اینکه رئیس جمهور آمریکا خودش اذعان میکند، بعد از ۱۷ سال حضور غاصبانه در منطقه غرب اسیا «چیزی به جز مرگ و نابودی عایدمان نشد» هم می تواند یک جمله تبلیغاتی سیاسی بر زیر سوال بردن سیاست های بوش و اوباما در خاورمیانه باشد و هم یک برداشت واقع بینانه که از زبان یک شومن سیاسی در آمریکا به رسانه ها بیان شده است.

فاکتور ۷ هزار میلیارد دلاری فتنه شام

قدس آنلاین- اینکه رئیس جمهور آمریکا خودش اذعان میکند، بعد از ۱۷ سال حضور غاصبانه در منطقه غرب اسیا «چیزی به جز مرگ و نابودی عایدمان نشد» هم می تواند یک جمله تبلیغاتی سیاسی بر زیر سوال بردن سیاست های بوش و اوباما در خاورمیانه باشد و هم یک برداشت واقع بینانه که از زبان یک شومن سیاسی در آمریکا به رسانه ها بیان آنلاین شده است.  اما نکته مهم تر از همه اینها بروز خصلت کاسب کارانه ترامپ در موقعیت های سیاسی و دیپلماتیک مشابه است. درست زمانی که آمریکایی ها در نخستین تهدید های کره شمالی برای حمله هسته ای به خاک آمریکا علیرقم میل چین و روسیه سامانه دفاع موشکی تاد را در خاک کره جنوبی مستقر می کردند، ترامپ فاکتور هزینه های استقرار این سامانه موشکی را بدون هیچ تعارفی روی میز رئیس جمهور کره جنوبی گذاشت و بااین جمله آب سردی روی تمام مواضع حمایتی خویش از کشورهای مشترک المنافع اش در جنوب شرق اسیا ریخت؛ «ما از دوستان خود در جهان حمایت می کنیم، اما آنها باید هزینه هایش را بپردازند» هرچند مقامات کره جنوبی در مصاحبه های مطبوعاتی خود گفتند که این هزینه ها را نمی پذیرند، اما دیگر کار از کار گذشته بود و ناو نظامی آمریکایی به همراه تجهیزات موشکی تاد ونیروهای متخصص آن در بندر کره جنوبی پهلو گرفته بود و اینگونه چک چند میلیون دلاری به خزانه تاجر نیویورکی ارسال شد.

ترامپ و وعده خروج نظامیان از سوریه

این رویه رفاقت های پولکی ترامپ در منطقه غرب اسیا نیز همان زمانی که بن سلمان نخستین خرید میلیارد دلاری خودرا سال گذشته از ترامپ کرد به بهانه ترس از ایران تکرار شد، اما حالا پس از خرید مجدد اخیر سعودی ها از دولت آمریکا، دوباره «ترامپ» در مصاحبه مطبوعاتی در حاشیه دیدار با سران سه کشور بالتیک در کاخ سفید گفت: «من می خواهم نیروهای ما (از سوریه) خارج شوند. من می خواهم نیروهای ما به کشور بازگردند. من می خواهم بازسازی کشور را شروع کنیم.»رییس جمهوری امریکا در مورد جنگ های این کشور در منطقه غرب آسیا می گوید: «هفت تریلیون دلار در هفده سال گذشته هزینه شد، ما هیچ چیزی نگرفتیم بجز مرگ و نابودی. این چیز وحشتناکی است.»

انتقاد از جنگ های امریکا در منطقه غرب آسیا و ضرورت بازگشت نیروهای امریکایی از سوریه در حالی از زبان دونالد ترامپ خارج می شود که وی در مدت ۱۴ ماه ریاست جمهوری، تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان را افزایش داده است.

اعزام این تعداد از نظامیان امریکایی که به بهانه مقابله با داعش انجام گرفته است، هزینه هایی را به مالیات دهندگان امریکایی تحمیل خواهد کرد. در سوریه نیز ترامپ فرمان اعزام چند صد تن از سربازان امریکایی را صادر کرده است که آنان نیز به بودجه نیاز دارند.

گفته بودم نفت شان را نگه داریم!

ترامپ در همین جلسه با گلایه از بی فکری دولت های قبلی برای هزینه های حضور در عراق و سوریه افزود: «یادتان که هست، زمانی که من یک شهروند عادی بودم، می‌گفتم نفت‌شان را نگه دارید. اما نفت‌شان را هم نگه نداشتیم، آن وقت چه کسی نفت را گرفت؟ داعش گرفت و هزینه‌هایش را از این راه تأمین کرد. ما باید نفت را می‌گرفتیم.» 

ترامپ ادامه داد: «بنابراین، من می‌خواهم بازگردیم و کشورمان را بسازیم. فکرش را بکنید، ۷ تریلیون دلار ظرف ۱۷ سال، بدون آنکه جز مرگ و ویرانی، چیزی گیرمان بیاید. بنابراین الان وقتش است. ما در عملیات نظامی‌مان بسیار موفق بوده‌ایم و در هر عملیات نظامی دیگری هم موفق خواهیم بود. اما گاهی وقتش است که بازگردیم. اکنون باید خیلی جدی به این موضوع فکر کنیم

در حالی که فرماندهان نظامی آمریکا اخیرا از حضور بلندمدت و یا حتی افزایش شمار نظامیان این کشور در سوریه صحبت کرده‌اند، ترامپ از هفته گذشته علنا از احتمال خروج سریع آمریکا از سوریه به دلیل هزینه‌های بالای نظامی ادامه حضور در خاورمیانه صحبت کرده است.

«تجارت جنگی» روش جدید کسب درامد آمریکا

بخش عمده هفت تریلیون دلاری که به گفته ترامپ بار مالی جنگ ها در غرب آسیا بوده است، به جیب شرکت های اسلحه سازی، پیمانکاران نظامی - امنیتی و نظامیان امریکایی سرازیر شده است و سیاستمداران نیز از «تجارت جنگ»  به شکل چشمگیری منتفع شده اند. این رقم جدا از فروش کلان سلاح به کشورهای منطقه غرب آسیا بوده است.

بدون جنگ و ناامنی در منطقه ای همچون غرب آسیا، بخش عمده ای از صنایع نظامی و غیر نظامی امریکا متضرر می شوند و منافع این کشور و برخی از متحدان نزدیک واشنگتن، نظیر اسراییل و عربستان به خطر می افتد.

از این رو، حتی اگر آتش جنگی در منطقه غرب آسیا روشن نشود، امریکایی ها آن را روشن می کنند و برای خاموش کردن آن نیرو گسیل می دارند.

با توجه به چنین پیشینه ای، تمکین «دولت عمیق»  از طرح ترامپ برای خروج امریکا، آن هم از کشوری همچون سوریه، دور از انتظار خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.