اظهارات جدید نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل ابعاد تازه‌ای از پروژه تیم ترامپ برای تغییر ساختار و ماهیت برجام را آشکار کرد. «پروژه ادامه تعهدات برجام برای ایران، بدون حضور و تعهد آمریکا!».

ایران و اروپا برجام را برای خودشان نگه دارند

قدس آنلاین-اظهارات جدید نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل ابعاد تازه‌ای از پروژه تیم ترامپ برای تغییر ساختار و ماهیت برجام را آشکار کرد. «پروژه ادامه تعهدات برجام برای ایران، بدون حضور و تعهد آمریکا!».

مأمور و دستیار ویژه ترامپ برای فضاسازی علیه ایران و زمینه سازی خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در جدیدترین اظهار نظر خود از یک سو با تأکید بر اینکه برجام به گونه‌ای طراحی شده که راحت شکست نخورد و آمریکا نیزدر این میان به دنبال تعامل است، اظهار داشت: واشنگتن توافق بد را نیز قبول نخواهد کرد.

وی با افتخار به اینکه دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برجام را به چالش کشیده، افزود: «معماران توافق مدعی هستند که انتخاب ما از بین این دو تا گزینه است: یا توافق بد را بپذیرید یا با ایران وارد جنگ شوید. ما در حال کار با متحدان اروپایی خود برای تقویت توافق (برجام) و پاسخگو کردن این رژیم [ایران] بابت حمایت منطقه‌ای‌اش از تروریسم هستیم. وی مدعی شد خروج آمریکا از برجام بر مذاکرات با کره شمالی هم تأثیر مثبت دارد؛ زیرا نشان خواهد داد آمریکا زیر بار توافق بد نخواهد رفت.

برنامه هماهنگ دو سوی آتلانتیک

اما مهم‌ترین و قابل تأمل‌ترین بخش از اظهارات هیلی که برنامه اصلی کاخ سفید و متحدان اروپایی‌اش در برجام را نمایان می‌کند، آنجاست که اودر پاسخ به این سؤال که چگونه پس از خروج آمریکا از برجام و باقی‌ماندن اروپا در آن، واشنگتن می‌خواهد ایران را مقصر جلوه دهد، با متهم کردن ایران به گسترش نفوذ خود در منطقه می‌گوید: ما می‌توانیم مثل اروپایی‌ها باشیم و چشمانمان را ببندیم و بگوییم نمی‌خواهیم این موضوعات را ببینیم، علاوه بر اینکه ما می‌دانیم بند غروب آفتابی هم در توافق وجود دارد که ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به پایان می‌رسد و همین حالا هم سه سال از توافق گذشته است. آیا شما با چنین شرایطی احساس راحتی می‌کنید؟ یا اینکه ما به گزینه دیگری نگاه کنیم.

هیلی با بیان اینکه به گفت‌وگو با متحدان اروپایی خود برای رفع آنچه که «معایب برجام» می‌دانیم، ادامه خواهیم داد؛ افزود: فرض کنید که ما از (برجام) خارج شویم، چه چیزی تغییر خواهد کرد؟ اروپایی‌ها در توافق باقی می‌مانند. بسیار خوب می‌توانند این توافق را برای خود نگه دارند. ما می‌توانیم تحریم‌هایمان را دوباره برگردانیم. ایران قرار نیست از این توافق خارج شود.

البته این اظهارات هیلی چندان به گوش مخاطبان ایرانی نا آشنا نیست؛ زیرا پیش از این مشابه آن را از زبان علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف هم شنیده‌اند. این دو دیپلمات ارشد و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای که یکی رهبری آن را هم بر عهده داشت، پیش از این گفته بودند در صورت خروج آمریکا از برجام دولت منتظر خواهد ماند تا ببیند اروپایی‌ها در این توافق می‌مانند یا نه!؟

هر چند دولت پس از بازخورد منفی این موضعگیری حرف خود را تغییر داد و گفت که ادامه برجام منوط به ماندن و اجرای تعهدات از سوی همه امضا کنندگان است.

بازی تیم اروپایی در زمین آمریکا

هفته نامه اشپیگل روز گذشته گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفتم اردیبهشت به واشنگتن سفر خواهد کرد تا با دونالد ترامپ در مورد برجام رایزنی کند.

در همین حال «نوربرت روتگن»، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان هم در گفت‌وگو با روزنامه هانوفرشه زایتونگ با بیان اینکه هنوز هیچ کس و احتمالاً خود ترامپ هم نمی‌داند که چه اتفاقی در مورد برجام رخ خواهد داد، گفت: اگر رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شود، احتمالاً ما با بزرگ‌ترین مناقشات دو سوی آتلانتیک پس از جنگ جهانی مواجه می‌شویم.

محاسبه اشتباه در مورد واکنش ایران

یک عضو کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در واکنش به اظهارات نیکی هیلی با تأکید بر اینکه نماینده آمریکا تلاش دارد این گونه القا کند که ایران به هر قیمتی در برجام باقی خواهد ماند و آمریکا قادر است هر نوع فشاری را به تهران وارد کرده و همه تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند، گفت: شکی نیست که اروپایی‌ها در برجام می‌مانند و مایلند این توافق حفظ شود، اما اینکه واشنگتن گمان کند اقدام او در خروج از برجام بدون جواب و واکنش خواهد ماند، محاسبه اشتباهی است؛ زیرا اگر آن‌ها از توافق خارج شوند و تحریم‌ها را بازگردانند ما هم دیگر هیچ تعهدی به این توافق نخواهیم داشت.

ولی‌الله نانواکناری افزود: ایران با پذیرش برجام یک سری از تعهدات خود را پیشاپیش انجام داد تا حسن نیت خود را نشان دهد، اما پس از آن مقطع ادامه تعهدات متناظر و گام به گام بوده و هست، بنابراین این گونه نیست که برجام با اروپایی‌ها و در سایه تحریم‌های آمریکا ادامه پیدا کند. آمریکایی‌ها با برهم زدن برجام هم باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند و هم تبعات اقدام خود را در قالب پاسخ‌های سخت تهران بپذیرند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.