر نگاه حاتمی‌کیا به این موقعیت تاریخی و تعیین بزنگاه‌ها و رویکردش را دوست نداشته باشیم.

فیلم در چه‌نوع روایت و در چه‌ژانری جای دارد؟

فیلم یک روایت کلاسیک است؛ در داستانگویی و در اجرا. می‌توان فیلم را اثری اکشن و نیز اثری ماجراجویانه دانست، ماجراجویی دو قهرمان ایرانی در جنگ با داعش.

فیلم برای چه‌سنی خوب است؟

صحنه‌های خشن جنگی در فیلم حاتمی‌کیا برای رده سنی نوجوانان به بالا مناسب است و تماشای فیلم برای افراد بالای دوازده سال مناسب است.

بهترین ویژگی فیلم

فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه یا شاید کارگردانی اثر، همگی اینها ستایش‌برانگیز، استاندارد و درست هستند. ابراهیم حاتمی‌کیا با فاصله یکی از تکنیکی‌ترین فیلمسازان ایرانی است.

بهترین موقعیت فیلم

صحنه نجات گروگان‌های ایرانی و سوری از هواپیما، پرابهت، درست و نفس‌گیر ساخته و پرداخته شده و اوج داستان را نیز شامل می‌شود. صحنه‌ای که مانند سکانس هلی‌کوپتر «چ» و سکانس تونل بادیگارد، با جزئیات فراوان کارگردانی شده است و بارها می‌توان این موقعیت و اجرا را دید.

ستاره فیلم

ستاره فیلم خود ابراهیم حاتمی‌کیاست، جلوتر از بازیگران و حتی فیلمبردارش. او از پس سخت‌ترین فیلم خود برآمده و اثری بیگ پروداکشن را تولید کرده است، کاری دشوار که حاصلش استاندارد و چشم‌نواز است.

نظر بقیه چه بوده؟

منتقدان سینما اغلب فیلم او را دوست نداشتند و تنها به این نکته اعتراف کردند که تکنیک فیلم قابل ستایش است. بسیاری از افراد سیاسی نیز به‌دیدن فیلم نشستند و اکثر آنان به ستایش فیلم پرداخته‌اند. باید توجه داشت که نقد نیمی از منتقدان این فیلم به صحبت‌های خود ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسم اختتامیه بازمی‌گردد، و نه به اثر سینمایی او.

فروش تا بدین جا...

فروش بیش از چهار و نیم میلیارد قابل پیش‌بینی بود. دیدن به‌وقت شام در سینما هیجان‌برانگیز و جذاب خواهد بود. فیلم برای پرده سینما ساخته شده و با تصاویر سینمایی خود می‌تواند مخاطب را راضی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.